Az öt memoriter a témához:
1. „Mert ő a mi Istenünk, mi pedig legelőjének népe, kezében
levő nyáj vagyunk.”
(Zsolt 95,7)
2.
„Pusztuló nyáj volt népem: pásztorai félrevezették, a hegyeken tévútra
terelték. Hegyeken-halmokon jártak, elfeledték legelőjüket.” Jer 50,6
3.
„Mert így szól az én Uram, az Úr: Majd én magam
keresem meg juhaimat, és én viselem gondjukat. Ahogyan a pásztor gondját viseli
a nyájnak, amikor ott áll juhai között, amelyek szét voltak szóródva, úgy
viselem gondját juhaimnak. Kiszabadítom őket mindenünnen, ahová csak
szétszóródtak egy felhős, borús napon.” Ez 34,11-12
4.
„Kard! Támadj
pásztoromra, bizalmas emberemre! – így szól a Seregek Ura. Vágd le a pásztort,
széledjen el a nyáj!
Még a bojtárokra is kezet emelek!” Zak 13,7
5.
„Más juhaim is
vannak nekem, amelyek nem ebből az akolból valók; azokat is vezetnem kell, és
hallgatni fognak a hangomra, és akkor lesz egy nyáj, egy pásztor.” Jn 10,16
I.
Az elnevezés
A héber adar és a
görög poimné, poimnion szavak,
amelyek nyájat jelentenek, kapcsolódnak a „pásztorol”, „őriz”, „legeltet”
kifejezéshez. A nyáj tehát lényegét tekintve az őrzött, legeltetett állattok
összessége. Többségében bárányokról, birkanyájról van szó a Szentírásban. A
nomád nép létének alapja a nyáj. Ez biztosítja megélhetését, táplálékát,
ruházkodását. A nyáj jelenti vagyonát.
II.
A két szövetség nyája
Az Ószövetségben megjelenik a hasonlat, melyben a Választott
Népet Isten nyájához hasonlítják (Ez 34; Zsolt 77,52). A nép vezetőit pedig
pásztorhoz. Az Úr pedig maga a jó pásztor (Zsolt 23). Az Újszövetségben ez
azzal gazdagodik, hogy Jézus azonosítja magát a jó pásztorral: „Én
vagyok a jó pásztor” (Jn 10,11a), amit rögtön megtold
saját küldetésének lényegével: „és a jó pásztor életét adja a juhokért.” (Jn 10,11b). Jézus engesztelő
halálát gyakran a páskabárány képével írja le a Biblia, ezért ez a kép
lényegileg egészíti ki a szent nyáj képét.
III.
A nyáj kifejezés értelmezése
1.
Isten
népe, mint nyáj Isten tulajdona! Az
ószövetségi kontextusban Isten szabadította meg a szolgaságból. Ő váltotta ki.
Az Újszövetségben Krisztusé a nyáj, mert Ő váltotta meg, drága árat fizetett
érte. A Bibliában pontosan ki is van számítva, hogy mibe kerültél neki: „Nem
veszendő holmin, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg, hanem drága véren, mint
hibátlan és szeplőtlen Bárányén, a Krisztusén!” (1Pt 1,18-19). Egy emberré lett
Isten kiontott vére: ez volt az ára a lelkednek, ezért vagy most teljesen az
Övé.
2.
A nyájról Isten gondoskodik: ő viszi biztonságos helyre – védi
meg a rá leselkedő ellenségtől, veszélytől; ő táplálja – legelőn legelteti,
forrásvízzel itatja. Ő visel gondot népéről is. Nekünk nem kell aggódnunk, hogy
mit együnk igyunk, vegyünk fel…
3.
A nyájat Isten vezeti. Ő tudja mire van szüksége, merre
kell mennie, mit kell tennie. Saját sorsáról nem a nyáj dönt, hanem a jó
pásztor!
4.
A jó pásztor hangjára hallgatnak az ő
juhai. Isten az ő
beszédével, igéjével vezeti nyáját. Szól hozzá, nem tartja bizonytalanságban.
5.
A jó pásztor senkit nem hagy veszni a
nyájból. Megkeresi
az elveszettet, utána megy, visszahozza, meggyógyítja.
6.
Vannak juhok a nyájon kívül is. Vannak pásztor nélküli juhok (Mt
9,36), vannak béresekre bízott juhok, s vannak más akolból való juhok (Jn
10,16). A szétszóródott nyáj a rosszul vezetett nép (Jer 10,21; 50,6. 17) képe.
7.
Akik most a nyájban vannak, nem
biztos, hogy mind az ő juhai. Lehet, hogy nem az ajtón át érkeztek. Lehet, hogy
báránybőrbe bújt farkasok…
IV.
A nyáj képe a mai gyülekezeti életben
A Heidelbergi Káté első kérdése így hangzik: Micsoda tenéked életedben és halálodban
egyetlen vigasztalásod? És a felelet: „Az,
hogy mind testestől, mind lelkestől, úgy életemben, mint halálomban nem a
magamé, hanem az én hűséges Megváltómnak, a Jézus Krisztusnak tulajdona
vagyok...” – ez a nyájhoz tartozás ismertető jele! Annyira Krisztushoz tartozunk, hogy
érvényes ránk Jézus szava: „Az én Atyám
nekem adta azokat, és senki sem ragadhatja ki azokat az én kezemből!” Jn
10,29.
Az van az Igében, hogy a farkas el akarja
széleszteni a juhokat, szét akarja szórni a nyájat. Jól tudja azt a Sátán, hogy
miben van az Isten népének a legfőbb ereje: abban, hogy együtt imádkoznak, és
együtt hallgatják az Igét, tehát a testvéri közösségben. A juhok a nyájban
vannak biztonságban. Erejüket a pásztorhoz való ragaszkodásuk adja. Jézus is az
ilyen közösségnek ígérte jelenlétét, amikor azt mondta, hogy „ahol ketten-hárman összegyűlnek az én
nevemben, én ott vagyok közöttük."Mt 18,20 Természetes tehát, hogy a
sátán minden igyekezetével meg akarja zavarni ezt a közösséget, és szét akarja
szórni a nyájat.
Azért beszél Jézus farkasokról és juhokról, hogy
érzékeltesse annak a veszedelemnek a nagyságát, és annak az ellenségnek a
legyőzhetetlen erejét, amely az Ő egyházára és benne minden hívőre leselkedik.
Tanítványainak is azt mondta Jézus, hogy mint bárányokat küldi a farkasok közé.
Krisztus híveinek a helyzete e világon olyan, mintha
bárányokat bocsátanának a farkasok közé. Milyen reménytelen volna a
keresztyénség helyzete és minden egyes keresztyén ember sorsa ebben a sátánnak
tetszelgő világban, ha csak béresek vigyáznának rájuk, azaz, ha a gonosz
hatalmasság ellen csak emberi segítségre, fegyveres erőre, törvényekre
számíthatnánk.
Milyen jó, hogy a Pásztorunk is velünk van, és a
farkasokkal Ő maga vív meg életre-halálra helyettünk. „A Jó Pásztor életét adja a juhokért” - biztosít Jézus az Igében. Mi
már tudjuk, hogy ez valóban meg is történt: a Jó Pásztor valóban életét adta a
juhokért, bebizonyította az önfeláldozásig menő szeretetét és hűségét.
De éppen az a csodálatos, hogy Jézus irántunk való
szeretetének nincs vége a nagypéntekkel, az Ő halálával, hanem a feltámadott
Krisztus hűsége, szeretete és segítsége ma is továbbkísér bennünket minden
napon, életünk minden változása közepette.
Azt mondja végül Jézus: „ismerem az enyéimet, és
engem is ismernek az enyéim”. Gondoltál-e már arra, milyen nagy áldás az rád
nézve, amit Jézus mond, hogy Ő ismer téged. Bizalom, biztonság és elő
reménység!
A végidők reménysége is a nyájhoz kapcsolódik, az
utolsó ítéletben a jó pásztor elválasztja egymástól a jókat és a gonoszokat,
mint a bárányokat és a kecskéket:
„Amikor
pedig eljön az Emberfia az ő dicsőségében és vele mind a szent angyalok, akkor
elfoglalja majd dicsőségének trónusát. Elébe gyűjtetnek mind a népek, és
elválasztja őket egymástól, miként a pásztor elválasztja a juhokat a
kecskéktől. A juhokat jobb keze felől, a
kecskéket pedig bal keze felől állítja. Akkor ezt mondja a király a jobb keze
felől állóknak: Gyertek, én Atyámnak áldottai, örököljétek azt az országot,
amely számotokra készíttetett a világ teremtésétől fogva. Mert éheztem, és ennem adtatok,
szomjaztam, és innom adtatok, jövevény voltam, és befogadtatok engem, mezítelen voltam, és felruháztatok,
beteg voltam, és meglátogattatok, fogoly voltam, és eljöttetek hozzám.”
Mt 25,31-36
KÉRDÉSEK
BESZÉLGETÉSHEZ
1.
Miért
lett a hétköznapi szóhasználatban a bárányból birka? Miért pejoratív értelemben
használatos ez a kifejezés világi környezetben?
2.
Előfordult-e
már veled, hogy a Krisztus nyájához való tartozásod miatt „lebirkáztak”?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése