Az öt memoriter a témához:
1.
„Mert általa van szabad utunk
mindkettőnknek egy Lélekben az Atyához. Ezért tehát nem vagytok már idegenek és jövevények, hanem a szentek
polgártársai és az Isten házanépe, akik az apostolok és próféták alapkövére épültetek, ahol a szegletkő
maga Jézus Krisztus.” (Ef 2,18-20)
2. „ő majd olyan igéket hirdet neked,
amely által üdvözülsz mind te, mind az egész házad népe.” (ApCsel 11,14)
3.
„A fiú tiszteli
atyját, a szolga is az urát. Ha pedig én atya vagyok: hol az én tisztességem? És ha én ÚR vagyok, hol
az irántam való félelem?” (Mal 1,6)
4.
„Az én Atyám házában
sok lakóhely van, ha nem volna, megmondtam volna nektek. Elmegyek, hogy helyet
készítsek nektek. És ha majd elmegyek,
és helyet készítek nektek, ismét eljövök, és magamhoz veszlek titeket, hogy
ahol én vagyok, ti is ott legyetek.”
(Jn 14,2-3)
5.
„Mert akiket Isten
Lelke vezérel, azok Isten fiai. Mert nem a szolgaság lelkét kaptátok, hogy ismét féljetek,
hanem a fiúság Lelkét kaptátok, aki által azt kiáltjuk: Abbá, Atya! Maga
a Lélek tesz bizonyságot a mi lelkünkkel együtt, hogy Isten gyermekei vagyunk. Ha pedig gyermekek, örökösök is, örökösei Istennek,
örököstársai pedig Krisztusnak, ha valóban vele együtt szenvedünk, hogy vele
együtt is dicsőüljünk meg.”
(Róm 8,14-17)
I.
Az elnevezés
A héber bét és a
görög oikia, oikeiosz, oikeioi
szavak, amelyek házat, háznépet, a házhoz tartozó személyeket, a családot
jelentik. Mind az Ó-, mind az Újszövetségben gyakran
szerepel a ház mint épület, melyben egy családi, rokoni közösség, nemzetség
lakik, a magyar fordításokban ez szerepel „háza népe”-ként. Ez a kifejezés
bővebb a mi jelenlegi családfogalmunknál: ennek nem csak a szülők és a
gyermekek a tagjai, hanem a nagyszülők, unokák – tehát több generáció; és az
együttlakó rokonság is, valamint a szolgák, rabszolgák. Mind a héber, mind a
görög gondolkodásban összefügg az épület és a család építése.
1Móz 7,1: „Ezt mondta az ÚR Nóénak: Menj be
egész házad népével a bárkába, mert csak téged találtalak igaznak színem
előtt ebben a nemzedékben.”
Mt 10,13: „És ha méltó rá az a ház,
szálljon rá békességetek, ha pedig nem méltó, békességetek térjen vissza rátok.”;
Mt 24,45: „Kicsoda hát a hű és bölcs szolga, akit
az ő ura gondviselővé tett háznépén, hogy a maga idejében adjon azoknak
eledelt?”;
Jn 4,53: „Ebből az apa megértette, hogy ez abban
az órában történt, amikor azt mondta neki Jézus, hogy „a te fiad él”. És hitt ő
és egész házanépe.”;
Róm 16,11: „Köszöntsétek Heródiont, az én rokonomat.
Köszöntsétek a Narcisszusz házanépéből azokat, akik az Úrban vannak.”;
1Kor 1,16: „Megkereszteltem még Sztefanász házanépét
is, ezenkívül nem tudom, hogy valaki mást is kereszteltem volna.”;
1Kor 16,15: „Kérlek pedig titeket, testvéreim,
hiszen tudjátok, hogy Sztefanász házanépe Akhája zsengéje, és a szentek
szolgálatára szánták magukat,”;
Filem 2: „és Appiának, nőtestvérünknek,
Arkhipposznak, bajtársunknak és a te házadnál levő gyülekezetnek:”;
2Tim 1,16: „Az Úr legyen irgalmas Onéziforosz házanépéhez,
mert gyakorta megvidámított engem, és nem szégyellte bilincsemet.”;
2Tim 4,19: „Köszöntsd Priszkát és Akvilát és az Onéziforosz házanépét.”;
ApCsel 11,14: „ő majd olyan igéket hirdet neked,
amely által üdvözülsz mind te, mind az egész házad népe.”;
ApCsel 16,15: „Amikor pedig a [Lídia] házanépével együtt
megkeresztelkedett, így kérlelt minket: Ha az Úr hívének ítéltetek engem,
gyertek az én házamhoz, és maradjatok ott! És unszolt minket.”;
ApCsel 18,8: „Kriszpusz pedig, a zsinagóga
elöljárója hitt az Úrban egész házanépével együtt, és a korinthusiak
közül is sokan, akik hallgatták őt, hittek és megkeresztelkedtek.”.
A házban a ház ura vezetésével folytatott, rendezett életet a
nyugalom és a belső békesség biztosítékának látták (Mt 24,43; Mk 13,35; Lk
10,5; 13,25). Valakinek a házába betérni (vele együtt étkezni)
megtiszteltetést, a személy elfogadását, közösségvállalást jelentett (Mt
6,10; Lk 9,4). Jézus ezt vállalta, amikor betért Máté (9,10; Mk 2,15),
a leprás Simon (Mt 26,6), a farizeus (Lk 7,37), Zákeus (Lk
19,5) házába. A kapernaumi százados ennek tudatában mondja Jézusnak: „Uram,
nem vagyok arra méltó, hogy hajlékomba jöjj, hanem csak szólj egy szót, és
meggyógyul a szolgám.” (Mt 8,8; Lk 7,7).
II.
A két szövetség család felfogása
Az Ószövetségben alapvetően a vérségi alapon
szerveződő nomád, majd letelepedett társadalom legkisebb szervezeti egysége a
család, vagy háznép. Erre épül a nemzetség, törzs, nemzet. Mivel Isten
kiválasztotta a népet, és megszentelte, ezért a családok is az Ő uralma alá tartoztak!
A próféták szerették Isten és az Ő népe kapcsolatát családi képekkel
szemléltetni. Atya-gyermek (Mal 1,6). Férj-feleség (Ézs 50,1: „Így szól az ÚR:
Hol van anyátok válólevele, amellyel elbocsátottam őt? Vagy ki az hitelezőim
közül, akinek eladtalak titeket? Íme, vétkeitek miatt adtalak el titeket, és
bűneitek miatt bocsátottam el anyátokat!”). Úr-szolga (Ézs 41,8-9; 42,1. 19;
44,1-2). Ebből lett az Újszövetségben ki is mondott: Isten háza népe, Isten
családja.
III.
A gyülekezet mint „háznép”
értelmezése
1. A gyülekezet, mint Isten háza népe
azért tartozik Istenhez, mert Ő hozta létre, Ő építette fel. A létét köszönheti
a hívő ember és a gyülekezet Istennek!
2. Isten háza népében a ház ura: maga
Isten. Minden az Ő uralma és hatalma alá tartozik. Tekintélye megkérdőjelezhetetlen.
Tisztelete magától értetődő.
3. Isten háza népe körében mindennel
Isten rendelkezik, mindennel Ő gazdálkodik. Vezetésének elfogadása áldással
jár. Az Ószövetségben ez főleg földi javakat jelentet, az Újszövetségben a
hangsúly a lelki javakra tevődött át.
4. A család tagjairól, új tagokról az
Atya dönt. Ő bocsáthat el, tagadhat ki, száműzhet bárkit, de Ő fogadhat be,
hozhat be a családba, gyarapíthatja a családot bárkivel. Ő teszi eggyé a
családot: közelieket és távolból érkezetteket.
5. A gyülekezetet, mint Isten családját
teljes joggal egyedül Isten képviselheti. Mindenki más csak megbízott. Csak
feladatot, szolgálatot teljesít.
6. Akármerre megyünk, akármi történik
velünk, ha az Atya nem mond le rólunk, családtagok vagyunk – gondoljunk a
tékozló fiúra!
7. Az Istennel való családi
közösségünket most csak a gyülekezet közösségében élhetjük meg. De amikor Jézus
magához vesz minket, és befogad az Ő Atyja országába, akkor ez végérvényesen
állandósul.
IV.
A gyülekezet, mint Isten házanépe a gyakorlatban
Itt
is Isten kiválasztó kegyelme érvényesül.
Isten, mint szuverén Úr dönti el, hogy ki tartozik családjához. A lelki házzá
felépülésben ez az alap, aki Krisztus – Őbenne értelmezhető a mi
kiválasztásunk. A Szentháromságon belül megélt szeretetközösségbe vonja be a
választottakat.
Isten az övéit elhívja – olyan ez, mint a leánykérés: jön a vőlegény és
választottját elkéri korábbi családjától! Ez a Lelki házzá felépülésben az
apostolok tanítását, az igehirdetést jelenti.
Isten
azokat, akiket elhívott meg is igazítja!
Nem lehetünk bűnösen gyalázatunkkal az Ő családjának tagja. Megtisztít minden
bűntől és magához méltóvá tesz.
Lelkét adja nekünk, hogy az Ő értékrendje szerint tudjunk élni, hogy
Vele kapcsolatban legyünk, hogy uralmát gyakorolhassa már itt a mi földi
életünkben!
Üdvözít! Isten az Ő ígéreteit teljesíti. Amit a mulandóságban ígért,
az örökkévalóságban a miénk lesz.
V.
Az Isten családjának ismertető jegyei
Miről
lehet felismerni azt, aki Isten családjához tartozik? Miben más ez, mint a
többi csoportosulás?
-
Krisztus jelen van
az életében!
-
Szereti Istent!
-
Szereti a testvérét
(1Jn 3,10-24)
A
három pedig összefügg. Nem külön-külön van jelen, hanem egyszerre. Hiszen ezek
az ismertetőjegyek egymást erősítik!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése