„Örvendj nagyon, Sion leánya, ujjongj, Jeruzsálem leánya! Királyod
érkezik hozzád, aki igaz és diadalmas, alázatos, és szamáron ül, szamárcsikó
hátán.” Zak 9,9.
Ez a prófécia
Jézus Jeruzsálembe való bevonulásával teljesedett be, s ez hangzik virágvasárnap
számos keresztyén közösségben az Isten akaratát kereső gyülekezeti tagok felé.
A próféta örömre szólítja fel Sion leányát. Tudjuk, hogy Sion az Isten hegyét
és annak leánya a rajta lévő szent várost, Jeruzsálemet jelöli, ahol a szentély
állt. De ismerjük-e jelentését ennek a szónak, mert ez is sokat elmond a
jövendölés lényegéből. A Sion ugyanis egy elasszott
földet, kiszáradt vidéket jelöl. Nem véletlen, hogy a fogság idején vált ez
a név a választott nép általános megnevezésévé, s főleg a szorongatásban élő
nép megszólítása a próféciákban! Ma minket, jobb sorsra váró magyar
reformátusokat buzdít örömre így a próféta.
Sőt egyenesen ujjongást vár Jeruzsálem leányától. Jeruzsálem a Dávid városa, a hegyen épült város;
szilárd erődítménye nem véletlenül hordozza nevében a békesség szót, mert lakói
a gyakori ellenséges támadások közepette is biztonságban lehettek. Ma is minden
jólétben és biztonságban élő embert ujjongásra hív az Úr.
Összességében tehát mind az elesett és gyámoltalan, sokszor
kilátástalan helyzetben élőket, mind a biztos egzisztánciával bíró és
megbecsült, annyiszor irigyelt életeket is örvendezésre ösztönzi az élő Isten.
Miért? Egyszerűen azért, mert meglátogatja népét az Úr és közösséget vállal
vele. Kell-e ennél több? Várhat-e többet a halandó az örökkévalótól, egy teremtmény
a Teremtőtől? El lehet-e nagyobb örömöt képzelni, mint, hogy hozzánk gyarló
bűnös emberekhez eljön a Szabadító? Lehet, hogy hihetetlenül hangzik, de ez
több mint egy ötös a lottón, legyen az akármilyen milliárdos nyeremény. Több
mint, amikor együtt van a család, még ha egy évtizedek óta nem látott testvér
teszi is teljessé a rokonság együttlétét.
A hozzánk látogató király nem politikai hatalomért ment ott és akkor
Jeruzsálembe, és most sem ezért jön hozzánk. A mi Urunk, Jézus Krisztus
meghalni ment fel Jeruzsálembe. Ő, az igaz így akart diadalt aratni a mi
gazságaink felett – szelíden és alázatosan. A békesség fejedelme ezért nem
lóháton érkezik az ünneplő zarándokokhoz, hanem szamárcsikó hátán! Ismeri az
előtte hódolók lelkét, tudja, hogy nekik földi király kellene. Jézus ismer
minket is, és tudja nagyon jól, hogy gondolataink ezen a napon, a politikai
választások körül forognak. Ő mégis elfogadta a jeruzsálemi tömeg ujjongását,
pedig tudta ezek a szájak pár nap múlva „Feszítsd meg!”-et fognak kiáltani, és
a most még üde zöld pálmaágak üdvözlése elmúlik majd, s a megszáradt levélből
töviskoronát fabrikálnak számára nagypénteken. Ő elfogadja a mi
istentiszteletünket is, még akkor is, ha így fél szívvel tudunk most hódolni
őelőtte. S ő teljesen odaadja magát nekünk, ahogyan odaadta magát a kereszten
is a mi bűneinkért! Egy kis történet szól arról, hogy a tyúk és a disznó együtt
sétáltak, s megláttak néhány éhes gyermeket. A tyúk megszánta őket. S ezt
javasolta a disznónak: mit szólnál, ha megvendégelnénk őket egy kis sonkás
tojással? A disznó elgondolkozott és így felelt: Nos ez neked nem jelentene
nagy áldozatot, de tőlem teljes odaszánást kíván! Jézus vállalta a teljes
odaszánást érettünk, mi mégis újabb és újabb ötletekkel állunk elő, hogy ne
kelljen nagy áldozatot hozni az „Isten ügyéért”, az „egyházért”, pedig igazából
a mi örök életünkről van szó!
Hogyan ünnepeljük a hozzánk érkező királyt? Örömünk az Ő szeretetéből
fakad, vagy csak saját pillanatnyi előnyünket várjuk Tőle, esetleg jelenlegi
boldogságunkat vetítjük ki a gyülekezet közösségében? Vagy a templomi
ünnepléshez nem is tartozik hozzá nálunk az öröm, mert oly sokszor csalódtunk
már, és inkább csak megpróbáljuk komolyan venni Istent – komoly arccal! Pedig a
mi Urunk nem hagy minket cserben. Mint azt a gyermeket játszópajtásai, aki
sírva ment haza estefelé, hogy még délelőtt elbújt, de a többiek nem keresték
meg, hanem otthagyták egyedül, s hiába várta őket… A királyok királya és az
uraknak Ura jön, semmi nem tartóztathatja fel! Örvendezzünk neki már most, mert
egyszer minden térd meghajol előtte, de aki csak akkor hódol előtte, az kimarad
az örömből!
Hogyan volt ez Jézus idejében? Amikor azt írta Máté, hogy beteljesedett
Zakariás próféciája (Mt 21,5). A
Római Birodalom egy jelentéktelen peremvidéki kis provinciájának városkájában,
Jeruzsálemben történnek az események. Egy igavonásra használt állaton vonul be
Jeruzsálembe és nem lóháton. Gyermekek, idősek és ruháikat levető férfiak
gyűrűjében, nem pedig fegyveres katonák és hadsereg kíséretében. Egy galileai
vándorprófétát, egy békességet hirdető tanítót tesz királlyá a tömeg. Mikor
Rómában dicsőséges császárok uralkodnak. De mi tudjuk, hogy Jézus uralma nem
ebből a világból való. Tettének nem politikai súlya, hanem lelki értéke van;
aminek viszont vannak politikai következményei. Isten Fiának sokkal nagyobb
dicsőség járt volna – de Ő tudta, hogy ez még nem az Ő uralkodásának ideje.
Ma pedig mit
látunk magunk körül? Emberi világunkban természetessé lett, hogy aki
érvényesülni akar, az átgázol a másikon. Aki evilági dicsőséget akar, az
mindenáron meg is szerzi – nem számít, mibe kerül. A hatalommal ugyanis nem
feltétlenül jár együtt az igazság, a békesség – és sokszor köszönőviszonyban
sincs a szeretettel és az alázattal. Óvodától a haldoklók kórterméig ott van az
emberi hatalomvágy.
Jézusnál ez
nem így volt. Az ő szelídsége minket is alázatra tanít. Krisztus földi élete
nagy részében elrejtette dicsőségét, de virágvasárnap megmutatott belőle
valamit – elfogadva a mi emberi hódolatunkat. Mi akkor is szeretünk
dicsőségesnek látszani, ha szégyellnünk kellene magunkat. Ez a földön már csak
így van: a tisztességtelennek nagyobb tisztességet enged az Isten. Viszont, ha
ezen a földön Vele együtt tudunk szenvedni, akkor, ha eljön dicsőséggel, az Ő
királyságában Vele együtt fogunk uralkodni is (2Tim 2,12)! Ha Krisztus testének
tagjai vagyunk, ez természetes a számunkra, és semmi nem téveszthet meg minket.
Értenünk kell Isten örök akaratát, s megcselekednünk, hogy életünk legyen.
A mi mai
feladatunk – az ige alapján – továbbadni az örömhírt ennek a világnak. Ez az
üzenet pedig nem másról szól, minthogy Jézus eljön hozzánk! Sokan csak falakat
építenek, és bezárkóznak. Gyakran még Jézus elől is elzárkóznak. A mi Urunk
viszont nem éri be azzal, hogy tudsz Róla. Az is kevés, ha néha beengeded az
életedbe. Ő szeretné átvenni az uralmat a szívedben, az egész életeden! Ő nem
éri be felszínes ígéretekkel, gesztusokkal, heti egyórás hódolattal – Ő a
Mindenség Ura, ezért a te életedben a teljességre törekszik! Ezért akar téged
is meglátogatni! Ne járj úgy, mint a Jézus korabeli Jeruzsálem!
„Amikor
közelebb ért, és meglátta a várost, megsiratta, és így szólt: „Bár felismerted
volna ezen a napon te is a békességre vezető utat! De most már el van rejtve a
szemeid elől. Mert jönnek majd reád napok, amikor ellenségeid sáncot húznak
körülötted, körülzárnak, és mindenfelől szorongatnak; földre tipornak téged és
fiaidat, akik benned laknak, és nem hagynak belőled követ kövön, mert nem
ismerted fel meglátogatásod idejét.” (Lk 19,41-44).
Hol történik
mindez? Jeruzsálem közelében, a Békesség városánál. Ennek a városnak a
történelme viszont éppúgy, mint a jelene telve van békétlenséggel és
háborúsággal. Békessége csak a próféciákban ismert! Mit tudunk elmondani a
saját hazánkról, a saját városunkról? Csak nevében, csak a Teremtő szándékában
a Békesség lakhelye? S ahogy ott volt a Jézus viszonyulásában az a kettősség:
itt az Úr lakóhelye, a Szentély, itt tisztelik tisztán a mennyei Atyát – s
mégis csak gyenge árnyképe a mennyei Jeruzsálemnek! Ugyanígy ott van a mi
szívünkben is ez a kettősség: mégiscsak a mi otthonunk ez a földi, mulandó hely
– de tudjuk „nincsen itt maradandó városunk, hanem az eljövendőt keressük”
(Zsid 13,14.). Ilyen helyeken történnek efféle könnyfakasztó esetek.
Kivel történik
ez? Jézussal, a Békesség fejedelmével (Ézs 9,5)! Ahogy akkor békességet hozott,
s csak támadásokat, üldöztetést, kínt és halált kapott – ugyanígy mindenütt a
világon azóta is, és ma is ez az osztályrésze Krisztusnak és követőinek. Mert a
békességet mindenki akarta és ma is akarja – de annak ára van… A bűnt nevén
kell nevezni, és meg kell bánni. A Békesség Ura pedig megajándékoz minket a
saját békességével, amely minden emberi értelmet meghalad. Már, ha felismerjük
Őt! Hiszen érdemes végignézni kinek látták akkor ott Jézust a kortársak, akik
személyesen ismerték Őt: Jakab és János látták mennyei királynak, aki majd
vezető helyre protezsálja be őket. Péter látta a nemzeti szabadság új
királyának és elővette a partizán (akkor úgy nevezték zélóta) kardját. Júdás
látta a számára veszélyes királyt és átállt az ellenséghez. János még a
kereszten is a mennyei dicsőséges királyt látja és nagyon alázatosan bevallja,
hogy csak később értette meg. Az ország vezetői a lázadó, népirtást hozó
királyt látták és a főpap azt mondta „inkább egy vesszen el a népért”. Kicsoda
Ő valójában? S ami talán még fontosabb icsoda Ő a te számodra?
Miért sír
Jézus? Mert nem ismerte fel Jeruzsálem a meglátogatásának idejét! Mi bizonyítja
ezt? Leginkább a Jézus által előre látott nagypénteki események. Mi felismerjük
meglátogatásunk idejét? Amikor Jézus hozzánk szól, amikor Jézus a mi életünkben
munkálkodik, amikor minket ment meg? Érzed a szeretetét? Kicsit szégyelled
magad az Ő jelenlétében? Szeretnél nem csak pillanatnyi haszonélvezője lenni
Isten áldásainak, hanem örökös kedvezményezettje? Akkor válaszolj igennel az Ő
hívó szavára. Ez nem csak a szádról szól, és nem is csak vasárnapról – hanem az
egész életedről!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése