Memoriterek
1.
5Móz
4,5-8: „Lássátok,
megtanítottalak titeket azokra a rendelkezésekre és végzésekre, amelyeket az
ÚR, az én Istenem megparancsolt nekem, hogy azok szerint cselekedjetek azon a
földön, amelyre bementek, hogy birtokoljátok. Tartsátok meg őket, és
cselekedjetek azok szerint! Mert ezáltal lesztek bölcsek és értelmesek a népek
szemében. Ha meghallják majd mind e rendelkezéseket, azt mondják: Bizony bölcs
és értelmes nép ez a nagy nemzet! Mert melyik nagy
nemzet az, amelyhez oly közel volna istene, mint mihozzánk az ÚR, a mi
Istenünk, valahányszor kiáltunk hozzá?! És melyik nagy nemzet az, amelynek
olyan rendelkezései és igazságos végzései volnának, mint ez az egész törvény,
amelyet én adok ma elétek?!”
2.
5Móz
5,1: „Mózes összehívta egész Izráelt, és azt mondta nekik: Hallgasd
meg, Izráel, a rendelkezéseket és a végzéseket, amelyeket ma fületek hallatára
mondok el, tanuljátok meg, tartsátok meg és teljesítsétek őket!”
3.
5Móz
6,6-9: „Legyenek a szívedben ezek az igék, amelyeket ma parancsolok neked.
Tanítgasd ezekre fiaidat, és szólj ezekről, akár a házadban ülsz, akár úton
jársz, akár lefekszel, akár fölkelsz. Kösd ezeket jelül a kezedre, és legyenek
homlokkötőül a szemeid fölött. Írd föl ezeket házad ajtófélfáira és
a kapuidra.”
4.
ApCsel
2,42: „És állhatatosan kitartottak az apostolok tudományában és a
közösségben, a kenyér megtörésében és az imádkozásban.”
5.
2Tim
4,2: „Hirdesd az igét, állj elő vele alkalmas és alkalmatlan időben,
ints, feddj, buzdíts teljes béketűréssel és tanítással.”
I.
Miért fontos a tanítás?
A tanítás kezdettől fontos volt Isten számára, amikor népéről
beszélt! Míg a bizonyságtétel és a misszió a döntésre hívás miatt volt fontos
és hitet munkált, addig a tanítás az Isten akaratának megismeréséről szól.
Arról, hogy engedelmeskedni tudjon a hívő ember az Ő Urának! Az Istenhez való
közeledésnek meg volt a maga rendje: a beavató rítus (körülmetélés, keresztség)
után a tanítás következik. Aki nem tanulja meg mi az Isten akarata, az nem tudja
azt teljesíteni. S fennáll a veszélye, hogy puszta jószándékból pogány módon
(Pál és Barnabás Lisztrában – ApCsel 14,11-15), vagy illetlenül (Uzza – 2Sám
6,6-11), szentségtelenül (Nádáb és Abíhú – 3Móz 10) közelít az Úrhoz. A héber limmad (ebből származik a Talmud) és a
görög didaszkó az írások alapján való
tanítást jelenti, s így Isten akaratának közvetítését!
II.
Hogyan valósul meg a keresztyén
tanítás ebben a világban?
Jézus azt mondta, hogy aki „hallja tőlem e beszédeket és megcselekszi azokat” (Mt 7,24), az
megy be az Ő országába! A keresztyénség tehát nem csak elmélet, hanem élet.
Gyakorlatiasnak, megélhetőnek kell lennie a Krisztus-tanításunknak ma is.
A keresztyén tanítás folyamata:
1.
Szülök,
nagyszülők, testvérek (Család) tanítása, példaadása.
2.
Tanórákon
történő keresztyén oktatás: hittan, konfirmáció, egyházi iskola…
3.
Gyülekezeten
belüli útmutatás: Bibliatanulmányozó körökön (ifi, bibliaóra…) való
tapasztalatátadás.
4.
Egyéni
képzés útján: Bibliaolvasástól a Teológiáig.
III.
Miként munkálja Isten dicsőségét a tanítás?
Amennyiben Isten akaratának megismeréséről, megismertetéséről
szól a tanítás, és a megtanultak alapján Őt tesszük jelenvalóvá ebben a
világban, akkor ez az Ő dicsőségét szolgálja. Ezért újra és újra azt a kérdést
kell feltennünk magunknak: „Mit akarsz
Uram, hogy cselekedjem?”! A keresztyén tanulás, tanítás soha nem lehet
öncél, nem dicsekvésre való, hanem cselekvésre, hogy Istenhez közelebb jussunk
általa!
IV.
Kinek a feladata a tanítás?
A fentiek alapján azt mondhatjuk, hogy mindenkié, hiszen egymás
hite által épülünk, mindig hatunk egymásra, és tanítjuk egymást. Az Ige mégis
azt mondja: „Testvéreim, ne legyetek
sokan tanítók, hiszen tudjátok, hogy súlyosabb ítéletben lesz részünk.”
(Jak 3,1). A tanítás ugyanis felelősséggel jár. Isten Egyházának rendjében azok
kell, hogy tanítsanak, akiket Isten tanítónak rendelt (Ef 4,11; 1Kor 12,28).
Akit az Úr tanítónak rendelt, azt megajándékozta a bölcsesség beszédével és
egyéb olyan kegyelmi ajándékkal, ami alkalmassá teszi őt a tanításra. Ha valaki
Isten rendelése nélkül, vagy annak ellenére akar tanító lenni, az tévútra
kerül: hamis próféták, hamis tanítók…
Egyéni, vagy közösségi feladat-e a tanítás. Mivel a tanítás
mögött mindig személyes bizonyságtételnek kell állnia, ami hitelesíti az emberi
beszédet, ezért ez alapvetően egyéni küldetés. De egy közösség, egy gyülekezet,
vagy akár Krisztus egész egyháza is válhat tanítóvá, ha szükség van rá!
V.
Mi a tanítás célja?
-
Először
tanítvánnyá, majd tanítóvá tenni az Ige hallgatóit. A missziói parancs szerint
a tanítvánnyá tételhez hozzátartozik a tanítás (Mt 28,18k). Másrész ott van a
Zsidókhoz írt levél szerzőjének sóhaja: „Mert
noha ez idő szerint már tanítóknak
kellene lennetek, ismét arra van szükségetek, hogy az Isten beszédeinek
alapvető elemeire tanítson valaki titeket, és olyanok lettetek, mint akiknek
tejre van szükségük, nem pedig kemény eledelre.” (Zsid 5,12). Mi tanulók,
vagy tanítók vagyunk?
-
Isten
akaratának megismertetése ezzel a világgal. Azért, hogy keresztyén módon tudjon
viselkedni, élni, ünnepelni, s felkészüljön az Úrral való találkozásra!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése