Ágoston
szentségtanának újrafelfedezése, avagy a hiányzó láncszem
1.
Ágoston
a szentségekről
Ágoston
is írt a katekhumeneknek szentségekbe beavató művet[1] –
mint Milánó püspöke: Ambrosius: De
sacramentis című műve, és jeruzsálemi Kürillosz: 3. Katekhézise; önálló tanulmányt
a szentségek teológiájáról, ugyan nem – mint Ambrosius: De mysteriis című műve, és jeruzsálemi Kürillosz öt Müsztagógikus
katekhézise. Mégis rá hivatkozik az utána következő nemzedékek egész sora.
Művei közül A keresztény tanításról (De
doctrina christiana) elméleti megalapozást ad elsősorban az
írásmagyarázathoz, de itt található a szentségtan alapvetése is. A Beszédek a János evangéliumáról (In Johannis evangelium tractatus) az
írásmagyarázat műfaja és tárgya által behatárolt mű, mégis részletes kifejtését
adja mind a keresztség, mind az eukharisztia teológiájának. A De Baptismo, contra donatistas és a Contra Faustum is vitairatként
foglalkozik a szentségek kérdésével, egyik sem rendszerező mű. Érintőlegesen a De civitate dei-ben és a De magistro-ban is találunk utalásokat,
de ezeknek a műveknek is más az alapvető tárgya. S a témával kapcsolatban még
Ágoston levelei kerülnek említésre (Epistula
98; 138.). A szentségekről szóló nem pusztán elméleti, hanem gyakorlati
magyarázatai így jobbára a tévtanítókkal folytatott küzdelemben születtek. Ami
azt jelenti, hogy Ágoston elsősorban az egyháztan felől közelítette meg a
szentségek kérdését. Szentségteológiájának kiindulópontját az üdvtörténet
eseményei adják, hasonlóan a patrisztikus kor többi gondolkodójához. Mindezeket
Isten kegyelmes üdvtervének és szeretetparancsának összefüggésében értelmezi.
Szentségtani
meghatározása alapvető lett a későbbi korok számára. Sacramentum, id est sacrum signum.[2] –
írja Ágoston az Isten városáról című művében. „A keresztség és az eukharisztia
az isteni kegyelem valóságának, ’dolgainak’ szakrális jelei, de mint ilyenek
maguk is kettős szerkezettel rendelkeznek: egy anyagi részből és egy ezt
magyarázó szóból állnak… Érthetőségük jórészt egy ’természetes analógiá’-ból
fakad, amely köztük és az általuk jelölt dolog között áll fenn…” – foglalja
össze Ágoston tanítását Gánóczy Sándor.[3]
Majd hozzáteszi: „a keresztény vallásgyakorlat szentségei létrehozzák azt, amit jelölnek. Befogadóikkal azt közlik, amire
analóg módon utalnak: a keresztség a megtisztító, megigazulást adó hitet, az
eukharisztia Krisztus valóságos testének és vérének egyesítő erejét (Ep.
98,9.)”[4].
Ágoston
számára a szentség az látható ige – verba
visibila[5],
és az anyagi elemhez járuló ige által jön létre a szentség: accedit verbum ad elementum et fit
sacramentum, etiam ipsum tamquam visibile verbum[6].
A
donatistákkal való küzdelem eredményeként kristályosodott ki egy másik
szentségtani alaptétele: hogy a szentségek ex
opere operato (az elvégzett cselekmény által) hatnak, nem pedig ex opere operantis (a cselekmény elvégző
által). A szentségeket kiszolgáltató
papok személyének túlértékelése eltakarja Krisztus kegyelmét. Mi pedig
egyébként sem tudunk különbséget tenni tiszta és tisztátalan között, ezért
vallja egyháztanában is, hogy az egyház a szentek és a bűnösök „vegyes teste”.
Meghatározó
lett másik alaptétele is, amelyben Ágoston megkülönböztette a „szentséget és a
szentség erejét (virtus)”[7]. A
szentség csak jelzi a lelki tartalmat, míg a szentség ereje eredményezi annak
hatását is. Így megmarad a lélek fürdőjének a keresztség, és lelki tápláléknak
az eukharisztia.
2.
Szentségek
Ágoston János homíliáiban
Ágostonnak
a János evangéliumához kapcsolódóan elhangzott homíliái közül, amelyeket
valószínűleg 414 decemberétől – 416 augusztusáig mondott el Hippóban, a IV-VI.
homília foglalkozik a keresztséghez, a XXV-XXVII. homília pedig az
eucharisztiához kapcsolódó igerészekkel. Ezeken belül a Jn 1,33. alapján
tárgyalja az V. homília a keresztség kérdését, míg a Jn 6,41-58 alapján a XXVI.
homília az eukharisztiával foglalkozik. Alapvetően azt gondolhatjuk, hogy a
homília az igeértelmezés műfajaként behatárolja az írásmagyarázó gondolati
mozgásterét, de mivel Ágoston olyan jelként (signum) fogja fel az igét, amely magasabb lelki dologra (res divinae) utal, ezért őt az ige
felhatalmazza arra, hogy annak alapján szabadon szóljon választott témájáról.
Miután a János evangéliumának adott igerészét Ágoston tárgyalta már annak
elsődleges teológiai értelmében, akkor a következő homíliában ugyanazt a
textust egy-egy szentség teológiájának kifejtésére alkalmazza. Tekintsük ezt át
mind a keresztség, mind az eukharisztia vonatkozásában.
1.
Táblázat: Ágoston V. Beszéd a János evangéliumához teológiai
értelmezésének áttekintése
Ige-hely
|
Textus
|
Teológia
|
Ágostoni
értelmezés
|
Jn
1,33.
|
Én nem ismertem őt, de aki
elküldött engem, hogy vízzel kereszteljek, ő mondta nekem: Akire látod a
Lelket leszállni és megnyugodni rajta, ő az, aki Szentlélekkel keresztel.
|
Üdvtörténet,
Szentségtan,
Pneumatológia
|
Megigazulásról
szóló tanítás:
- Plusz:
Jn 8,44: „Embergyilkos volt kezdettől fogva, és nem állt meg az igazságban,
mert nincs benne igazság. Amikor a hazugságot szólja, a magáéból szól,
mert hazug, és a hazugság atyja.”
- Önmagában
mindenkinek csak hazugsága és bűne van. Krisztus az Igazság (Jn 14,6)!
- Keresztelő
Jánost az Igazság küldte: az Atya és a Fiú együtt.
|
Kegyelemtan:
- Aki
küldte Jánost – Őt ismerte, akkor miért mondta, hogy nem ismeri?
- Miért
küldetett János keresztelni? Szükség volt az ő keresztségére?
- „A
keresztséget, amelyet János kapott, János keresztségének nevezték, egyedül ő
kapott ilyen ajándékot... Kapta ugyanis, mert magától semmit sem tehetett”
- „Ha
minden általa lett, Mária is általa lett, akitől később Krisztus
megszületett. Figyeljetek, szeretteim, ahogyan Máriát teremtette, és Mária őt
a világra hozta, úgy adta a keresztséget Jánosnak, és keresztelte meg őt
János.”
|
|||
Krisztológia:
- „Tehát
azért kapta meg a keresztséget Jánostól, hogy megkapván, ami alantasabb volt,
az alantasabbtól, arra biztassa az alantasabbakat, ami fentebb való.”
- Krisztus
alázattal vette fel a szolga keresztségét, amire neki nem volt szüksége, azt
miattunk vette magára.
- Akik
megkeresztelkedtek a János keresztségével, azoknak meg kellett
keresztelkedniük a Krisztus keresztségével is, de, aki a Krisztus
keresztségét felvette, annak nem kellett János által is megkeresztelkednie.
|
|||
Szentségtan:
-
„az Úr Jézus Krisztus pedig senkinek nem akarta
adni az ő keresztségét, nem azért, hogy senki ne kapja meg az Úr
keresztségét, hanem, hogy mindig maga az Úr kereszteljen, az, hogy akiket az
Úr szolgái keresztelnek meg, azokat az Úr keresztelje meg, nem ők.”
-
„Mert más szolgálat által keresztelni, más
hatalommal keresztelni.”
-
„Egy apostol sem mondta, hogy az én
keresztségem. Bár mindegyiküké volt az evangélium, mégis azt találod, hogy
azt mondták, az én evangéliumom. Nem találod meg, hogy azt mondták, hogy az
én keresztségem.”
|
|||
Egyháztan:
-
A galamb az egyházat is tanítja!
-
„az Úr azt akarja, hogy az Úr
keresztségének hatalma egy emberbe se menjen át, hanem nyilvánvalóan a
szolgálatot akarja átadni. Az Úrtól való hatalmat senkinek, a szolgálatot a
jóknak is és a rosszaknak is. ”
-
„Ne szedjenek rá, ó, galamb, a kísértők,
akik azt mondják, mi keresztelünk!”
-
A tévtanítók feldúlják az egyházat
szavaikkal, üldözik cselekkel… „Krisztust, ha rajtuk múlik, az emberben ölik
meg.” A császár a testet üldözte, „te [donatista] a lelket üldözöd a
keresztyénben”
-
„Mit akarsz tehát elvenni? Miért nem
tetszik neked, akit újra akarsz keresztelni? Azt nem tudsz adni, ami már van
neki, de megtagadtatod vele, amije van. Mi vadabbat tett egy pogány, az
egyház üldözője? ”
-
Minket Krisztus keresztelt meg, nem a
méltatlan papok, vagy püspökök!
-
A keresztségben az egyház szolgálatot
végez, a hatalom a Krisztusé!
|
2.
Táblázat: Ágoston XXVI. Beszéd a János evangéliumához teológiai
értelmezésének áttekintése.
Ige-hely
|
Textus
|
Teológia
|
Ágostoni
értelmezés
|
Jn
6,41-42.
|
A zsidók ekkor zúgolódni
kezdtek ellene, mert ezt mondta: „Én vagyok az a kenyér, amely a mennyből
szállott le” - és azt kérdezték: „Nem Jézus ez, a József fia, akinek ismerjük
apját és anyját? Akkor hogyan mondhatja: A mennyből szálltam le?”
|
Krisztológia, apológia
|
Megigazulásról
szóló tanítás:
- Plusz:
Mt 5,6: „Boldogok, akik éheznek és szomjaznak az igazságra, mert ők
megelégíttetnek.”.
- „Mi
az Isten igazsága és az ember igazsága? Azt Isten igazságának mondják, nem
azért, mert az Isten igaz, hanem mert ezt adta az Isten az embernek, hogy az
ember az Isten által igaz legyen.”
- A
törvényt csak az tölti be, akit a kegyelem segít, a törvény betöltése az
Isten szeretete. Ez a szeretet a Szentlélektől van: 2Kor 5,5. Benne kell
hinnünk. Benne hinni azt jelenti, hogy élő kenyeret eszünk – láthatatlanul
jóllakunk – láthatatlanul újjászületünk.
|
Jn
6,43-44.
|
Jézus így válaszolt nekik:
„Ne zúgolódjatok egymás között! Senki sem jöhet énhozzám, ha nem vonzza őt az
Atya, aki elküldött engem. Én pedig feltámasztom az utolsó napon.
|
Kegyelem
|
Kegyelemtan:
- Kegyelem
és hit viszonya (Róma 10,10)
- Szeretettel
vonzza Isten a lelket (Zsolt 37/36,4. + Vergilius: II. Ecloga 65. sor:
„Minden lényt hajszol a vágya”).
- Az
Atya és a Fiú egylényegűsége – egy a kegyelmük is.
- A
feltámadáskor mindent megad az Úr, amit szeretünk, remélünk…
|
Jn
6,45-48.
|
Meg van írva a prófétáknál:
És mindnyájan Istentől tanítottak lesznek. Aki az Atyától hallott és tanult,
az mind énhozzám jön. [Ézs 54,13; Jer
31,33-34] Nem mintha bárki látta volna az Atyát: csak aki az Istentől van, az
látta az Atyát. [1Tim 6,16] Bizony, bizony, mondom néktek: aki hisz, annak
örök élete van. Én vagyok az élet kenyere. [1Kor 10,3-5]
|
Beteljesedő próféciák,
Törvény és evangélium, Kinyilatkoz-tatás,
Hit – örök élet,
|
Ige-tan:
- Isten
tanítással vonzza az Övéit
- Az
Atya és a Fiú tanít
- Az
Ige testet öltött (Jn 2,4.)
|
Jn
6,49-50.
|
Atyáitok a mannát ették a
pusztában, mégis meghaltak. De ez az a kenyér, amely a mennyből szállt le,
hogy aki eszik belőle, meg ne haljon:
|
Eukharisztia Szentségtan
|
Szentségtan:
-
„a látható kenyeret lelkileg értették,
lelkileg éhezték, lelkileg ízlelték, hogy lelkileg lakjanak jól.”
-
„más a szentség, és más a szentség ereje”
-
„Belül lát téged, belül vizsgál meg
téged, belül szemlél meg téged, belül ítél meg; vagy elítél belül, vagy
megkoronáz.”
-
„’Atyáitok mannát ettek, és meghaltak’,
nem azért, mert a manna rossz volt, hanem mert rosszul ették.”
-
„Azok misztériumok voltak, a jelekben
különbözőek, a dologban, amelyet jelentenek, egyformák.” (1Kor 10,1-4.)
-
„Mást azok, mást mi, de látható kinézet
szerint, mert ez mégis ugyanazt jelentette a lelki erőt tekintve. ”
|
Jn
6,51-58.
|
Én vagyok az az élő kenyér,
amely a mennyből szállt le: ha valaki eszik ebből a kenyérből, élni fog
örökké, mert az a kenyér, amelyet én adok oda a világ életéért, az az én
testem.” A zsidók erre vitatkozni kezdtek egymással, és ezt kérdezték:
„Hogyan adhatná ez nekünk a testét eledelül?” Jézus így szólt hozzájuk:
„Bizony, bizony, mondom néktek: ha nem eszitek az Emberfia testét, és nem
isszátok a vérét, nincsen élet tibennetek. Aki eszi az én testemet, és issza
az én véremet, annak örök élete van, és én feltámasztom őt az utolsó napon.
Mert az én testem igazi étel, és az én vérem igazi ital. Aki eszi az én
testemet, és issza az én véremet, az énbennem marad, és én őbenne. [1Jn 2,24]
Ahogyan engem az élő Atya küldött el, és én az Atya által élek, úgy az is,
aki engem eszik, élni fog énáltalam. Ez az a kenyér, amely a mennyből szállt
le; ez nem olyan, mint amilyet atyáitok ettek, és mégis meghaltak: aki ezt a
kenyeret eszi, élni fog örökké.”
|
Krisztológia, eukharisztia, örök élet,
|
Egyháztan:
-
„Legyenek Krisztus teste, ha Krisztus
Lelkéből akarnak élni!”
-
Emberek vagyunk: van testünk és lelkünk.
Melyikből élünk? Mindenki, aki él azt mondja: a lélekből.
-
„Sokan vagyunk egy kenyér és egy test”
(1Kor 10,17) – „Ó, kegyesség szentsége! Ó, egység jele! Ó, szeretet köteléke!
Aki élni akar, van hol élnie, van miből élnie. Lépjen közelebb, higgyen,
épüljön be a testbe, hogy életre keltsék!”
-
„Így azt akarja, hogy ezt az ételt és italt
úgy értsük, mint az ő testének és tagjainak közösségét: ez a szentegyház,
mint az eleve elrendelteknek, meghívottaknak, megigazultaknak és a
megdicsőült szenteknek és híveknek közössége.”
-
„A dolog pedig, amit a szentség jelent,
minden embernek az életre készíttetik, senkinek nem a halálra, aki csak a
részese volt.”
-
„a mi Urunk, Jézus Krisztus testét és
vérét nekünk adta, s ezek által a sokféleségből egységet hozott létre.”
-
„Enni azt az ételt, és inni azt az italt
tehát azt jelenti, hogy Krisztusban maradni, és őt mint bennünk maradót
bírni.”
-
„a Fiúból testének és vérének egysége
által való részesedéssel, amit az evés és az ivás jelez, jobbá válunk. Tehát
érte élünk, miközben esszük őt, azaz elfogadjuk az örök életet, amelyet nem
magunktól bírunk”
-
Az által élünk, hogy esszük, mert
magunktól nincs örök életünk.
|
Mindezeket összegezve azt mondhatjuk, hogy a két homília
szerkezete közel azonos. A két szentséget tehát a magyarázott igerész
hosszúságától és szószerinti értelmétől függetlenül ugyanabban a szerkezeti
felépítésben tárgyalja az egyházatya: megigazulás-tan – kegyelem-tan –
krisztológia – szentségtan - egyháztan.
3.
Táblázat: Ágoston szentségtani homíliáinak felépítése
Keresztség
|
Eukharisztia
|
Megigazulás (V. 1.)
|
Megigazulás (XXVI. 1.)
|
Kegyelem (V. 2-4.)
|
Kegyelem (XXVI. 2-6.)
-
„A kegyelem nagy tanítása.” (2.)
-
„A lelket a szeretet is vonzza” (3-4.)
-
Az Atya és a Fiú kegyelme egy. (5.)
-
Eszkaton (6.)
|
Krisztológia (V. 5.)
|
Ige-tan (XXVI. 7-10.)
-
Az ige hirdetése (7a.)
-
Tanít az Atya (7b. – 8a.)
-
Krisztus szól (8b – 9.)
-
Inkarnáció (10)
|
Szentségtan (V. 6-9.)
|
Szentségtan (XXVI. 11-12.)
|
Egyháztan (V. 10-20.)
-
Egyházi szolgák tiszte (10-11.)
-
Martyrológia (12-13.)
-
Az egyház felhatalmazása és szolgálata (14-20.)
|
Egyháztan (XXVI. 13-20.)
-
Krisztus egy testévé lenni (13-15.)
-
Ő feltámasztja az Övéit (16.)
-
Sokféleségből egység (17.)
-
Egyesülés Krisztussal az engedelmességben (18-19.)
-
Örök élet a Krisztus testéből
|
3.
A XVI.
század óta tartó szentségtani vita
A XVI.
század nyugati egyházszakadása a megigazulásról szóló lutheri felvetések
alapján elérték a szentségtant is. S a mai napig ható legfájdalmasabb seb a
Krisztus követőinek egységén éppen az Pál apostollal szólva, hogy „szakadások
vannak köztetek… mert mindenki a maga vacsoráját eszi” (1Kor 11, 18. 21.), mert
nincs eukharisztikus közösség. Minket ennek most a tanbeli háttere érint, amit
a Tridenti Zsinat (1545. december 13 – 1563. december 4.) 7. ülésén, 1547.
március 3-án a szentségekre vonatkozóan,[8]
ellentmondást nem tűrő módon 13 átokformulában rögzített.[9]
Ezt folytatta a keresztségre vonatkozó 14 kánon.[10] Majd
a 13. ülésen, 1551. október 11-én a „Legszentebb Oltáriszentségről” szóló
határozat 8 fejezetben és 11 kánonban.[11] Valamint
a 21. ülésen, 1562. július 16-án „A mindkét szín alatti áldozásról és a
kisgyermekek áldozásáról” 4 fejezetet
és 4 kánont;[12]
amit kiegészített a 22. ülés, 1562. szeptember 17-i 9 fejezete és 9. kánonja a „Legszentebb
miseáldozatról”;[13]
és egy határozat a kehely megengedésének kéréséről.[14] A
fenti 21 fejezetet és 24 kánont egy átfogó hitvallás összegzi, amelyet IV.
Piusz az Iniunctum nobis és az In sacrosancta beati Petri-ben 1564.
november 13. hirdetett ki.[15]
A másik
oldalról sem maradtak el az érvek és a hitvallások – sőt az elhatárolódások
sem. Mind a német gyökerű lutheránus,[16]
mind a kálvinista,[17]
mind az anglikán iránya[18] a
reformációnak más összefüggésbe helyezte a szentségek kérdését.
A
protestáns egyházak a megigazulás felől közelítettek a keresztséghez és az
úrvacsorához, és így értelmezték azokat. Ezért került középpontba a hit és az
emberi, befogadó oldal. Míg a skolasztikához és Rómához hű teológusok és
püspökök Isten és az Ő újjáteremtő munkájának aquinasi összefüggésében látták a
szentségeket. Így kapott központi szerepet a transsubstantiatio, és Krisztus
valóságos jelenléte az eukharisztia jegyeiben. Mind a két fél ugyanazokat a
keresztény szentségeket közelítette meg csak más-más oldalról. Mégpedig oly
módon, hogy szembe kerültek egymással.
4.
Megoldási
javaslat a vita békés lezárására az ágostoni szentségtan alapján
A
megigazulás kérdését már az 1998. június 25-én kiadott Közös nyilatkozat a
megigazulás tanításáról az Evangélikus Világszövetség és a Katolikus Egyház
között tisztázta, amikor kimondta, hogy: „Közösen
valljuk: Egyedül kegyelemből, Krisztus üdvözítő művébe vetett hitben, nem saját
érdemünk alapján fogad el minket Isten és kapjuk a Szentlelket, aki megújítja
szívünket, képessé tesz és felszólít jó cselekedetekre.” (15) „Így a 16. századnak a megigazulástanról
szóló tanbeli elítélései új fénybe kerülnek: az evangélikus egyházaknak e
nyilatkozatban előadott tanítása nem esik a Trienti Zsinat elítélései alá. Az
evangélikus hitvallási iratok elítélései nem alkalmazhatóak a római katolikus
egyháznak e nyilatkozatban előadott tanítására.” (41) „Mindez nem fosztja meg komolyságuktól a megigazulástanra vonatkozó
elítéléseket. Közülük számos nem volt egyszerűen indokolatlan: megmaradnak
számunkra „üdvös figyelmeztetéseknek”, melyeket figyelembe kell vennünk a
tanításban és a gyakorlatban.” (42) „A
megigazulástan alapvető igazságaiban elért konszenzusunknak hatnia kell
egyházaink életére és tanítására, és itt kell igazolódnia. E tekintetben vannak
még különböző súlyú kérdések, amelyek további tisztázást igényelnek. Ezek
többek között Isten igéje és az egyház tanítása viszonyára, valamint az
ekkléziológiára, az egyházi tekintélyre, az egyház egységére, a papi
szolgálatra és a szentségekre, végül pedig a megigazulás és a szociáletika kapcsolatára
vonatkoznak. Meggyőződésünk, hogy az elért konszenzus szilárd alap az ilyen
tisztázáshoz.” (43)
Meggyőződésem,
hogy ez a megállapodás továbbvihető a szentségtanra is. Mégpedig ebben éppen
Ágoston lehet segítségünkre! Az alapot erre az szolgáltatja, hogy a XVI.
századi nyugati egyházszakadás idején, és nem csökkenő intenzitással azóta is,
mind a két fél Ágostonra is hivatkozik szentségtanának kifejtésénél,
magyarázatánál. Két példa:
- Kálvin Institutio-jának
szentségtani részében a számos óegyházi citátum között hat idézetet hoz Ágoston
János homíliáiból[19];
- A Katolikus Egyház
Katekhizmusa (1993) szintén hat helyen: a papi szentség (1584)[20],
a bűnök meggyónása (1458)[21],
az egyház és Krisztus egysége (795)[22],
az eukharisztia és a keresztények egysége (1398)[23],
a megigazulás (1994)[24]
és a keresztség az egyházban (1228)[25]
témakörök kapcsán hivatkozik Ágoston János homíliáira.
Ezekből egy, mégpedig a
szentség meghatározására vonatkozó, teljesen megegyezik!
Az Ágoston által ránk hagyott szentségteológiának része a
XVI. századból megörökölt két megközelítés is, de sokkal nagyobb hangsúlyt kap
nála másik két megközelítés: a kegyelemtani és az ekkléziológiai összefüggés.
Itt is két ellentétes irányú megközelítésről van szó: az isteni kegyelem
oldaláról és az Ő földi egyháza felől. Ez Ágostonnál fontos szerepet tölt be a
szentségtanban. Első látásra viszont azt érezzük, ez ma nem visz minket előre!
Hiszen a kegyelemmel kapcsolatban a predestináció-tan nem összeköti Rómát a
protestáns közösségekkel, hanem elválasztja őket; az egyháztan pedig folyamatos
feszültségek forrása a teológusok és a helyi közösségek között is.
Viszont,
ha a XVI. századból megörökölt, ágostoni elemeket is tartalmazó
megközelítéseinket kiegészítjük az abból még hiányzó ágostoni elemekkel,
amelyek az évszázadok során elvesztek - s most, mint hiányzó láncszemek a
szakadás emlékét őrzik csupán. Akkor nem csak hogy teljesebb lesz a
szentségtani képünk, de megtaláljuk azt a közvetítő elemet, amely kiengeszteli
az addig szembenálló megközelítéseket és egy kerek egészet kapunk.
Mit
eredményez Ágoston szentségtani rendszere? Az isteni és az emberi oldalról való
megközelítéseket megbékíti egymással az egyház, és a kegyelem oldaláról való
megközelítés!
A
katolikus tanítás protestáns módon megfogalmazva Ágoston szentségtani
rendszerében: Isten újjáteremtő, a szentségben személyesen jelenlévő, azt saját
testévé átlényegítő kegyelme tisztítja meg az embert bűnétől, teszi igazzá, s
hozza létre az egyházat.
A
protestáns tanítás katolikus módon megfogalmazva Ágoston szentségtani
rendszerében: A hit által megigazult embernek Isten az egyház által közvetített
szentségekben adja kegyelmét.
[1]
Ágostonnak a keresztségről és az eucharisztiáról mondott katekhetikus homíliái,
mint a 227. Sermo.
[2] Ágoston De civitate Dei 10, 5.
[3] GÁNÓCZY S.: Bevezetés a katolikus szentségtanba. (Napjaink Teológiája),
Pannonhalma 2006, 41.
[4] U. o. 42.
[5] Ágoston Contra Faustum 19,16.
[6] Ágoston In Johannis evangelium tractatus 80,3. Itt is és a tanulmány más
helyein Révészné Bartók Gertrud fordításában idézem. Megjelent SZENT ÁGOSTON: Beszédek a János evangéliumáról (Ókeresztény
Örökségünk), Budapest 2008.
[7] Ágoston In Johannis evangelium tractatus 26,11.
[8] H. DENZINGER – P. HÜNERMANN (ed.): Hitvallások
és az Egyház Tanítóhivatalának megnyilatkozásai. (Fila B. – Jug L. – Romhányi
B. – Sabbak G.). Bátonyterenye – Budapest, 2004. 1600-1613.
[9]
1. Szentségek száma hét; 2. Az
Ószövetség és az Újszövetség szentségei különböznek egymástól, mert az
Ószövetségiek csak ígérték, az Újszövetségiek meg is adják azt, amit jeleznek;
3. A hét szentség egymástól különbözik; 4. Szükségesek a szentségek az
üdvösségre; 5. A szentségek nem csak a hit táplálására valók; 6. A szentségek
önmagukban is kegyelmet közölnek – hit nélkül is; 7. Mindig és mindenkinek
kegyelmet közvetítenek a szentségek; 8. A szentségek a cselekmény által és nem
a hit által közlik a kegyelmet; 9. Három szentség (keresztség, bérmálás,
egyházi rend) által eltörölhetetlen karakter nyomódik a lélekbe, ezért
megismételhetetlenek; 10. Nem minden keresztyénnek van hatalma kiszolgáltatni a
szentségeket; 11. A kiszolgáltatóban ott kell lennie a szándéknak, hogy azt
tegye, amit az egyház tesz; 12. A halálos bűnben lévő kiszolgáltató is
közvetíti a szentséget; 13. Senki nem vetheti meg, és nem alakíthatja át a
Katolikus Egyház elfogadott szertartásait.
[10] U. o. 1614-1627. A 14 kánon a következő:
1. János keresztségének és Krisztusénak nem ugyanaz a hatása; 2. Szükséges a
természetes víz is a keresztséghez; 3. A keresztség szentségéről a római Egyház
az igazi tanítást tanítja; 4. Az eretnekek által, az Atya, a Fiú és a
Szentlélek nevében kiszolgáltatott keresztség igazi keresztség; 5. A keresztség
szüksége s az üdvösségre; 6. A megkeresztelt elveszítheti a kegyelmet; 7. A
megkeresztelt nem a hitnek lett adósa, hanem meg kell tartania Krisztus minden
törvényét; 8. A megkeresztelt nem szabadul fel az egyház törvényei alól; 9. A
keresztségben tett ígéret nem érvényteleníti a későbbi fogadalmakat; 10. A
keresztség után elkövetett bűnöket a keresztségre való visszaemlékezés, vagy a
hit nem teszi bocsánatossá; 11. A szabályosan kiszolgáltatott keresztséget nem
kell megismételnie a bűnbánatot tévő hittagadóknak; 12. Nem akkor kell
megkeresztelkedni, amikor Krisztust megkeresztelték, s nem is a halál pillanatában;
13. A kisdedeket meg kell keresztelni és a hívek közé kell számolni őket addig
is, míg nem tudják kifejezni hitüket; 14. Aki megkérdezi azt a felnőttet, akit
gyermekkorában kereszteltek, hogy érvényesnek érzi-e a keresztségét, s ha
nemmel válaszol, eltiltják az eukhrisztiától – az legyen kiközösítve.
[11] U. o. 1635-1661. A nyolc fejezet: 1.
Jézus Krisztus valóságos jelenléte a legszentebb Oltáriszentségben; 2. Ezen
legszentebb szentség alapításának módja; 3. A legszentebb Oltáriszentség
kiválósága a többi szentség fölött; 4. Az átlényegülés; 5. Ezt a legszentebb
szentséget megillető tisztelet és imádat; 6. Az Oltáriszentség őrzése, és elvitele
a betegekhez; 7. Az előkészület, amely az Oltáriszentség méltó vételére
szükséges; 8. Ennek a csodálatos szentségnek a használata.
[12] U. o. 1725-1734. Ezek a következők: 1. A
laikusok és a nem miséző klerikusok nincsenek isteni jogon arra kötelezve, hogy
mindkét szín alatt áldozzanak; 2. Az egyház hatalma az Oltáriszentség
kiszolgáltatásánál; 3. Bármelyik szín alatt az egész és teljes Krisztust, és
igazi szentséget veszünk magunkhoz; 4. A kisgyermekek nincsenek kötelezve a
szentáldozásra.
[13] U. o. 1738-1759. 1. A miseáldozat
alapítása; 2. A látható áldozat engesztelő jellegű élőkért és holtakért; 3.
Misék a szentek tiszteletére; 4. A mise kánonja; 5. A miseáldozat ünnepélyes
szertartásai; 6. Mise, amelyben egyedül a pap áldozik; 7. A víz, amelyet a
kehelyben felajánlandó borhoz elegyítenek; 8. A misét ne végezzék szerte
mindenhol népnyelven; misztériumait magyarázni kell a népnek; 9. Bevezető a
kánonokhoz.
[14] U. o. 1760.
[15] U. o. 1862-1870.
[16]
Luther Márton: Kis Káté (1529),
Luther Márton: Nagy Káté (1529), Melanchton Fülöp: Ágostai Hitvallás (1530),
Melanchton Fülöp: Az Ágostai Hitvallás Apológiája (1531), Luther Márton:
Schmalkaldeni Cikkek (1536-1538)
[17]
A legelfogadottabbak és így a legelterjedtebbek. Svájcban:
Zwingli Ulrik: 67 tétel (1523), Haller Berthold – Kolb Ferenc: A 10 Berni Tézis
(1528), Oecolampadius János (1531-ben írta, Myconius Oswald 1532-ben átnézte):
Az I. Bázeli Hitvallás (1534-ben Bázel elfogadta), Bullinger Henrik – Grynaeus
Simon – Myconius Oswald: II. Bázeli / I. Helvét Hitvallás (Confessio Helvetica Priori sive Basileensis Posterior 1536), Genfi
Hitvallás (1536), Kálvin János: A Genfi Egyház Kátéja (1545), Zürichi Egyezmény
(Consensus Tigurinus 1549), Bullinger
Henrik: A II. Helvét Hitvallás (1566). Nyugat-Európában:
Keleti–Fríz Hitvallás (1528), La Rochelle-i Hitvallás (Confessio Gallicana 1559), Skót Hitvallás (Confessio Scotica 1560), Belga Hitvallás (Confessio Belgica 1561), Heidelbergi Káté (1563), Ír Hitvallás
(1615), Westminsteri Hitvallás (1647), Westminsteri Kis Káté (1646),
Westminsteri Nagy Káté (1648). Hazánkban:
Az Erdődi Közzsinat hitvallása (1545), A Debreceni Egervölgyi Hitvallás
(1561-1562), Méliusz Juhász Péter: Csengeri Hitvallás (Confessio Vera 1570), Siderius János: Kisded gyermekeknek való
katechizmus, azaz a keresztyéni hitnek fő ágazatairól rövid kérdések és
feleletek által való tanítás (1597).
[18]
A 42 artikulus (1552) és a 39
artikulus (1563).
[19] Ágoston In Johannis evangelium tractatus 26, 11. 12. 15; 15,8; 45,9; 80,3.
[20] U. o. 5,15.
[21] U. o. 12,13.
[22] U. o. 21,8.
[23] U. o. 26,6. 13.
[24] U. o. 72,3.
[25] U. o. 80,3.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése