Az öt memoriter a témához:
„Íme,
én újat cselekszem. Most készül, hát nem tudjátok még? Igen, utat készítek a
pusztában, és folyóvizeket fakasztok a kietlenben. A mező vadjai is dicsőíteni fognak
engem, a sakálok és struccok, mert vizet fakasztok a pusztában, folyóvizeket a
kietlenben, hogy inni adjak választott népemnek. A népnek, amelyet magamnak alkottam,
hogy hirdesse dicséretemet.” (Ézs 43,19-21)
„Láttátok, hogy mit
tettem Egyiptommal, és hogy sasszárnyakon hordoztalak titeket, és magamhoz vontalak
titeket. Most azért, ha
figyelmesen hallgattok a szavamra, és megtartjátok szövetségemet, ti lesztek az
én népem valamennyi nép közül, bár enyém az egész föld. És papok birodalma és
szent nép lesztek.” (2Móz 19,4-6)
„Hiszen az Úrnak, a te Istenednek
szent népe vagy. Téged választott ki az ÚR, a te Istened, hogy saját népe légy
neki minden nép közül e föld színén. Nem azért szeret az ÚR, és nem azért választott ki titeket,
mintha minden népnél többen volnátok, hiszen minden népnél kevesebben vagytok, hanem azért hozott ki titeket az ÚR
hatalmas kézzel, és azért szabadított meg a szolgaság házából, az egyiptomi
fáraó kezéből, mert szeret titeket az ÚR, és megtartja az esküt, amellyel
megesküdött atyáitoknak.” (5Móz 7,6-8)
„Ilyeneknek hívott el
minket is, nemcsak a zsidók, hanem a pogányok közül is, amint Hóseásnál is mondja: Azt,
amelyik „nem népem”, népemnek hívom, és a „nem szeretettet” szeretettnek. És lesz, hogy azon a helyen, ahol ezt
mondták nekik: „Ti nem vagytok az én népem”, ott az élő Isten fiainak fogják
őket hívni.” (Róma 9,24-26)
„Ti pedig választott
nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdon népe vagytok, hogy
hirdessétek a hatalmas tetteit annak, aki a sötétségből az ő csodálatos
világosságára hívott el titeket, akik egykor nem nép voltatok, most pedig Isten népe vagytok,
akik számára nem volt irgalom, most pedig irgalmat nyertetek.” (1Pt
2,9-10)
I.
A név
Az egyház elnevezés a görög
küriakon kifejezésből ered, ami
magyarul azt jelenti: „az Úr háza”.
Ez húzódik meg az angol church, a holland kerk, a német Kirche
szó mögött is. A magyar egyház
szavunk az egy = szent, üdv szó egykori
jelentését őrizte meg; az egyház tehát „szent
ház”, „üdv ház”, „üdvösség háza”. Az Újszövetség görög
kifejezése az egyházra: ekklészia – ami a „kihívottak / elhívottak közösségé”-re utal. Ez az ószövetségi qahal és ’edá kifejezések LXX-beli megfelelője, szemben a zsidóság által
használt szünagógé-val.
II.
A két
szövetség két népe
Izrael, mint Isten választott népe, az egyház előképe. Az egyház
biblikus önértelmezése Izrael ószövetségi önértelmezésére nyúlik vissza. A qahal JHWH, az Úr gyülekezete arról
szól, hogy Isten maga köré gyűjti népét, először a Sinai hegyen, hogy
hallgassák szavát, ahhoz igazodjanak és nagy tetteiért magasztalják őt. Ezután
a 12 törzsből álló nép, amely a pátriárkáknak adott ígéret szerint alakult ki (1Móz 12,2; 15,5; 26,4), úgy szerepel,
mint Isten kiválasztott népe, amelyet szövetséggel magához kötött és lefoglalt
(5Móz 5,2; 7,6; 2Móz 6,7; 19,5).
A kiválasztás alapja nem a nép kiválósága (5Móz 7,7), hanem Isten szeretete (7,8) és ígéretéhez való ragaszkodása.
Az egyház kezdettől fogva úgy
értelmezte magát, mint az új, eszkatologikus nép: „Ti pedig választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten
tulajdon népe vagytok” (1Pt 2,9),
s ebbe már beletartoznak a megtért pogányok is. Ezt a népet az Isten Fia vére
árán szerezte (1Pt 1,19; ApCsel 20,28). A Tit 2,14 és
az ApCsel 15,14 szerint Isten úgy látta jónak, hogy a
pogányokból népet készítsen nevének. A Zsid 4,9 szerint az egyház
a vándorló nép, amely még várja az igazi szombati nyugalmat, de megvalósul
benne a szívbeli engedelmesség és az új szövetség, amelyről Jer
31,31-34 beszélt. A régi és az új nép között megvan az összefüggés: az
új nép is kegyelmi kiválasztásnak köszöni létét (1Pt 2,10), s azt már új
szövetség köti Istenhez (Lk 22,20: 1Kor 11,25). A régi Izrael a
kiválasztottság által elkülönült a pogányoktól, az új szövetségbe minden nemzet
meghívást kapott.
Az ószövetségi és az újszövetségi
nép összehasonlítható, párhuzamba állítható:
Ószövetség
|
Újszövetség
|
|
Kiválasztás
alapja
|
Ábrahámban
|
Jézus Krisztusban
|
Az ígéret
|
1Móz 12,1-3
|
Jer
31,31-34
|
A
szövetség
|
Sinai hegyen
|
Golgotán
|
Néphez
tartozás
|
Vér szerinti származás
|
Krisztusban való hit
|
A kettő
viszonyában
|
Testi Izrael
|
Lelki Izrael
|
III.
Az
Isten népe kifejezés értelmezése
1. Kiválasztás
Az Isten népét maga az Úr
választja ki! Nem mi választjuk Őt, hanem Ő választ minket. Választása nem
érdemeken múlik, hanem az Ő szeretetén. A választás soha nem jelent érdemeket,
előjogokat, csak lehetőséget!
2. Szövetség
Isten kiválasztását mindig
szövetséggel pecsételi meg (Noé, Ábrahám, Dávid, Jézus). A szövetség
tartalmazza a két fél kötelezettségeit és jogait.
3. A
néphez tartozás feltételrendszere
Isten dönti el, hogy kit fogad el
és milyen feltételekkel. Ő mondja meg, hogy meddig viseli el a bűnös embert. Az
Ószövetségben ez a Törvény cselekvését jelenti. Az Újszövetségben pedig a Jézus
Krisztusban való hitet, és az Ő Úrnak vallását!
4. Ez
az elnevezés a látható népre vonatkozik
Isten népe nem egy láthatatlan,
elvont fogalom, hanem konkrét, kézzel fogható, látható emberek összessége. A
testi Izrael esetében ez egyértelmű, de a lelki Izraelnél is a látható egyházat
jelöli, nem a láthatatlant. Tehát a nép szociológiai, kultuszi megjelenését. Az
intézményesült egyházat.
5. Isten
népe a földi keretek között nem tökéletes
A néphez hozzátartoznak az Ákánok
(Józs 7), valamint az Anániások és Szafirák (ApCsel 5). Isten a bűnösöket
választotta ki, és adott nekik lehetőséget a Vele való közösségre.
6. Isten
kihívása elkülönít a többi néptől
A választott nép tagja Istennel
van közösségben, ezért nem élhet, viselkedhet, gondolkozhat úgy, mint mások.
Más az értékrend – mások a szokások.
7. Isten
elhívásának célja van
A cél az Ígéret Földjére való
bejutás, s ott az Istennel való közösség megélése, az Ő dicsőségének hirdetése.
IV.
Isten
népéhez való tartozás gyakorlati megvalósulása
„És ti kinek tartotok engem? – kérdezte őket. Simon Péter pedig így válaszolt: Te vagy a
Krisztus, az élő Isten Fia. Jézus pedig azt mondta neki: Boldog vagy, Simon, Jóna fia, mert ezt
nem test és vér jelentette ki neked, hanem az én mennyei Atyám. De én is mondom neked, hogy te
Péter vagy, és én ezen a kősziklán építem fel az egyházamat, és a pokol kapui
sem vesznek rajta diadalmat. És
neked adom a mennyek országának kulcsait: amit megkötsz a földön, a mennyekben
is kötve lesz, és amit feloldasz a földön, oldva lesz a mennyekben is.” (Mt
16,15-19)
Aki az egyházhoz csatlakozik,
előtte Jézussal kell találkoznia, a Lélektől kijelentést kell kapnia, azt el
kell fogadnia, s erről bizonyságot kell tennie:
1. Személyes
találkozás Jézussal
2. Isten
kijelentése
3. Isten
kijelentésének elfogadása
4. Bizonyságtétel
V.
Isten
népének ismertetőjegyei
1. A
Szentlélek vezetése
„Ez az, amit megjövendölt Jóel próféta: És az utolsó napokban – ezt mondja
Isten – kitöltök Lelkemből mindenkire, és prófétálnak fiaitok és leányaitok, és
ifjaitok látomást látnak, véneitek pedig álmokat álmodnak. Még
szolgáimra és szolgálóleányaimra is kitöltök azokban a napokban Lelkemből, és
prófétálnak.” (ApCsel 2,16-18) és „Ha pedig én Isten Lelkének segítségével űzöm ki az ördögöket, akkor már
elérkezett hozzátok Isten országa.” (Mt 12,28) – A Lélek kitöltetésében
Isten népének van része. Isten népe a Szentlélek temploma: „Nem tudjátok, hogy ti Isten temploma
vagytok, és Isten Lelke lakik bennetek? Ha valaki Isten templomát megrontja,
megrontja azt Isten. Mert az Isten temploma szent, ezek vagytok ti.” (1Kor
3,16-17). S benne a nép minden tagja a Szentlélek temploma: „Avagy nem tudjátok, hogy a ti testetek a
bennetek lakozó Szentlélek temploma, amelyet Istentől kaptatok, és nem a
magatokéi vagytok?” (1Kor 6,19). Ők épülnek fel élő kövekként lelki házzá: „ti magatok is mint élő kövek épüljetek fel
lelki házzá” (1Pt 2,5), és „akik az
apostolok és próféták alapkövére épültetek, ahol a szegletkő maga Jézus
Krisztus. Benne van az egész épület összeillesztve, és benne növekszik
szent templommá az Úrban, akiben ti is együtt épültök a Lélek
által Isten hajlékává.” (Ef 2,20-22). „Ahol az Isten Lelke van, ott van
egyház.” (Ireneus) „Akiben nincs Krisztus
Lelke, az nem az övé” (Róma 8,9). Úr és szolga viszony. Hogyan történik a
Lélek vezetése? A Lélek a kijelentés által (ApCsel 8,29; 10,19-20; Gal 2,2),
angyalok által (ApCsel 8,26; 10,5-6; 12,6-11; 27,23-25), látomások által
(ApCsel 16,9-10), indítással (Lk 4,1; 5,17) vezet minket.
2. Szeretetközösség
Jézus példát adott: „Úgy szeressétek egymást…” – Jn 13,34-35;
15,12. A Lélek által az Isten szeretete betölti a szíveket: „Isten szeretete kitöltetett szívünkbe a
nekünk adott Szentlélek által.” (Róma 5,5). Ez nem csak érzelem, nem csak
szavak – hanem életforma: „Gyermekeim, ne
szóval szeressünk, ne is nyelvvel, hanem cselekedettel és valósággal.” (1Jn
3,18).
3. Szentek
közössége
„öltözzétek fel az új embert, amely Isten szerint teremtetett igazságban
és valóságos szentségben.” (Ef 4,24) A szentek közössége tehát az újjáteremtett,
új emberek közössége. Ez nem azonnali eredmény, hanem folyamat: „Testvéreim, én magamról nem gondolom, hogy
már elértem volna, de egyet cselekszem: azokat, amelyek mögöttem vannak,
elfelejtve, azoknak pedig, amelyek előttem vannak, nekifeszülve célegyenest
futok Isten felülről való elhívásának jutalmáért, amely Krisztus Jézusban van. Akik tehát tökéletesek, azoknak így
kell gondolkozniuk, de ha ti valamiben másként gondolkoztok, Isten azt is ki
fogja jelenteni nektek.” (Fil 3,13-15); ezért érdemes fáradozni, mert
elérhető: „Őt hirdetjük, intve minden
embert és tanítva minden embert teljes bölcsességgel, hogy minden embert
tökéletessé tegyünk Krisztus Jézusban.” (Kol 1,28); „Ezért elhagyva a Krisztusról való
kezdetleges beszédet, törekedjünk a tökéletességre.” (Zsid 6,1).
4. Hívők
közössége
„Bizony, bizony mondom nektek: Aki hisz bennem, az is cselekszi majd
azokat a cselekedeteket, amelyeket én teszek, sőt azoknál nagyobbakat is tesz,
mert én az én Atyámhoz megyek. Akármit
kértek majd az én nevemben, megteszem azt, hogy dicsőíttessék az Atya a Fiúban. Ha
valamit kértek az én nevemben, megteszem azt.” (Jn 14,12-14): Tehát, aki
hisz Jézusban, azt cselekszi, amit ő tett.
5. Só
és világosság
„Ti vagytok a föld sója; ha pedig a só ízét veszti, ugyan mivel sózzák
meg? Nem jó azután semmire, csak arra, hogy kidobják és eltapossák az emberek. Ti
vagytok a világ világossága. A hegyen épült várost nem lehet elrejteni.” (Mt
5,13-14). Azok a világ világossága, akiket „a
sötétségből az Ő csodálatos világosságára hívott el” (1Pt 2,9), akik
követik őt, aki „a világ világossága”
(Jn 8,12). Jézus a világítás módját is megadja: „Úgy tündököljék a ti világosságotok az emberek előtt, hogy lássák a ti
jó tetteiteket, és dicsőítsék a ti mennyei Atyátokat.” (Mt 5,16), és „Az az indulat legyen bennetek, amely
Krisztus Jézusban is volt,” (Fil 2,5).
6. Megéli
küldetését
A parancs: „Jézus pedig hozzájuk ment, és azt mondta nekik: Nekem adatott minden
hatalom mennyen és földön. Menjetek el azért, és tegyetek
tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve őket az Atyának, a Fiúnak és a
Szentléleknek nevében. Mindannak megtartására tanítsátok őket,
amit én parancsoltam nektek. Íme, én veletek vagyok minden napon a világ
végezetéig.” (Mt 28,18kk). Annak szívbeli megélése: „Mert nem tehetjük, hogy ne beszéljünk azokról, amiket láttunk és hallottunk.”
(ApCsel 4,20).
7. Öröm
Forrása: Isten, és a Vele való
közösség. – 1Tim 1,11 szerint: Boldog Isten; akinél teljes öröm van (Zsolt
16,11). Isten be akar minket tölteni ezzel az örömmel: „A reménység Istene pedig töltsön be titeket minden örömmel és
békességgel a hitben, hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek ereje
által.” (Róma 15,13).
VI.
Az
Egyház és Izrael viszonya
Jézus beszél arról, hogy a
Választott Népen kívül vannak neki más akolból való juhai (Jn 10,16). Pál
apostolnak mindvégig nehézséget jelentett választ adni arra a kérdésre, hogy
Isten elvetette-e az ő népét. Ebből a vívódásból született a Róma 9-11.
A témát részletesen bemutatja:
Tatai István: Az egyház és Izrael
című könyve.
VII.
Az én
gyülekezetem, mint Isten népe
Érdemes a fent elmondottakat,
leírtakat a saját életünkre, gyülekezetünkre alkalmazni.
Ehhez kérdések:
-
Isten népéhez tartozom én?
-
kiválasztott vagyok?
-
Szövetséget kötött velem Isten?
-
A gyülekezetemet a Lélek vezeti?
-
Az én gyülekezetem szeretetközösség?
-
Megéljük mi a küldetésünket?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése