12 HITVALLÓ ESTE
Hitkérdések a Heidelbergi Káté alapján
Tizenkettedik alkalom: Miatyánk
5-6. Kérés, Doxológia, Ámen
126.
Mi az ötödik kérés?
„Bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk
vétkezőknek” – azaz Krisztus véréért ne tulajdonítsd nekünk, szegény bűnösöknek
minden gaztettünket[1]
és a gonoszt is, amelytől még mindig függünk,[2]
miként mi is kegyelmednek ezt a tanújelét[3]
találjuk magunkban,[4]
amikor nekünk minden szándékunk az, hogy felebarátunknak szívünkből[5]
megbocsássunk.
KÉRDÉS:
Hogyan
tehetjük élő valósággá Jézus kereszthalálának eredményét?
A
Krisztus véréért megkapott bűnbocsánatnak milyen értelemben „ellentételezése” az,
hogy mi is megbocsátunk másoknak?
127.
Mi a hatodik kérés?
„Ne vigy minket kísértésbe, de szabadíts meg a gonosztól” – azaz,
mivel mi magunktól olyan gyengék vagyunk,[6]
hogy egyetlen pillanatra sem maradhatunk meg,[7]
ráadásul a mi esküdt ellenségeink, az ördög, a világ és saját testünk nem
hagyják abba, hogy minket ostromoljanak; tarts hát meg és erősíts minket a
Szentlélek ereje által, hogy nekik szilárdan ellenállhassunk és ebben a lelki
küzdelemben el ne essünk,[8]
amíg végül elnyerjük a teljes győzelmet.
KÉRDÉS:
Hogyan
érti a hatodik kérdést a káté: a kísértés a bűnre csábítás külső alkalma – vagy
belülről a lélekből fakad és sarkall a bűnre; ki visz minket a kísértésbe:
Isten, vagy a kívánságaink; mi a különbség kísértés és próba között, a jelen
„egyszerű” kísértéseiről szól, vagy a végidők elviselhetetlen
megpróbáltatásairól?
Eszerint
a beismerő vallomás szerint nem csak gonoszak, hanem gyengék is vagyunk?
Kik a
mi esküdt ellenségeink? S ennek megfelelően: honnan érhet minket kísértés?
Ki tud
nekünk segíteni és hogyan?
Van
esélyünk a teljes győzelemre?
128.
Hogyan fejezed be ezt az imádságot?
„Mert tied az ország, a hatalom és a dicsőség mindörökké”: azaz,
mindezeket azért Tőled kérjük, mert Te, mint a mi királyunk, és mint aki minden
dolgot uralsz,[9]
nekünk minden jót meg akarsz és meg tudsz adni, és mert ezáltal nem mi, hanem a
Te szent neved dicsértetik örökké.
KÉRDÉS:
Hogyan
foglalja össze a doxológia a kenyér, az élet és a boldogság utáni vágyunkat
Isten felé, akitől mindezeket megkaphatjuk? (Tiéd az ország)
Vétkeink
megvallása hogyan lehet Isten dicsőségére?
A
kísértés elleni küzdelemben csak Isten erejére (hatalmára) támaszkodhatunk?
129.
Mit jelent ez a szócska: „Ámen”?
„Ámen” – azt
jelenti, annak valósággal és biztosan meg kell lennie. Mert az én imámat sokkal
biztosabban meghallgatta Isten, mint ahogy én a szívemben érzem, hogy tőle[10] ilyet kívánok.
KÉRDÉS:
Az Ámen a bizonyosság szava – miért kell ez az
imádsághoz?
Szubjektív, vagy objektív ez a bizonyosság?
Miért múlt időben mondja: „meghallgatta”?
Isten szeretete csak annyit szán nekünk, mint
amit mi el tudunk gondolni, és kérni?
[1] A német Sündern
alle unsere Missetaten – „bűnösöknek minden gaztettünket” megfelelőjeként
egyszerűbben fogalmaz: peccatoribus,
omnia peccata nostra – „bűnösöknek minden bűnünket”.
[2] A latin más szavakat használ: eam etiam pravitatem, quae in nobis etiamnum haeret – „azt a
romlottságot is, ami még mindig megmaradt bennünk”; a német auch das Böse, so uns noch immerdar anhänget
– „és a gonoszt is, amelyen még mindig csüngünk / függünk”.
[3] A német Zeugnis,
és a latin testimonium.
[4] A német in uns
befinden – „magunkban találjuk” kifejezést a latin in cordibus nostris sentimus – „szívünkben érezzük”-kel fordítja.
[5] A német: von
Herzen, a latin: ex animo.
[6] A latin bővebben adja vissza ipsi natura adeo debiles et infirmi sumus – „természetünk szerint
olyan gyarlók és erőtlenek vagyunk”, a német wir aus uns selbst so schwach sind – „mi magunktól olyan gyengék
vagyunk” mellékmondatot.
[7] A német bestehen,
a latin subsistere – „fenáll /
létezik / megmarad”
[8] A latinban ennek a két mellékmondatnak a sorrendje
felcserélődik.
[9] Míg a német körülírja: aller Dinge mächtig – „minden dolgot uralsz”, addig a latin egy
szóba sűrít: „mindenható” – omnipotens.
[10] A latin szövegben a „tőle” helyett „ex animo” azaz
„lelkemből” szerepel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése