Amennyire népi, annyira pogány?
Amennyire modern, annyira istentelen? S csak jönnek, és jönnek az előítéletek
az ünnepi szokásokkal kapcsolatban. Főleg a húsvéti szokások gyakori céltáblái
az élcelődésnek.
Ha valami régies, népies, akkor kihallatszik belőle a
nemzeti büszkeségünk, hogy sokszor valóban csak azért tetszik, mert magyar – de
sok értelme nincs. Viszont van egy előnye: ezt már a nagyapáink is így ismerték
és használták! S ilyenkor elkezdünk benne értékeket keresni, s fel vagyunk
háborodva, ha történészek kimutatják, az általunk ősinek vélt hagyomány csak
egy kétszáz éves, ráadásul jelen formájában már egy szerkesztői revízió
eredménye… Egy példa: húsvétkor elég gyakran, vagy talán túlságosan is gyakran
találkozunk termékenységi versikékkel, amelyekben a nemző erő és a szaporodási
képesség kapja a főszerepet.
Ha valami modern, az újdonság erejével hat, ezért
hamar divat lesz belőle. Ebben az esetben is keveseket érdekel az igazi érték,
hiszen elég egy márkanév hozzá (teszem azt a kölnivíz esetében), vagy egy
sztár, aki felvállalja és népszerűsíti az újdonságot. Előnye, hogy tömegek
ismerik, értik, érzik a pillanatnak ezt a köznyelvét, hangulatát. Az ilyen
modernitásokról az szokott kiderülni, hogy mennyire értékrombolóak, mennyire
egészségtelenek, vagy egyenesen mérgezőek - nem csak a testre! Egy példa:
interneten terjedő jókívánság, hogy későn felkelős, semmittevős, amilyen
húsvétot szeretsz – olyat kívánok neked!
Míg a népi, hajdanában mindenfelé ismert szokásokat,
hagyományokat mára szűk rétegek ismerik igazán és használják sajátjukként, nem
csak felvett pózként. Addig a jelen divatjai tömegeket mozgatnak meg, de
egyáltalán nem biztos, hogy lesz belőlük egy-két évszázad múlva hagyomány,
legalább egy szűk réteg számára.
Mit kezdjünk hát az egykori és a mai hagyományokkal, a
népi és a modern (ha tetszik urbánus) szokásokkal így húsvétkor?
Minden annyit ér, amennyi tartalmat, értéket
beleviszünk! Minden szokás annyit jelent, annyi tartalmat hordoz, amennyit a
használói a saját maguk számára, és mások javára kamatoztatni tudnak belőle.
Például vannak keresztyén körök, ahol megvetik, sőt elvetik a húsvéti verset,
sőt magát a locsolkodást is – ezzel szemben sokkal többet ér, ha valaki
Krisztus haláláról és feltámadásáról szóló verssel ajándékozza meg az általa
felkeresett családot – s így tesz bizonyságot hitéről. Sőt még az is
szimpatikusabb megoldás a teljes elzárkózásnál, ha valaki úgy tesz, mint egy
ismerősöm, aki a saját maga fabrikált aktuális versecskével lepi meg
húsvéthétfőn rokonait, ismerőseit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése