Jézus ezt
akkor mondja, amikor élete „célhoz ért” (passzív
perfekt indicativus – kifejezi azt, ami már megtörtént), amikor mindazt,
amit az Atya rábízott azt „véghezvitte” (passzív
aorisztosz coniuctivus – hangsúlyozza a célt, ami hirtelen be fog
következni). A mi Urunk „a már megtörtént és a még hátralévő isteni
elrendelések, az Írás által előre bejelentett események között van halála
előtti pillanatban is, nem pedig az emberi önkénynek vagy a természeti
folyamatoknak alárendelve” (Bolyki). Kizárólag a mennyei Atyának van
alárendelve, ezért minden evilágitól szabad! Jézus halálával erre hív minket
is: szabaduljunk fel e világ hatalmasságai alól: a Sátán, a bűn és saját
vágyaink alól…
Jézus szomjas:
ez a megkorbácsolás után keresztre feszített embernél érthető – sok vért vesztett
a tűző napon, pótolnia kell a folyadékot. Mégis megdöbbentő, hogy szomjasan hal
meg, aki az élet vizét adja (Jn 4,14), és inni ad a szomjazónak (Jn 7,37).
Mégis tudatában van annak, tehát nem ösztöneinek engedve cselekszik, hogy neki
ki kell innia azt a poharat, amelyet az Atya adott neki (Jn 18,11). Ezért Ő
sokkal inkább az Atya akaratának cselekvésére szomjazik (Jn 4,34)! Nekünk is az
Atya akaratát kell keresnünk, ha Jézust akarjuk követni!
Beteljesedik
az Írás: Zsolt 22,16: „Torkom kiszáradt,
mint a cserép, nyelvem ínyemhez tapadt”; s a Zsolt 69,22: „Ételembe epét kevertek, szomjúságomban
esettel itattak”. A szenvedő igaz így maga Jézus Krisztus lesz, s az Ő
szenvedésében nyeri el az értelmét minden szenvedés, amely az igazakat éri. A
világ szereti megkerülni a halált. Nagypénteken is inkább dolgozik, hogy
húsvétkor ünnepelhessen – csakhogy halál nélkül nincs feltámadás, nagypéntek
nélkül nincs húsvét!
A katonák
italából, a borecetből (latinul: posca) kínálják meg Jézust, amit elfogad. A
frissítőből iszik, ami a szenvedések meghosszabbítását, még teljesebb átélését
segítik, de a mirhás bort, ami kábító ital volt, azt elutasította (Mk 15,23) –
Ő nem látszat megváltást kínál, hanem valóságos szabadulást! Jánosnál a katonák
nem nádra tűzik a szivacsot, hanem izsópra, ami emlékeztet arra, hogy a pászkabárány vérét izsóppal kenték az ajtófélfára – így a szabadulás szimbóluma.
De emlékeztet a tisztulási szertartásokra is: a poklos tisztulási rítusára
(3Móz 14), ahol szintén izsópot használnak – s így a tisztulás jelképe is! Jézus
a kereszten amit tesz, értünk teszi: miattunk utasít vissza és fogad el
dolgokat… Becsüljük meg az Ő útmutatását, hogy mi is utat mutathassunk
másoknak!
A mi szomjúságunk sem a világ kínálta megelégülésre,
élvezetekre kell, hogy irányuljon, hanem az Atya akaratának cselekvésére. Ezért
mondja Jézus a Hegyi Beszédben: „Boldogok,
akik éheznek és szomjaznak az igazságra, mert ők megelégíttetnek” (Mt 5,6).
Az Isten igazságára kell szomjaznunk, hogy megelégedettséget nyerhessünk. S
Jézus szomjúságában is nekünk ad példát, akármit ne fogadjunk el! De, ha Isten
csillapítja kijelentésével, azok beteljesülésével a mi szomjúságunkat, akkor
azt fogadjuk el – mert akkor boldogok vagyunk, akkor helyünk van az Ő szentjei
között!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése