7. Üdvrend:
Kegyelem –
Kiválasztás – Elrendelés – Elhívás
Memoriterek a témakörhöz
1. Róma 8,28-30: „Tudjuk pedig, hogy azoknak, akik Istent
szeretik, minden javukra van, mint akik az ő végzése szerint elhívottak. Mert akiket eleve ismert,
eleve el is rendelte, hogy Fia képmásai legyenek, hogy ő legyen elsőszülött sok
testvér között.
Akiket pedig eleve elrendelt, azokat el is hívta, és akiket
elhívott, azokat meg is igazította, akiket pedig megigazított, azokat meg
is dicsőítette.”
2. Zsolt 130,7: „Bízzál,
Izráel, az Úrban, mert az Úrnál van a kegyelem, és bőséges nála a szabadítás!”
3. Zsid 4,16: „Járuljunk azért bizalommal a kegyelem trónjához, hogy irgalmat
nyerjünk, és kegyelmet találjunk idejében jövő segítségül.”
4. Ef 1,4: „Mert kiválasztott minket őbenne a világ teremtetése előtt, hogy
szentek és feddhetetlenek legyünk őelőtte.”
5. 2Tim 1,9: „aki megmentett minket és elhívott szent hívással; nem a mi
cselekedeteink szerint, hanem az ő saját végzése és kegyelme szerint, amelyet
örök időknek előtte adott nekünk Krisztus Jézusban.”
I.
Az üdvrend teológiai megfogalmazása
Jóllehet a Szentírásban szerepelnek az Isten üdvakaratát
kifejező igék mégis csak a reformáció idején kezdték ezt tételesen kidolgozni.
H. Bullinger szerint a Róma 8,28-30 az isteni üdvakarat folyamatát és a
megvalósulás belső rendjét is bemutatja. A protestáns orthodoxia idején ezt
szisztematikusan kidolgozták. A teljesség kedvéért beillesztették a sorba a megvilágosítást,
és a megtérést, a megdicsőülést pedig megszentelődésre és a Krisztussal való
egységre osztották fel. Ebből lett az ordo
salutis – üdvrend.
II.
A kidolgozott üdvrend tartalma
1.
|
praedesinatio
|
elrendelés
|
2.
|
vocatio
|
elhívás
|
3.
|
illuminatio
|
megvilágosítás
|
4.
|
iustificaio
|
megigazítás
|
5.
|
conversio
|
megtérés
|
6.
|
sancificatio
|
megszentelődés
|
7.
|
unio mystica cum
Christo
|
Krisztussal való
egység
|
Ennek első három eleméről lesz ma szó.
De mielőtt erre rátérnénk szükséges néhány veszélyes
elhajlásra felhívni a figyelmet. Az egyik egy egyszerű hangsúlyeltolódás:
amikor Isten velünk közölt kegyelmével szemben túl nagy jelentőséget
tulajdonítunk önmagunknak, s így súlyánál nagyobb hangsúlyt kap az emberi
oldal. A másik megint egy emberi jellemző, hogy mi szeretjük a dolgokat
folyamatként szemlélni, s látni az egymásutániságot. Ez a veszély az ordo
salutisnál is fennáll. A logikai rendből időbeli rend, ha úgy tetszik folyamat
lehet.
III.
Mire jó az ordo salutis?
Az üdvösség rendjének bemutatását azért vállalja az apostol,
mert így bátorítja a hívő testvéreket arra, hogy bízzanak Isten kegyelmében.
Hiszen, ha elkezdte bennük az Ő munkáját, akkor azt véghez is fogja vinni!
Nekünk sem azért kell megismernünk az üdvösség rendjét, hogy abban emberi módon
próbáljunk meg, a saját erőnkből előrébb jutni; hanem azért, hogy Isten
csodálatos kegyelmét lássuk a saját életünkben. Lássuk hogyan formált eddig, s
hittel megragadjuk a folytatást is.
IV.
Kegyelem (héber: hen – „kedvezően hajolni valaki felé”, hesed – „szövetségi hűség”;
görög: kharisz)
Istennek az ember iránti jóságának kimeríthetetlen forrása
(2Móz 34,6-7; Zsolt 36,8-10), amelynek teljességét Jézus Krisztusban
ismerhetjük meg (Jn 1,17; Ef 2,7). Ez ingyen lehetővé teszi Isten üdvjavainak
elnyerését (Róm 11,6; Ef 2,8). A kegyelem megnyilvánul Isten szeretetteljes
tekintetében, a bűnök bocsánatában, az örök élet ajándékában, a lelki ajándékok
megnyilvánulásaiban. Különbség van az emberiségre általánosan kiterjedő
kegyelem, és a kizárólag a hívek között az egyházban megmutatkozó kegyelem
között.
V.
Kiválasztás (héber: báchar, bárar – „kiválaszt”,
„elkülönít”, görög: eklegeszthai –
„kiválasztani”)
A Szentírásban alapvetően teológiai fogalom, tehát Istenre
vonatkozik. A kiválasztás Isten szuverén döntése. Vonatkozik először az
emberre, majd az egyénre (Ábrahám, Izsák, Jákób, Júda Lévi, Dávid…), törzsre
(Juda, Lévi), népre (Izrael), a választott nép földjére, országra, annak
vezetőjére, Jeruzsálemre. Ez történhet egy bizonyos feladatra, célra, de lehet
általános, egyetemes – akár ideiglenesen, akár véglegesen. A választás
szempontjai Izrael esetében 5Móz 7,6-9; Dávid esetében 1Sám 16,7, az Úr
szolgája esetében Zsid 1,9. A kiválasztásnak jelei vannak: Isten jelenléte, a
Lélek ajándéka
Az Újszövetségben Jézusban nyeri el igazán az értelmét: Ő a
kiválasztott, Isten Választottja, akiben mi is kiválasztást nyertünk. Ezt Pál
leírásából érthetjük meg: Ef 1,3-10: „Áldott az Isten, a mi Urunk, Jézus Krisztus Atyja, aki
megáldott minket minden lelki áldással a mennyekben, a Krisztusban. Mert kiválasztott minket
őbenne a világ teremtetése előtt, hogy szentek és feddhetetlenek legyünk
őelőtte. Szeretetében előre elhatározta, hogy
fiaivá fogad minket Jézus Krisztus által, akaratának tetszése szerint, kegyelme dicsőségének
magasztalására, amellyel megajándékozott minket a Szeretettben.
Benne van a mi váltságunk az ő vére által, a bűnök bocsánata kegyelmének
gazdagsága szerint, amelyet nagy bőséggel közölt velünk minden
bölcsességgel és értelemmel. Megismertette velünk akaratának
titkát az ő jó kedve szerint, amelyet előre elhatározott magában, az idők teljességének rendjére nézve, hogy Krisztusban mindeneket
egybeszerkeszt, mind amelyek a mennyben, mind amelyek a földön vannak.”
VI.
Elrendelés (héber: chárac – „elrendel, megszab, eldönt, rendreutasít”; görög: prooridzein – elrendelni, a latin
fordításban ez szerepel predestinaio-ként; proitheszthai
– elébe helyez, javasol, elgondol, elhatároz)
Az elrendelés alapvetően a megígért Messiásra vonatkozik mind
az Ó-, mind az Újszövetségben. Csak ezután vonatkozik a Krisztus-test, az
Egyház kiválasztására. Itt a klasszikus igehely a Róma 9-11 fejezetek. S a
Krisztusban hívő egyén kiválasztása csak az egyházon belül értelmezhető.
Az eleve elrendelés logikája:
-
Mindenki
vétkezett
-
Mindenki
ítéletet, kárhozatot érdemel
-
Isten
némelyeket kiválasztott, másokat meghagyott bűnében
-
A
kiválasztottak üdvözülnek, a bűnösök elkárhoznak
VII.
Elhívás
Isten szólítja a Tőle eltávolodott embert az Édentől kezdve
(1Móz 3,9). Nem mondott le róla. Terve van vele. Ezért megismerteti magát vele,
s ezen keresztül hívja az embert Önmagához. Általános kijelentés -–általános
hívás hangzik a természetben, történelemben, lelkiismeretben. Isten speciális
hívása a speciális kijelentésben hallható meg: ez a Szentírás! Ez már
verbálisan elhangzó hívás. Tartalma a kegyelemről szól, Jézus Krisztusban
nyilvánul meg. Isten hívása személyes kapcsolatra szól. Élő közösségre Vele.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése