Nekünk reformátusoknak először a Heidelbergi Káté és a II.
Helvét Hitvallás. Aztán elkezdjük kiegészítgetni: Niceai Hitvallás,
Nicea-Konstantinápolyi Hitvallás... S ekkor beugrik, hogy hát igen az Apostoli
Hitvallás is. Tehát vannak megtanulandó, elméleti és gyakorlati kérdésekre
választ adó speciálisan református hitvallásaink; és vannak a többi
felekezettel közös, liturgiában is használt hitvallásaink, amelyek közül, mi
csak az Apostoli Hitvallást használjuk.
A sor ezzel még nem teljes! Mert Egyházunk Alkotmánya
amikor óegyházi hitvallásokról beszél, akkor gondol az Athanasziosz féle
Hitvallásra, amely a Szentháromság-tan klasszikus részletes kifejtése; valamint
az Efézusi és a Kalcedóni Zsinatok hitvallására, amelyek a Krisztus kettős
természetéről szóló igaz tanítás megfogalmazásai. Ezeket már névről sem nagyon
ismerjük, nemhogy tartalmát tekintve...
A lényeg pedig ezután jön: a fent említett hitvallásokat
elfogadta egyházunk, valljuk mi is - de nem mi alkottuk, akkor mitől a miénk,
mikor azokról a hitvallásokról, amelyeket a magyar reformátorok készítettek szó
sem volt. A reformátusok nagy családjához való viszonyunkban és a keresztyénség
nemzetközi és felekezetközi viszonylataiban fontosak az egyházunk Alkotmányában
nevesített hitvallások. Saját identitásunk tekintetében viszont mindezek
mellett legalább olyan fontosak az ősi magyar református hitvallások is.
Nemzetközi gyüjteményekben Méliusz Juhász Péter Csengeri Hitvallása szerepel,
amit eleinte, mint Lengyel Hitvallást közöltek... Tudnunk kell, viszont azt is,
hogy több zsinat külföldi hitvallásokat vett át, például a Tarcali és a Tordai
is Béza Genfi Hitvallását fogadta el apróbb kiegészítésekkel. De a II. Helvét
Hitvallás mellett a Debreceni-Egervölgyi Hitvallást illik ismernünk,
számon tartanunk, tudnunk róla! Ugyanígy a Heidelbergi Káté mellett a Szidérius
Kátét.
Dr Sándor Balázs
Dr Sándor Balázs
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése