9. Üdvrend:
Hit és cselekedet
Megigazulás –
Megszentelődés
Új élet
Memoriterek a témakörhöz
1. Ef 2,8: „Mert kegyelemből nyertetek üdvösséget, hit
által, és ez nem tőletek van, Isten ajándéka ez,”
2. Jak 2,24: „Látjátok
tehát, hogy cselekedetekből igazul meg az ember, és nem csupán hitből. Ugyanígy a parázna Ráháb is vajon nem
cselekedetekből igazíttatott-e meg, amikor a követeket a házába fogadta, és más
úton bocsátotta el őket? Mert amint halott a test lélek nélkül, úgy halott a
hit is cselekedetek nélkül.”
3. Róma 3,24: „az ő kegyelméből ingyen igazulnak meg a Krisztus Jézusban való
váltság által”
4. Fil 1,6: „Ezért meg vagyok győződve arról, hogy aki
elkezdte bennetek a jó munkát, elvégezi a Krisztus Jézus napjáig.”
5. Róma 6,4: „Eltemettettünk tehát vele együtt a keresztség
által a halálba, hogy amiképpen feltámadt Krisztus a halálból az Atya dicsősége
által, úgy mi is új életben járjunk.”
I.
A hit meghatározása
Hinni azt jelenti, hogy az ember rábírja magát egész
egzisztenciájával és engedelmességével az igazság cselekvésére. A hit sem nem
egy intellektuális elfogadása Isten kegyelmének; sem nem egy érzelmi
ráhangolódás Isten jóságára – hanem egész lényünket és életünket kitöltő aktív
válasz a kegyelemre. Ez önmagában Isten ajándéka, mi semmit nem tehetünk érte,
de ha megkaptuk, akkor munkába veszi egész életünket.
II.
A cselekedetek értelmezése
Más az, amikor a törvényt azért tartja meg valaki, mert abból
szeretne üdvösséget nyerni, és más az, amikor a Lélek gyümölcsét termi az élete
(Gal 5). A cselekedetek helye nem a megváltás, vagy a megigazulás
kiérdemlésénél van, hanem a megszentelődés folyamatában.
III.
Hit és cselekedet egymáshoz való
viszonya
A hit és cselekedet Pál és Jakab teológiájában szembe került
egymással. Igazából csak a hangsúlyt tették máshová, de ugyanarról beszéltek.
Hiszen a keresztyén embernek a megtéréshez méltó gyümölcsöket kell teremnie. A
hit és az életvitel nem válhat el egymástól. Aki elindult a hit útján, annak
haladnia kell a megszentelődésben is.
IV.
Megigazulás (dikaioszüné)
A megigazulás egy jogi kifejezés, ami felmentő ítéletet, vagy
sokkal inkább az ítélet felfüggesztését jelenti, s ilyen értelemben kell érteni
az igazzá nyilvánítást is. Isten mondja ki felettünk ezt a bírói ítéletet. Elmarasztalnak
bűneinkért, de felfüggesztik az ítélet végrehajtását. Ez nem jelenti azt, hogy
mi erre méltókká váltunk, hanem ez egyedül Krisztus érdemében való részesedést
jelent. Tényleges bűnös voltunk ellenére úgy tekint ránk Isten, mint
visszafogadott gyermekeire.
A megigazuláson tehát tőlünk idegen igazságot, beszámított
igazságot, Krisztus igazságát kell érteni. Ha Krisztusban vagyunk, akkor Isten
Krisztuson át tekint reánk.
V.
Megszentelődés
Az apostol arra figyelmezteti a thesszalonikabeli keresztyén
gyülekezet tagjait: „az az Isten akarata,
hogy megszentelődjetek!” (1Thessz 4,3). Vannak megtért keresztyének, akik
elfogadták a megigazulást anélkül, hogy haladnának előre a megszentelődés
útján… A megszentelődés az a folyamat, amit az óember megöldöklése
és az újember megelevenedése jelent a keresztyén ember életében. Ez a bűnök
elhagyását jelenti és az Istennel való közösség kiteljesedését. Ez nem más
mint, hogy újra helyreáll életünk fölött Isten uralma. Megszentelődünk: Isten
tulajdonába visszakerül az életünk. A megszentelődés kézikönyve az etika!
VI.
A megigazulás és a megszentelődés
egymáshoz való viszonya
Alapvetően nem időbeli egymásutániság, és nem ok-okozati
összefüggés van a két lelki történés között. A kettő egymástól
elválaszthatatlan. Nincs egyik a másik nélkül. Az egyik feltételezi a másikat.
A megszentelődés a kimondott isteni ítélet kiteljesedése az ember életében.
VII.
Új élet
Lelki értelemben egy teljesen új életet kezdünk élni az
újjászületés után. A bűn már nem uralkodik rajta, mert meghalt a bűnnek,
Krisztusnak él. Sőt ahogy az apostol mondja: „Krisztussal együtt megfeszíttettem. Többé pedig nem én élek, hanem
Krisztus él bennem; amely életet pedig most testben élek, az Isten Fiában való
hitben élem, aki szeretett engem, és önmagát adta értem.” (Gal 2,20).
Meddig lehet így eljutni? Minden bűnt el lehet hagyni?
Szentté lehet válni?
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlés