A gyülekezet küldetése
Isten dicsőségének munkálása
Az öt memoriter a témához:
„De én is mondom neked, hogy te
Péter vagy, és én ezen a kősziklán építem fel az egyházamat, és a pokol kapui
sem vesznek rajta diadalmat.” Mt 16,18
„De majd megtelik a föld az ÚR dicsőségének ismeretével, ahogyan a
tengert a víz betölti.” Hab 2,14
„Úgy tündököljék a ti világosságotok az emberek előtt, hogy lássák a ti
jó tetteiteket, és dicsőítsék a ti mennyei Atyátokat.” Mt 5,16
„Általa szabad utunk van hitben
ahhoz a kegyelemhez, amelyben állunk, és dicsekszünk az Isten dicsőségének
reménységével.” Róma 5,2
„Az éjszaka múlóban, a nappal
pedig elközelgett, vessük le azért a sötétség cselekedeteit, és öltsük fel a
világosság fegyvereit. Tisztességesen
járjunk, amint illik nappal, nem dorbézolásokban és részegeskedésekben, nem
paráználkodásokban és kicsapongásokban, nem viszálykodásban és irigységben, hanem öltözzétek fel az Úr Jézus Krisztust, és a testet ne
tápláljátok a kívánságokra.” Róma 13,12-14
I.
Isten Országa és az Egyház
Az Isten Országát a Biblia négyféle értelemben használja:
-
általános
értelemben (1Krón 29,11; Zsolt 145,13; Mt 28,18)
-
a
dávidi/messiási uralomra (2Sám 7,12-16; Jel 20)
-
Isten
Országának titkáról szólva (Mt 13)
-
Lelki
uralomként (Kol 1,12-13).
Ha mindezeket végig vesszük azt látjuk, hogy mivel az egyház
ebben a világban van, így Isten uralma alatt van. Krisztus eljövendő ezeréves
uralmában az egyház is részt vesz majd. Mivel az egyház a keresztyénség része,
ezért részese az Isten Országa titkának is. Az igaz egyház pedig Krisztus
teste, ezért azonos Isten Országának lelki uralmával.
A földi egyház úgy tölti be küldetését, ahogyan munkálkodik
az Isten Országának megvalósulásán! Minél inkább jelenvalóvá teszi Isten
királyi uralmát, annál közelebb kerül feladata beteljesedéséhez. Az egyháznak
nem csak hirdetnie kell Isten uralmát, hanem munkálkodnia rajta, és
megvalósítani már ebben a világban.
Az Egyház és a gyülekezet egész léte az Isten Országa felé
kell, hogy haladjon. Ha távolodni kezd tőle, akkor elveszíti léte értelmét! Az
egyház missziója, tanítása, istentisztelete, közösséggyakorlása, diakóniája
mind-mind ebben nyeri el értelmét!
II.
Isten uralmának és Isten dicsőségének
összefüggése
Az Isten jelenléte és uralma már az ószövetségi
gondolkodásban összetartozott (Zsolt 93). S mivel eleve Isten jelenlététől
elválaszthatatlan az Ő dicsősége, ezért Isten uralma és Isten dicsősége ott
valósul meg és van jelen, ahol Isten van. Bibliai értelemben tehát Isten
uralmának megvalósulása nem más, mint Isten jelenvalóvá tétele. Ha úgy tetszik
Isten jelenlétének elfogadása, és uralmának tudomásulvétele. Ahol Isten jelen
van, ott megjelenik az Ő dicsősége is. Ahol Ő uralkodik, ott dicsősége is
nyilvánvaló lesz.
A kör igazán akkor záródik be, ha választ adunk arra a
kérdésre: hogyan tudjuk jelenvalóvá tenni Istent az életünkben?! S az egyház
missziója, tanítása, istentisztelete, közösséggyakorlása a válasz!
Isten dicsősége az Ószövetségben azt jelenti, hogy súlya,
tekintélye van (kabód). Ezért ez nem hiúsági kérdés Istennél, hogy Ő a saját
dicsőségét ilyen fontosnak tartja, hanem a kellő tekintély, és tisztelet
kérdése!
III.
Az egyház küldetésének kiindulópontja
1.
Az
Egyház küldetésének kiindulópontja az, amivel az Atya elküldte a Fiút. Az Atya
feladattal küldte erre a világra a Fiút. „Ezeket mondta Jézus, majd föltekintett az égre, és így szólt: Atyám,
eljött az óra, dicsőítsd meg a te Fiadat, hogy a te Fiad is dicsőítsen téged”
(Jn 17,1) majd nemsokkal később: „Én dicsőítettelek téged e földön, elvégeztem a munkát, amelyet rám
bíztál, hogy végezzek.” (Jn 17,4).
2.
Hol
dicsőíttetett meg Krisztus igazán? A golgotai kereszten!
3.
Jézus
azt mondja a Lélekről, hogy azért kell eljönnie, mert „Ő engem dicsőít majd, mert az enyémből vesz, és kijelenti nektek.” (Jn
16,14). Tehát a Lélek kitöltetésének is az Isten dicsősége volt a célja.
4.
Jézus
Krisztus pedig arról tesz bizonyságot, hogy a mi keresztyénségünk lényege sem
lehet más, mint Isten dicsőségének szolgálata: „Abban dicsőíttetik meg az én Atyám, hogy sok gyümölcsöt teremtek, és a
tanítványaim lesztek.” (Jn 15,8)
IV.
Isten dicsősége a mai gyülekezeti
életben
Kálvin egész munkássága arra ad nekünk példát, hogy
alázatosan mindig mindenben Istennek adjunk dicsőséget! Kálvin erre használta a
Laus Deo és a Soli Deo Gloria kifejezéseket.
Isten ma is azt üzeni: „Önmagamért, önmagamért cselekszem. Hogyan
szentségteleníthetnétek meg? Dicsőségemet másnak nem adom!” (Ézs
48,11)!
KÉRDÉSEK
BESZÉLGETÉSHEZ
1.
Mi
hogyan adjuk meg Istennek az Őt megillető dicsőséget: magánéletünkben,
családunkban, munkánkban, gyülekezetünkben?
2.
Látható-e
rajtunk Isten dicsősége?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése