Az öt memoriter a témához:
1.
„Mert
amint a test egy, és sok tagja van, az egy test tagjai pedig – noha sokan
vannak – mégis mind egy testet alkotnak, úgy a Krisztus is.” (1Kor 12,12)
2.
„Nincs tehát már semmi kárhoztatásuk azoknak, akik a Krisztus Jézusban
vannak, mert az élet lelkének törvénye Jézus Krisztusban
megszabadított téged a bűn és a halál törvényétől.” (Róma 8,1-2)
3.
„Mert a
saját testét soha senki nem gyűlölte, hanem táplálja és ápolja, amint az Úr is
az egyházat, mert az ő testének
tagjai vagyunk.” (Ef 5,29-30)
4.
„Egy a
test, és egy a Lélek, mint ahogy egy reménységre szól elhívásotok is. Egy az Úr, egy a hit, egy a keresztség. Egy az Istene és Atyja mindeneknek, aki mindenek felett van,
mindent áthat, és mindenben jelen van.” (Ef 4,4-6)
5.
„Mert ahogy egy
testben sok tagunk van, de nem minden tagnak ugyanaz a rendeltetése, úgy
sokan egy test vagyunk Krisztusban, egyenként pedig egymásnak tagjai vagyunk.”
(Róma 12,4-5)
I.
Az elnevezés
A görög szóma tou
Khrisztou kifejezés a Római Birodalom mintájára írja le az Egyházat. A
tagok egységet alkotnak, habár más-más funkcióval bírnak. A test mint egységes
egész kell, hogy működjön, de a különböző életfunkciókat a tagok végzik.
Fontos, hogy a test és a lélek élő, eleven egységét kifejező szóma szerepel ebben a megnevezésben,
nem csak a hús-testet jelentő szarksz.
De nincs is elspiritualizálva a kép… A főről szóló tanítás logikus
következménye ennek a képnek. A testhez, törzshöz hozzátartozik a fej is. Ez
pedig nem lehet más, mint Krisztus. Ő irányít, a tagok Neki engedelmeskednek.
II.
Az elnevezés árnyalatai
A fő és a tagok egymáshoz való viszonyulása a test
képében kifejezi azt a szoros összetartozást, amit a keresztyén ember
Krisztusban átélhet. Az elnevezés hangsúlya alapvetően Krisztuson van! Ezzel
jelzi a Krisztus követőjének új identitását, amit maga a Megváltó határoz meg.
Ennek értelméről beszél Jézus az igazi szőlőtő-ről szóló tanításában (Jn
15,1-8).
Ezután következik a tagok egymáshoz való
viszonyulásának újdonsága: mindenkire szükség van, mindenkit meg kell becsülni,
mindenkinek megvan a maga helye (Róma 12, és az 1Kor 12).
Az egyház hitbeli egységét fejezi ki, a manapság
divatos összegyházi organizációval szemben. Lényege, hogy a sokféle lelki
ajándéknak egyetlen cél szolgálatában kell állnia. Hiszen ezek Krisztustól
származnak, Róla tesznek bizonyságot, és Rá mutatnak, mint jelek!
Ez a kép önmagában is elég titokzatos. Az Efézusi
Levél viszont még spiritualisabbá teszi azáltal, hogy a házasságról szólva
megemlíti: „Felette nagy
titok (müsztérion) ez, én pedig ezt Krisztusról és az egyházról mondom.”
(Ef 5,32). A misztikum ezzel szó szerint megjelenik ebben a képben, ami itt
Isten örök tanácsvégzésére utal, amit mi a kijelentésből ismerhetünk meg.
Mindezek mellett a Krisztus testéről szóló apostoli
tanításnak kezdettől része volt a teljessé tétel. A mi hiányosságaink
kiegészítése: „És az ő lába
alá vetett mindent, és őt rendelte mindenek fölött való fővé az egyházban, amely az ő teste és teljessége annak,
aki mindent mindennel betölt.” (Ef 1,22-23). Ez viszont a
Krisztussal való teljes egyesülésben, a végidőkben válik valósággá. Ezért ennek
a képnek van egy eszkatológikus színezete is!
III.
A gyülekezet mint „Krisztus-test”
értelmezése
1. A gyülekezet, mint Krisztus teste
azért tartozik Istenhez, mert Ő váltotta meg, Ő hívta ki ebből a világból egy
másik valóságba. Új életét, üdvösségét köszönheti a hívő ember és a gyülekezet Krisztusnak
(2Kor 5,17)!
2. A Krisztus teste különböző tagokból
áll: minden tagnak más a szerepe a testen belül. Lelki ajándékaink ennek
megfelelően különböznek egymástól.
3. A tagok egy testet alkotnak! A
különbözőség nem szakíthatja szét a testet, hanem ez teszi alkalmassá különböző
feladatok elvégzésére.
4. A test egésze és a tagok egyenként is
a fő, Krisztus uralma alá tartoznak! Ő irányítja a testet. Az Ő akaratát
cselekszik a tagok.
5. A tagokban Krisztus él. Amit tesznek,
azt Krisztus cselekszi; amit mondanak, azt Krisztus mondja – rajtuk keresztül
(Jn 14,12-14 és 22; Mk 16,20; ApCsel 4,30; 19,11; Róm 15,18-19).
6.
A keresztyén ember,
és a keresztyén gyülekezet Krisztusban létezik, Krisztus az életlehetősége,
élettere. Új élet, új élettér, új lehetőségek, új küldetés.
7. Krisztuson kívül, a Jézussal való
közösség nélkül nincs megváltás, nincs üdvösség, nincs örök élet – nincs
keresztyénség és nincs egyház sem!
IV.
A gyülekezet, mint Krisztus teste a gyakorlatban
Itt
Krisztus megváltása és a megigazulás az, ami ehhez a képhez tartozik. Az
új teremtés Krisztusban megy végbe. Az Ő megváltottait megigazítja és ők Benne
élhetnek új életet.
Ez
a kép fejezi ki legjobban a különbséget az Ószövetség és az Újszövetség népe
között. Mindamellett, hogy Krisztusban beteljesedtek az ószövetségi
messiási próféciák. Mégis Krisztus elfogadásával átlépünk az Újszövetség
világába. Ott a templom és a kultikus közösség által vált eggyé a nép, itt
viszont Krisztusban tűnnek el a faji, nemi, etnikai, nyelvi különbségek. Az
„egy kenyér” által leszünk eggyé (1Kor 10,17).
Ennek
a képnek sakramentális következményei is vannak. A keresztség pecsételi
el azokat, akik Krisztusban vannak, s az úrvacsora fejezi ki azt az
életközösséget, amely a Krisztus test és a fő között van.
A
Krisztus test életközösség Krisztussal és a többi keresztyénnel!
V.
A gyülekezet mint Krisztus teste
A
Krisztus Egyházát csak és kizárólag ebben a krisztológiai összefüggésben lehet
helyesen értelmezni. Az Egyházban jelen kell lennie a Krisztussal való
életközösségnek.
Hogyan
jelenik meg a gyülekezetedben a Krisztussal való életközösség?
A keresztyének egymáshoz való viszonyában hogyan
jelenik meg a Krisztus test tagjainak helyes összhangja?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése