Búcsúvacsora
Jézussal, az utolsó vacsora freskó, lábmosás, a bárányt enni, mely megvédett a
„nagy jajveszékeléstől”, kovásztalan kenyér, a világ leghíresebb étkezése… sok
ilyen érdekes és nosztalgikus kép fűződik a széder estéhez. De most nem egy
újabb kalanddal terhelnénk élmény hajhász világunkat, hanem hármas cél irányába
indulunk.
Az
elveszettek megmentése, tanítani a hívőket, szolgálatba álltani.
- Küldetés: A gyülekezeti széder este kiváló alkalom, hogy elhívjunk a közösségünkbe újakat, hiszen itt bőven lesz szó Jézusról s a megváltás lényegéről.
- Növekedés: Számunkra ismeretlen vagy a családi hagyományok között elhalványult szertartásos együttlét a Szentlélek által új és mély tartalommal tölti meg az evangéliumok szövegét.
- Szolgálat: Bár megvan a kísértés a lelkipásztoraink felé, hogy egyszemélyes showként éljék meg az alkalmat, de ez gyakorlatilag kivitelezhetetlen egy kisebb szolgáló csapat nélkül. Még az otthoni változat sem.
Kezdődjék
hát a kaland!
Meghívás: A peszah egy családi ünnep, nem templomi
liturgia. Viszonylag sok előkészületet igényel a terített asztal, de ettől lesz
közös az ünnep.
Mindenképp
tudnunk kell hányan jönnek el, ezt a helyi szokások szerint egyeztetni kell,
hiszen ez egy vacsora. Kínos lehet, de áthidalható, ha kevés a leves vagy a
sült. A leves esetében megoldása lehet, ha eleve 2 gombóccal számolunk
fejenként, akkor nem gond, ha valakinek csak 1 jut. A vízforraló és a só
megoldja a lé mennyiségének kérdését, zöldség pedig legyen bőven a levesben. A
sült esetében a bőséges szósz segíthet.
A
meghívás formája bármilyen lehet. Már itt bevonhatunk másokat is a szolgálatba.
Plakát, meghívókártya, fb banner sablon mellékelve.
Lehet
az alkalom nagyhét szerdáján vagy csütörtökön. Ha folyamatos írásmagyarázatnál
éppen a szenvedéstörténethez vagy az exodushoz értünk. Csak úgy otthon a
családdal, a ránkbízottaknak.
Ez egy zsidós cucc? Igen. Sajnos lesznek többen, akik ezért nem
szeretnének ebben részt venni. Nem lehet a részvétel elvárás senki felé, de az
újdonság érdekességét hagyjuk hívogatóan hatni. Nehéz bölcsen és békességgel
tanítanunk erről, „Megáldom a
téged áldókat, s megátkozom a téged gyalázókat. Általad nyer áldást a föld
minden nemzetsége.” 1M12,3
A
másik oldal az, hogy épp ezért nem is sejtjük többek családi hátterét. Ezért
célszerű arra számítani, hogy van a résztvevők között olyan, aki tapasztalatból
is tudhatja milyen a széder este. Ez csak néhány apróságot jelent. Vegyünk
libazsírt a macesz gombóchoz. Ne legyen nyúl vagy más tisztátalan hús az
asztalon. Vegyünk pászka lapokat ne helyettesítsük mással. A bárányt ne tejjel
készítsük el. Édességnek liszt nélkül készülteket fogyasszunk. Ha nem
megoldhatatlan ne helyettesítsük mással a bárányt. A templomi áldozat hiányára
hivatkozva szokták bárány nélkül ünnepelni a szabadítás ünnepét, de bárány
nélkül értelmetlenné válhat az ünnep.
Családi
alkalom, tehát számítanunk kell gyerekekre is. A meghívásnál megemlíthetjük
Rabbi Akiva (kru.50-135) tanácsát, aki hazaküldte tanítványait, hogy azok
fektessék le a kicsiket ebéd után szundikálni, hogy kipihentek legyenek a
vacsorára. Már itt megemlíthetjük, hogy legalább 1,5-2 órára alkalomra
készülhetnek.
Bevásárlás: leveshez edény 2dl/fő,
- zöldség 1-1,5 szál/fő,
- csontos baromfi hús,
- só, bors, sáfrány,
- 4 macesz lap 40g/fő (1 a gombóchoz, 3 a húshoz),
- 2,5 tojás/fő (1fő a gombóchoz),
- retek fejenként 2 db
- alma fejenként 1,
- darált dió, méz
- bárány hús 20dkg/fő, az ítéletet jelképező tűzön sütötték, Vigyázzunk, hogy a bárány hús igen csontos. Éppen ezért is ezen a vacsorán soha nem ettek annyi húst, mint amennyit mi magyarok szokunk.
- gomba 10dkg/fő,
- 1 csomag (/4kg húshoz) aszalt füge,
- gomba és füge helyett a rozmaringos recepthez, kevés rozmaring, citrom, lilahagyma
- 1 fej fokhagyma (1gerezd/2fő),
- több (1/5fő) csokor petrezselyem,
- torma (1 kisüveg/5fő)
- Bor és/vagy szőlőlé, fejenként 4 pohárral, vörös bor a ma élő hagyományban
- Édességek hozzávalói
Receptek a királyhoz illő vacsorához. Minden
imádságunk így fog majd kezdődni: Áldott vagy Te Örökkévaló Istenünk, a Világ
Királya.:
A
macesz gombóc elronthatatlan. Ha kemény lesz, akkor a rabságra emlékeztet.
Sokféle recept létezik.
6
fő: 250 gr pászka, 6 db tojás, 4 ek libazsír, 2 csokor petrezselyem, 1 púpozott
tk. gyömbérpor, feketebors, só.
A tojást a zsírral összekeverjük és ugyanannyi vizet öntünk
hozzá, mint a tojásos keverék mennyisége deciliterben. Hozzáadjuk a kézzel
összetört pászkát, a finomra vágott petrezselymet, majd ízesítjük sóval,
frissen őrölt feketeborssal és sok gyömbérrel. Miután összegyúrtuk, legalább
másfél órára hűtőbe tesszük. Kézzel, ping-pong labda nagyságú golyókat
formázunk belőle és forró libalevesben kifőzzük.
Bárány
sült:
2
kg bárányhús csíkokra vágva, 3 gerezd fokhagyma, egész vagy vagdalék, 1 apróra
tört gomba, 2/3 csésze szeletelt sárgabarackbefőtt, 1 csésze száraz vörösbor, 1
szem bors és 2 babérlevél
Előmelegítjük
a sütőt 180 fokon. A zöldséget és a gyümölcsöt fazékban összefőzzük a vízzel és
a borral, illetve a fűszerekkel. A húst olajozott sütőtálba helyezzük, majd az
előbb főzött zöldséges-gyümölcsös keveréket ráöntjük. Sütőben lefedve 2-2,5
órát sütjük. Mikor elkészült, vegyük ki, és egy éjszakán át hagyjuk érni az
ízeket. Másnap helyezzük vissza a sütőbe, és nagy hőfokon süssük még legalább
fél órát.
Ezt
az eredeti receptet egyszerűsítettem: a húst megpirítom olajon, rárakom a
fokhagymát, gombát, fügét, sót, borsot, babérlevelet, bort, lefedve sütöm, majd a megpuhult húsokat
tálra szedem, s szószt turmixolva tálalom.
Rozmaringos
báránysült recept (Mitka, ifikaptár, angolos):
Előkészület:
10 perc, sütés: 70 perc
Hozzávalók
4 főre (kicsit drága a hús, s nálunk kevés helyen kapni, de érdemes
utánajárni!)
1
db bárány comb (kicsontozott a legjobb) vagy én már próbáltam báránybordából
is, ami nem olyan kiadós, de legalább olyan finom!
2-3
ág rozmaring, 4-5 gerezd fokhagyma, 1 db citrom, 1 ek olívaolaj, 4 fej
lilahagyma, só
A
rozmaring tömjénes ízvilágát jól ellensúlyozza a citrom frissessége. A
fokhagyma meg elengedhetetlen a sültekhez...
A
sütés után a pecsenye levét, a húsról lepotyogott fűszerekkel és egy negyed
sült vöröshagymával, kevés vízzel sűrűre főztem és sós muffinnal tálaltam. (?liszt)
A
fokhagymát meghámozzuk és sréen kettévágjuk, hogy ékformájú darabokat kapjunk
belőle. A rozmaringág végét megfogva lehúzzuk a leveleket és apróra vágjuk. A
citromot megmossuk és lereszeljük a héját.
A
húst éles késsel megszúrkodjuk, és az így keletkező résekbe egyenletesen
elosztva beletesszük a fokhagymadarabokat.
Az
apróra vágott rozmaringot, reszelt citromhéjat, a citrom levét és az olajat
összekeverjük és ezzel a páccal alaposan bedörzsöljük a húst. Jól záródó
edényben hűtőbe téve a citromokkal és a rozmaringág fás részével legalább 2
órán át, vagy egy éjszakára is bepácoljuk.
A
húst kivesszük a pácból, és alaposan megsózzuk. Megtisztított és negyedekre
vágott lilahagymával együtt serpenyőbe tesszük és alufóliával letakarjuk. 200
C-ra előmelegített sütőben kb. 1-1,5 óra alatt szép pirosra sütjük.
Tálalás
előtt legalább 10 percet pihentetjük a húst.
Sült
bárány (Mirjam Feinberg Vamosh: Ételek a Biblia korában):
1
bárány lapocka vagy comb, méz vagy olíva olaj, teáskanál mustár, 3 apróra
vágott fokhagymagerezd
1
óra pácolás után 1 órát sütjük 180°C-on.
Édességek:
ismerve gyülekezeteink asszonyait, szeretnek süteményekkel jönni. A széder
estén nincs kovászos az asztalon, ha ezt sikerül előre nyilvánosságra hoznunk
ajánlhatunk eredeti recepteket. Mivel
ezeket nem ismerjük ugyanaz a recept is különböző finomságokat eredményezhet.
Buzdíthatjuk őket bármilyen kompót elkészítésére is.
Diós
sütemény: 1 csésze kimagozott datolya, vagy füge, 1 teáskanál őrölt fahéj, 1/4
teáskanál őrölt kardamum, fél csésze apróra vágott dió, 3/4 csésze apróra
vágott mandula, keverjük össze formázzunk golyókat, melyeket előbb mézben majd
a maradék mandulában is megforgatunk.
Mandulás
sütemény: 12-12dkg diót, mandulát, mogyorót 5 percig pirítsunk óvatosan
(kevergetve) sütőben majd keverjük bele a leturmixolt 10-10 dkg szárított
fügébe, magozott datolyába, ízesítsük fekete borssal, mézzel. 17dkg szezámmagot
keverjük bele 5 kanál habosra felforral mézbe, ennek felét öntsük egy tepsi
aljára, terítsük rá a gyümölcs és mag keveréket, majd fedjük be a szezámmag
másik felével. 1 óra pihentetés után szeletelhető.
Előkészület: Az ünnepi hangulat része. Mt26,19: „A tanítványok úgy tettek, amint Jézus
parancsolta nekik, és elkészítették a páskavacsorát."
Ahogy az akkori tanítványok, úgy mi a mostaniak is merjük rászánni az időt az
előkészületre. Ne terítsünk asztalt előre. Inkább rejtsünk el morzsákat a helyszínen.
Mikor megérkeznek a vendégek a gyerekek dolga megkeresni a kovászt, az férfiakkal "kitakarítani",
az asszonyok pedig teríthetnek
addig. Modern héber mondás a "lámpással keresni", ezért bátrabbak gyertyával, kényelmesebbek lámpával, leddel, telefonnal
is takaríthatnak.
Az első hónap tizennegyedik napjának
estéjétől kezdve egyetek kovásztalan kenyeret a hónap huszonegyedik napjának
estéjéig. 19 Hét napon át ne lehessen kovászt találni a házaitokban; 2M12,18-19. Közben egy férfi elmondja a keresőknek, hogy a kovász (hamesz) itt a bűnt jelképezi, ami felfújja a tésztát, gőgössé teszi az embert… az igazi világosság fénylik, s mi a világosság fiai vagyunk…
Legyen-e
asztal? Ha a fiatalabbak bevállalják könnyen készíthető a társasjáték asztalok
mintájára korabeli fekvő asztal. Vastagabb, lekerekített sarkú OSB lap aljára
10 cm-es tégla alakú lábakat téve, s hozzá megfelelő számú párna.
Míg
az asszonyok megterítenek:
A
széder tál egy nagyobb tálcán hat kistányérban:
- Máror – keserű fű, reszelt torma
- Zroa – bárány lábszárcsont, sült nyak, valamilyen csontos hús, legtöbbször szárnyas. Általában csirkenyak, vagy szárny. A húslevesből is lehet. Már nincs áldozat. Nemcsak azért mert lerombolták a templomot, hanem, mert elvégeztetett a tökéletes áldozat.
- Bécá – keményre főtt tojás, amit szokás sütőben meg is pirítani kissé, gyertya fölött bekormozni, mert elpusztult a templom.
- Kárpász – petrezselyem – leggyakrabban petrezselyem, de lehet zellerlevél, vagy akár krumpli is, saláta is. Zöld legyen mindenképp, mert az élet színe.
- Chazeret - egy második adag keserű fű, retek, hagyma, torma gyökér, nem kóstoljuk = az élet kezdete nagyon keserű tud lenni, Isten tudja édessé tenni.
- Chároszet – agyag, mert agyagból kellett várost építeniük kényszermunkával. Alma, dió, bor keveréke, fahéjjal, mézzel, cukorral ízesítve. Manapság szőlőből, datolyából, fügéből, olívából, sárgabarackból, gránátalmából, mandulából, néha fenyőmaggal, gyömbérrel is készülhet.
Széder tálat a tálcáink nagyságától függően 5 vagy 6
személyenként kell előkészíteni. A széder tál mellé tegyünk egy kis tálkában
sós vizet, mely a könnyekre emlékeztet s a petrezselymet mártjuk majd bele.
Ugyanígy max 10-12 személyre kell egy kancsó víz és egy tál a kézmosáshoz. Mácot – Macesz –
kovásztalan kenyér a széder tál mellett fejenként 2 lappal számolva ( s a
házigazda előtt ebből 3 lap egymástól kendőkkel vagy szalvétákkal elválasztva).
Természetesen tányérokra, evőeszközökre is szükség van a terítéshez. A poharak
mérete lehet kisebb, hiszen mindenkinek 4-szer kell majd kiinnia a poharát.
Kancsók szőlőlével, borral. Szükséges még az asztalra két gyertyatartó
egymáshoz közel a háziasszony elé.
Közben egy asszony elmondja, hogy ezt az ünnepet 6 hét
előkészület előzte meg, takarítás, sütés, főzés. Felkészülés a találkozásra. …
Az egy éves, hibátlan páska bárányt János evangéliuma szerint akkor vágták le a
templomban, mikor Jézus meghalt a kereszten.
Vacsora:
Az asztalfőn a házigazda foglal helyet, jobbján
a legfiatalabb résztvevő (aki majd a szertartásos kérdéseket felteszi), balján
pedig a megtisztelő hely, ahová különleges vendégét ülteti. Ezt a helyet szokás
üresen hagyni Illés számára. "Én pedig elküldöm hozzátok Illés prófétát,
mielőtt eljön az Úr nagy és félelmetes napja. Az atyák szívét a gyermekekhez
téríti, a gyermekek szívét az atyákhoz, hogy pusztulással ne sújtsam a földet,
amikor eljövök." Mal 3,23
A főhely a mi kultúránkban az ajtóval szemközti, Jézus idején
az asztal baloldali végétől számított második hely a vendéglátóé. Bal könyökre
támaszkodva feküdtek az asztal köré. Jézustól jobbra János (Jn13,3) a
legfiatalabb, a kérdező, akinek a lábmosást kellett volna elvégeznie, ha nincs
szolga vagy háziasszony. A megtiszteltetést jelentő helyet Jézus nem Péternek
kínálta, aki az asztal túlsó végére ült végül az utolsó a lábmosásnál. Hanem
Júdásnak (Jn13,26, Mt26,23), aki így végig szinte Jézus vállára támaszkodott a
vacsora alatt, mégse tudott megengesztelődni. Vicces, ha valaki elkésik, s már
csak ez a hely marad a számára. Ez esetben is hagyjunk egy üresen maradó
poharat Illés számára.
Célszerű a vacsorát egy kis előzetes bevezetéssel kezdeni.:
Az alkalom első részében a házigazda magyarázatait, elbeszélését hallgatjuk
meg, majd a vacsora következik.
- Shalom: Békesség, a Békesség fejedelmétől! Ézs9,5
- Haggada: elbeszélés, aminek el kell hangzania 2M13,8 "És mondd el fiaidnak azon a napon: Amiatt történik ez, amit az Úr cselekedett értünk, amikor kijöttünk Egyiptomból.
Ezek a részek vannak a szövegben behúzással jelölve. Díszes
kötésű könyvként jelen van az asztalon.
- Pészah: „átmenet, elkerülés”, az ítélet elkerül,
eredetileg 1 napos ünnep, a 7 napos kovásztalan kenyerek
ünnepe előtt, de mára már egybeolvadt a kettő. Ezért lett a zsidó naptár első
hónapja niszán (abib). A 14. napján vagy 30 nappal később kellett ünnepelni.
4M9, 2 Krón 30,2.15.
- Macesz, pászka: „nyomorúság kenyere”, a sietség miatt ez volt csak elérhető
Gyertyagyújtás. A ház asszonya, kendőt tesz a fejére, meggyújtja a két gyertyát, A gyertyák fölött kezével háromszor körkörös mozdulatot tesz, mintha az
illatát maga felé terelné. Eltakarja a szemét, és elmondja az áldást. Sokat
dolgozott, övé ez
a megtiszteltetés.:
Báruch Átá Ádonáj Elohénu Melech HáOlám áser kidsánu
b’micvotáv v’civánu l’hadlik nér sel jom tov.
Áldott vagy Te Örökkévaló Istenünk, a Világ Királya, aki
megszenteltél minket parancsolataiddal és megparancsoltad nekünk, hogy
meggyújtsuk az ünnep fényét.
4-szer fogunk inni a pohárból:
"Ezért mondd meg Izráel fiainak: Én vagyok az Úr, és megszabadítalak benneteket az egyiptomi kényszermunkától,
és megmentelek benneteket a nekik végzett
rabszolgamunkától; megváltalak
benneteket kinyújtott karral és súlyos ítéletekkel. Népemmé fogadlak titeket,
én pedig Istenetek leszek, és
megtudjátok, hogy én, az Úr vagyok a ti Istenetek, aki megszabadítalak
benneteket az egyiptomi kényszermunkától." 2M6,6-7
- pohár: megszentelés
- pohár: ítélet
- pohár: megváltás
- pohár: dicséret, Hallelujah
Megszentelés pohara.
Kitöltjük a bort s mindenki feláll
Kiddus – megszentelő imádság (részlet):
Báruch Átá Ádonáj Elohénu Melech HáOlám boré p’ri hágáfen.
Báruch Átá Ádonáj Elohénu Melech HáOlám sehechejánu vekijemánu vehigiánú lizmán
háze.
Áldott vagy Te Örökkévaló Istenünk, a világ királya, aki
teremtetted a szőlőtő gyümölcsét! Áldott vagy Te, ó Örökkévaló, aki
kiválasztottál minket szolgálatodra a nemzetek közül. Áldott vagy Te,
Örökkévaló Istenünk, a világ királya, aki megóvtál bennünket és életben
tartottál, hogy megérhessük ezt a napot.
Kiisszuk az 1. poharat.
Kézmosás
A házigazda végzi, áldás mondása nélkül. Az egyik családtag
hoz egy korsó vizet, egy tálat és egy törölközőt, hogy mindenki, aki az
asztalnál ül megmoshassa a kezét.
"Jézus tudva, hogy az Atya mindent a kezébe adott, és hogy az Istentől
jött, és az Istenhez megy, felkelt a vacsorától, letette felsőruháját, és egy
kendőt kötött magára, azután vizet öntött a mosdótálba, és elkezdte a
tanítványok lábát mosni és törölni a magára kötött kendővel. Simon Péterhez
lépett, aki így szólt hozzá: Uram, te mosod meg az én lábamat? Jézus így
válaszolt neki: Amit én teszek, most még nem érted, de később majd megérted.
Péter így szólt hozzá: Az én lábamat nem mosod meg soha. Jézus így válaszolt
neki: Ha nem moslak meg, semmi közöd sincs hozzám. Simon Péter erre ezt mondta
neki: Uram, ne csak a lábamat, hanem a kezemet, sőt a fejemet is! Jézus így
szólt hozzá: Aki megfürdött, annak csak arra van szüksége, hogy a lábát mossák
meg, különben teljesen tiszta. Ti is tiszták vagytok, de nem mind. Mert tudta,
ki árulja el, azért mondta: Nem vagytok mindnyájan tiszták." Jn 13:4-11
Jézus magára vállalta szolga szerepét. Senki nem magát
tisztítja meg, hanem ő tisztít meg mindenkit.
Bemártott falat
- Kárpász
A friss zöldségfélét bemártjuk a sós vízbe és megesszük.
A zöld a tavaszra utal, a sós víz a szenvedés könnyeire. A
szabadítás reménysége nélkül, mikor nem tudod teljesíteni az életcélod, hogy
világosság legyél minden nép számára.
Báruch Átá Ádonáj Elohénu Melech HáOlám boré p’ri há-ádámá.
Áldott vagy Te örökkévaló Istenünk, a világ királya, aki
teremtetted a föld gyümölcsét.
Afikomen elrejtése
A házigazda előtt 3 maceszlap van, kendőkkel elválasztva.
Kiveszi a középsőt, kettétöri, és a nagyobbik darabot kendőbe csomagolva
elrejti, míg a gyerekek becsukják a szemüket,
a kisebbet pedig visszateszi a helyére. Az elrejtett darab az un.
Afikomen, amit a vacsora végén megkeresnek a gyerekek. Ennek a jelentésére
nincs kielégítő rabbinikus magyarázat.
Bővebben K Howard-M Rosental: Az ÚR ünnepei 62-64.o
A macesz ki van lyukasztva, csíkok vannak
rajta. A hármas egységből a középsőt
törjük meg. Pedig a mi vétkeink
miatt kapott sebeket, bűneink miatt törték össze. Ő bűnhődött, hogy nekünk
békességünk legyen, az ő sebei árán gyógyultunk meg. Ézs53,5
A legifjabb kérdése
Amit bemagolva mond fel a házigazda jobbján ülő legfiatalabb:
„Miben különbözik ez az este minden más estétől?
- Más estéken nem kell mártanunk egyszer sem – ma este kétszer is mártunk.
- Más estéken egyaránt ehetünk kovászosat vagy kovásztalant – ma este kizárólag kovásztalant.
- Más estéken mindenféle zöldséget eszünk – ma este csak keserűt.
- Más estéken úgy ülünk, ahogy kedvünk tartja – ma este hátratámaszkodva.”
Ének:
- Jöjj Izrael!
- Má nistáná
Elbeszélés -
magíd
A kérdésekre válaszként hosszabb elbeszélés, prédikáció
következik, magyarázva a szabadulás történetet, néha egészen Ábrahámtól kezdve,
szemléltetve a széder tálcán lévő ételekkel, s ezekkel az állandó részekkel:
„Ilyen volt a nyomorúság kenyere, ezt ették őseink Egyiptom
országában. Aki éhes, jöjjön és egyen velünk, a nélkülöző ülje meg velünk a
Peszach ünnepét! Ma még itt vagyunk, de jövőre Izráel földjén, ma még
szolgaként, de jövőre szabad emberként.”
Az ítélet pohara
Kitöltjük a bort
A fáraó rabszolgái voltunk Egyiptomban, de Örökkévaló
Istenünk erős kézzel, kinyújtott karral kivezetett onnan bennünket. Ha a Szent,
legyen áldott, nem vezette volna ki atyáinkat Egyiptomból, akkor mi, meg a
fiaink, és az unokáink máig is a Fáraó rabszolgái lennénk ott.
Áldott az Örökkévaló, áldott Ő, Áldott, aki Tórát adott
népének, Izraelnek, áldott Ő!
Négyféle fiúról szól a hagyomány, egy okosról, egy rosszról,
egy együgyűről, és arról, aki még kérdezni sem tud.
- Az okos mit mond? ’Mik ezek a tanúságtételek, törvények és parancsok, amelyeket Örökkévaló Istenünk előírt nektek?’ (5Móz 6:20) Neki magyarázd el az ünnep minden részletét, és fejezd be így: ’A Peszach áldozat elfogyasztása után nincs már utóétel.’
- A rossz mit mond? ’Miféle szertartások ezek nálatok?’(2Móz 12:26) Nálatok, mondja, nem pedig őnála, ő kivonja magát a közösségből, ezzel megtagadja Istenét. Ezért vásítsd el fogát és mondd neki: ’a szertartás arra emlékeztet, hogy ezt tette értem Isten, amikor kivonultam Egyiptomból.’ Értem és nem érte, mert ha ő is ott lett volna, ő nem szabadult volna ki.
- S az együgyű mit mond: Csak ennyit: ’Mi ez?’ Te pedig mondd el neki, hogy Isten erős kézzel szabadított ki bennünket Egyiptomból, rabszolgaságunk házából. (2Móz 13:14)
- Aki pedig kérdezni sem tud ahelyett te beszélj, és idézd neki az Írást: ’s meséld el azon a napon fiadnak: ennélfogva ezt tette velem Isten, amikor kivonultam Egyiptomból.’ (13:18)”
„Tudd meg, hogy a te utódaid
jövevények lesznek egy olyan országban, amely nem az övék: rabszolgákká teszik,
és nyomorgatják őket négyszáz évig. De ítéletet tartok azon a népen is, amelyet
szolgálnak, és azután nagy vagyonnal jönnek ki.” (1Móz 15:13-14)
Ez az isteni ígéret vigyázta őseinket és vigyáz bennünket is.
Mert nem csupán egyetlen ellenség készült elpusztítani minket, hanem minden
egyes nemzedékben támadnak olyanok, akik vesztünkre törnek, de a Szent, áldott
legyen Ő, kiment bennünket a karmaik közül.
„Bolyongó arámi volt az ősöm,
aki lement Egyiptomba és jövevény volt ott kevesedmagával, de nagy, erős és
hatalmas néppé lett ott. Az egyiptomiak azonban rosszul bántak velünk,
nyomorgattak, és kemény rabszolgamunkát végeztettek velünk. Akkor az Úrhoz, atyáink
Istenéhez kiáltottunk segítségért, az Úr pedig meghallotta szavunkat, és
meglátta nyomorúságunkat, gyötrelmünket és sanyarú sorsunkat. És kihozott
bennünket az Úr Egyiptomból erős kézzel és kinyújtott karral, nagy félelmet
keltő jelek és csodák között.” (5Móz 26:6)
A teli pohár az öröm jelképe, de ebből kivesszük a csapások
szerinti cseppeket. Mert nem örülünk ellenségeink halálának, nem teljes az
örömünk. Minden egyes csapásnál ujjunkkal kilöttyintünk egy csepp bort a
poharunkból.
- Dám - Vér
- Cfárdéá - Béka
- Kinim - Szúnyogok
- Áróv - Vadállatok
- Dever- Dögvész
- Sechin - Kiütés
- Bárád - Jégeső
- Árbeh – Sáskajárás
- Chosech - Sötétség
- Makat B’korot - Elsőszülöttek halála
- Le'hajim-az életre
Ének:
- Dajenu
Mily végtelenül jóságos volt hozzánk a mi Istenünk! Ha csak
kiszabadít minket Egyiptomból, de nem ítélkezik felettük, Azzal is beértük
volna. Ha csak ítélkezik felettük, de isteneiket nem sújtja, Azzal is beértük
volna. Ha csak isteneiket sújtja, de elsőszülöttjeiket nem bünteti, Azzal is
beértük volna. Ha csak elsőszülöttjeiket bünteti, de nem juttatja nekünk
kincseiket, Azzal is beértük volna. Ha csak nekünk juttatja kincseiket, de nem
hasítja ketté a tengert, Azzal is beértük volna. Ha csak kettéhasítja a
tengert, de minket nem vezet át rajta száraz lábbal, Azzal is beértük volna. Ha
csak minket vezet át rajta száraz lábbal, de nem fullasztja bele
ellenségeinket, Azzal is beértük volna. Ha csak belefullasztja ellenségeinket,
de nem gondoskodik rólunk a pusztában negyven éven át, Azzal is beértük volna.
Ha csak gondoskodik rólunk a pusztában negyven éven át, de nem táplál bennünket
mannával, Azzal is beértük volna. Ha csak mannával táplált volna bennünket, de
nem ajándékoz meg minket a szombattal, Azzal is beértük volna. Ha csak
megajándékoz minket a szombattal, de nem vezet bennünket a Szinájhoz, Azzal is
beértük volna. Ha csak elvezet bennünket a Szinájhoz, de nem adja nekünk a
Tórát, Azzal is beértük volna. Ha csak a Tórát adja nekünk, de nem visz be
bennünket Izráel földjére, Azzal is beértük volna. Ha csak bevisz minket Izráel
földjére, de nem építi fel nekünk a Szentélyt, Azzal is beértük volna.
Magyarázat - A
Páskaáldozat, a kovásztalan kenyér és a keserűfű
Miért hozták őseink a szentély fennállása idején a peszach
(elkerülés) áldozatot? Mert az Örökkévaló, áldott legyen a neve, elkerülte
atyáink házait Egyiptomban, amint az írva van:
És ha majd megkérdezik tőletek fiaitok, hogy mit jelent ez a szertartás, akkor
így feleljetek: Az Örökkévaló Páska áldozata ez, mert kihagyta Izráel fiainak
házait Egyiptomban, amikor megverte Egyiptomot, de a mi házainkat megkímélte.
(2Móz 12:26) Miért esszük a pászkát, a kovásztalan kenyeret? Mert még
meg sem kelhetett őseink tésztája, amikor megjelent a Királyok Királya, a
Szent, áldott legyen Ő, és megszabadította őket, amint írva van: Az Egyiptomból magukkal hozott tésztából kovásztalan
lepényeket sütöttek, hiszen nem volt benne kovász, mivel az egyiptomiak
kergették őket. Nem késlekedhettek tehát, és útravalót sem tudtak készíteni
maguknak. (2Móz 12:39) És miért esszük ma a keserű gyökeret? Azért, mert
az egyiptomiak megkeserítették atyáink életét Egyiptomban, amint írva van: ’kemény munkával keserítették az életüket,
sárkeveréssel, vályogvetéssel, és mindenféle mezei munkával; sokféle munkával
kegyetlenül dolgoztatták őket.(2Móz 1:14)
„Minden korban és időben úgy kell tekintenie a zsidó
embernek, mintha ő maga saját személyében szabadult volna ki Egyiptomból, amint
az Írás mondja: ’Beszéld el fiaidnak azon a
napon, s tedd hozzá: velem tette ezt az Örökkévaló, mikor kivonultam
Egyiptomból.’ (2Móz 13:8) Mert nemcsak atyáinkat váltotta meg a Szent,
áldott Ő, hanem bennünket is kiszabadított velük együtt, mert írva van: ’Minket pedig kivezetett onnan, hogy elvigyen, és
nekünk adja az országot, amelyet atyáinknak ígért.’ (5Móz 7:23)*”
A
kis hallél (113-114. zsoltárok)
114. zsoltár: Hogy Izrael kijött Egyiptomból (MÜPA)
Énekeljük, vagy olvassuk fel! Ezeket énekelték Jeruzsálemben
a léviták, amíg a családok a saját páskabárányukat a templomhoz vitték és a
papok feláldozták.
Áldást mondunk
Báruch Átá Ádonáj Elohénu Melech HáOlám boré p’ri hágáfen.
Áldott vagy Te Örökkévaló Istenünk, a világ királya, aki
teremtetted a szőlőtő gyümölcsét!
Kiisszuk a 2. poharat
2. Kézmosás - mindenki,
áldásmondással az lesz az étkezés kezdete
Báruch Átá Ádonáj ElohénuMelech HáOlám áser kidsánu
b’micvotáv v’civánu al n’tilát jádájim.
Áldott vagy Te Örökkévaló
Istenünk, a Világ Királya, aki megszenteltél minket parancsolataiddal, és
meghagytad nekünk, hogy kezet mossunk.
Áldás
a maceszre, hálaadás a kovásztalanért
Báruch Átá Ádonáj ElohénuMelech HáOlám hámóci lechem min
háárec. Báruch Átá Ádonáj ElohénuMelech HáOlám áser kidsánu b’micvotáv v’civánu
ál áchílát mácá.
Áldott vagy Te Örökkévaló
Istenünk, a Világ Királya, aki kenyeret ad a földből. (2+fél maceszre) „Áldott vagy Te Örökkévaló Istenünk, a Világ Királya,
aki megszentelt minket parancsolataival, és megparancsolta nekünk, hogy
kovásztalan kenyeret együnk.(1+fél maceszre) A fél és az egész maceszből
1-1 olajbogyónyit törünk, és balra dőlve megesszük. Mindenki kap belőle.
Maror
– keserű fű, torma (2. bemártott falat)
„Bemártotta tehát a falatot
és odaadta Júdás Iskáriótesnek, a Simon fiának.” (Jn 13:26)
Báruch Átá Ádonáj ElohénuMelech HáOlám áser kidsánu
b’micvotáv v’civánu ál áchílát máror
Áldott vagy Te Örökkévaló Istenünk, a világ királya, aki
megszentelt minket parancsolataival, és meghagyta nekünk, hogy keserű gyökeret
együnk.
Először a márorba, majd a charoszetbe mártjuk és megesszük.
Ez így együtt Isten megmentésének édes mivoltára emlékeztet a keserű
rabszolgaság közepette.
Ez után egy kis szendvicset készítünk (tormát kenve két
maceszlap közzé – Hillél szendvics: ezekből a keserűkből annyit kell enni, amig
ki nem csordul a könny a szemünkből, hogy átéljük milyen volt Egyiptomban), és
megesszük. Először jó illat, torkunkat égeti, könnyekre fakaszt. Mint a bűn,
először jó ötletnek tűnik, aztán rádöbbenünk mit ettünk, megkeseredik az
életünk, s könnyekre fakadunk.
Bemártott falat, megtiszteltetés, ki felé szeretném kimutatni
a szeretetem. Jézus Júdásnak adta, tudta mire készül. Nincs olyan bűn, amit
megtettünk, amire ne lenne bocsánat.
Rabbi válasza, arra, hogy mit keres itt az édes: - A
szabadítás reménysége még a legnehezebb szolgálatot is megédesíti.
Vacsora – Tojás
A vacsora kötetlen, de szokás a sós vízbe mártott tojással
kezdeni, ez a Szentély pusztulásának emlékére van. (A tojás a gyász jele. A már
nem létező áldozatra emlékeztet.) Jól kell laknunk, mert az afikomen után már
nincs több evés, de nem lehetünk annyira tele, hogy az afikoment ne tudjuk
megenni. Közben felvételről peszachi gyerekénekek.
Hibátlan, 1 éves kis bárány, aki napok óta a családdal
lakott. Cuki, az édes, "én akarok a báránnyal aludni. A bűnből szabadulás
nagy érték, az valakinek fáj, nem a feleslegből volt. A bárányok megölése
nyilvánosan történt, ezzel jelezve, hogy mindenki felelős a báránykák
haláláért. Minden család saját bárányát vágta le, ezzel Istenbe vetett hitét is
megvallva.
Megkellett kenni a vérével az ajtófélfát. Jel= táv betű=
ékírással kereszt. Évszázadokkal Jézus előtt minden évben ott volt az ünnepen a
kereszt jele. Ahol nem volt a ház ajtaján a kereszt jele, nem volt bent a
bárány, ott meghalt az elsőszülött. Ahhoz, hogy keresztyén legyél hinned kell,
hogy ez a szabadulás egyetlen útja, kevés az, hogy keresztyén családban
születtél. Engedelmeskednek kell, Jézus vérét magadra kell venned, s akkor
elkerül az utolsó ítélet. Jézus átokká lett érted, átkozott, aki fán függ, hogy
te áldott lehess.
10 embernek kellett legalább az aszal körül ülnie. Ez
szimbolizálta az Isten hitben való egységét az embereknek. Ha kicsi volt a
család, több család együtt ült le. Meg kellett enni az egész bárányt. Nem lehet
a Bibliából válogatni, vagy a teljes Jézust követed vagy nem követted.
Az afikomen
Afikomen – görög szó, az ikneomai 2. aorisztosza, így azt
jelenti: Eljöttem.
Az afikomen keresése.
Áldás az afikomenre:
Báruch Átá Ádonáj ElohénuMelech HáOlám hámóci lechem min
háárec.
„Áldott vagy Te Örökkévaló Istenünk, a Világ Királya, aki
kenyeret ad a földből.”
A házigazda kiosztja az afikoment a résztvevőknek.
Úrvacsora I.
„Mert én az Úrtól vettem,
amit át is adtam néktek, hogy az Úr Jézus azon az éjszakán, amelyen
elárultatott, vette a kenyeret, és hálát adva megtörte, és ezt mondotta:
“Vegyétek, egyétek, ez az én testem, amely tiérettetek megtöretik, ezt
cselekedjétek az én emlékezetemre.” (1Kor 11: 23-24)
Vacsora utáni áldás:
Házigazda: „Mondjuk el az áldást!”
Mindenki: „Áldott legyen az Örökkévaló neve mostantól
mindörökké!”
Házigazda: „Áldjuk azt, akinek ételéből most ettünk!”
Mindenki: „Legyen áldott, akinek kenyeréből ettünk és
jóságából élünk!”
Házigazda: „Legyen áldott, akinek kenyeréből ettünk és
jóságából élünk!”
3. pohár – A
megváltás pohara, vagy az áldás pohara
Kitöltjük a bort, áldást mondunk, és kiisszuk.
Báruch Átá Ádonáj Elohénu Melech HáOlám boré p’ri hágáfen.
Áldott vagy Te Örökkévaló Istenünk, a világ királya, aki
teremtetted a szőlőtő gyümölcsét!
Úrvacsora II.
„Hasonlóképpen vette a
poharat is, miután vacsoráltak, és ezt mondta: E pohár amaz új szövetség az én
vérem által, ezt cselekedjétek, valamennyiszer isszátok az én emlékezetemre.”
“Az áldás pohara, amelyet
megáldunk, nem a Krisztus vérével való közösségünk-e?” (1Kor11:25;
10:16)
A peszah Mózes ideje óta sokat változott, de a mai formája
nagyon hasonlíthat ahhoz, ahogy a tanítványok Jézussal átélték ezt. Kr.u 70-ben
lerombolták a templomot, s szétszóródott a nép, s már nagyon vigyáztak, hogy
minden az eredeti formájáéban maradjon, ne változzon.
4. pohár – A dicséret
pohara
Kitöltjük a bort. Megtöltjük Illés kelyhét is, és kinyitjuk
az ajtót (Mal 4,5).
A mai hagyományban ilyenkor egy gyermeket kiküldenek az
ajtóhoz, hogy megnézze, nem érkezik-e éppen Illés próféta.
De mondom nektek, nem iszom
mostantól fogva a szőlőtőnek ebből a terméséből ama napig, amelyen majd újat
iszom veletek Atyám országában. (Mt 26,29) Jézus Isten ítéletének poharát itta ki, de mikor visszatér vele együtt
fogjuk a király dicsőségének poharát inni. Milyen jó lenne, ha mind ott
lennénk, akik most itt vagyunk.
Illés pohara végig üresen maradt. Mi tudjuk, hogy
Illés már eljött, keresztelő János ugyanazzal a Lélekkel prófétált. A zsidó
gyerekek kimennek körülnéznek és keresik Illést. Mi is várunk vissza valakit,
akiről János azt mondta, íme az Isten báránya. A bűn büntetése a halál, mert
vérrontás nélkül nincs bűnbocsánat. Az Isten báránya, akit Isten késztett el az
egész világ bűnéért. Engedd, hogy megszabadítson a bűn keserűségéből, hogy
együtt ünnepelhessük Isten királyságát.
Nagy Hallél
(115-118, 136 zsoltárok)
- 116. zsoltár: Szeretem és áldom az Úr Istent
- 118. zsoltár: (65. dallamára)
- 136. zsoltár: Dicsérjétek az Urat, mert Ő jó kedvet mutat
Az a kő, amelyet az építők megvetettek, az lett a sarokkő. Az Úrtól lett ez, csodálatos a mi szemünkben. 118.Zs 22-23
Énekeljünk, vagy olvassunk ezekből a zsoltárokból!
Kiisszuk a 4. poharat
Báruch Átá Ádonáj Elohénu Melech HáOlám boré p’ri hágáfen.
Áldott vagy Te
Örökkévaló Istenünk, a világ királya, aki teremtetted a szőlőtő gyümölcsét!
„Miután elénekelték a zsoltárokat, kimentek az Olajfák
hegyére.” (Mt 26:30)
Elköszönünk:
„Jövőre Jeruzsálemben”, Isten királyságában, a bárány
trónusánál…
Három
és fél évezredes ünnepet ünnepeltünk. Az ÚR
tiszteletére rendelt éjszaka ez 2M12,42 hiszen arra is készülünk, mikor
majd az ÚR lakomáját fogyaszthatjuk.
A
küldetésünk egyik áldott eszköze lehet, ha nyitott alkalomként évente
megismételjük ezt a búcsúvacsorát. Lehet mindig valami újítással érdekessé
tenni a szolgálók számára is. Tűzön sütni bárányt. Fekve enni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése