AZ EGYHÁZ FOGALMA HITVALLÁSAINKBAN[1]
Elöljáróban
· az EGYHÁZ szó keresztyén körökben legalább három
értelemben használatos: általánosságban jelenti Istennek a tér és az idő
teljességében egybegyűjtött seregét; de jelenti a helyi gyülekezetet is annak
minden járulékos részével, amelyben Isten Egyháza él; s legszűkebb értelemben
az igehirdetésre és a szentségek kiszolgáltatására összegyűlt közösséget értjük
alatta.
· HITVALLÁSAINK alatt Egyházunk törvénye szerint „az
Óegyházi Hitvallások, a II. Helvét Hitvallás és a Heidelbergi Káté” (Az Egyház
alkotmányáról és kormányzásáról 2§ 1. bekezdése) értendő. A II. Helvét Hitvallás XI. fejezetében Bullinger azzal
foglalja össze a Krisztus személyére vonatkozó tanítást, hogy „tiszta szívvel hisszük és kényszer nélkül
őszintén valljuk”[2] azt, amit a Szentírás, és
a „négy első és leghíresebb zsinatnak, a
niceainak, konstantinápolyinak, efézusinak és chalcedoninak hitvallásaiba és
döntéseibe belevettek, boldog Athanasius hitvallásával és minden ezekhez
hasonló hitvallással együtt”.[3] S ennek megfelelően A MRE hitvallásai iratai címet viselő
kiadvány a függelékében hozza is ezeket a hitvallásokat. Nyilván a Káté által
magyarázott Apostoli Hitvallást is ide, az óegyházi hitvallások közzé kell
sorolnunk. Én a kontraszt kedvéért rövid kitérőben szeretném még bemutatni a
reformáció korából két hazai hitvallásunk vonatkozó részeit, mégpedig a
Debreceni-Egervölgyi Hitvallásét és a Tarcal-Tordai Hitvallásét. S zárásként a
német Hitvalló Egyház Bármeni Teológiai Nyilatkozatára is vetünk egy
pillantást, mint a XX. század egyházi harcának örök mementójára.
Mindannyian ismerjük a Szentírás tanítását az
egyházról, s ismerjük a gyülekezeteinkben általánosan elterjedt egyházképet.
Tudjuk, hogy milyen messze van a kettő egymástól. Sejtjük, hogy ennek van
történelmi, társadalmi, teológiai és még ki tudja hányféle oka. Most a Szentírás
és a mai egyházkép között valahol félúton található egyházfogalomról, a
hitvallásaink egyházfogalmáról lesz szó. S közben ki-ki eldöntheti, hogy ez
vajon az eltávolodás útján van félúton, vagy a Bibliához visszavezető út mentén
mutat a keresőnek jó irányt!
Hitvallásaink minden tanítása, így az
egyházról szóló is a keletkezési helyük és koruk kihívásainak megfelelően
lettek megfogalmazva. Fel nem tett kérdésekre nem adtak választ – ezért volt,
és van szükség újabb, és újabb hitvallásokra. Mindegyik hitvallás épít a már
meglévőkre, ezért mutatkozik célszerűnek a legkorábbitól elindulni és haladni
előre az időben.
A 325. évi Niceai Egyetemes Zsinat
hitvallása
Látszólag nem tartalmaz az egyház fogalmára vonatkozó
meghatározást, s mégis már első szava, mint minden zsinati hitvallás első szava
kifejezi a hitvallások egyházfogalmának legalapvetőbb részét. Amikor ugyanis
azt mondja: „hiszünk” – ezzel
kifejezésre juttatja, hogy a hivőknek az a fajta közössége az egyház, amely meg
tudja vallani közös hitét.
A másik fontos kitétel, amely viszont már magán viseli
a korszak sajátosságát, az a hitvallás záradékának kerete: „Akik pedig azt mondják… azokat átokkal sújtja a szent, egyetemes és apostoli egyház.”.
Ekkorra ugyanis, ahogy arról Baszileiosz, a kappadókiai Caesarea püspökének
írásai tanúskodnak, elvált egymástól a korábban szorosan összetartozó tanítás,
tantétel (dogma) és bizonyságtétel (kérygma),[4]
azaz a tudományosan átgondolt és megfogalmazott egyházi tanítást ő
különböztette meg először a spontán bizonyságtételtől és az annak nyomán
kialakult igehirdetéstől. Ezzel együtt az egyház fogalma is megváltozott: az
egy hitet megvallókról, akik megfogalmazni is ugyanúgy fogalmazták meg hitüket,
most a hangsúly áttevődött az egy tant elfogadók, és megvallók közösségére. A
Konstantini fordulat által beköszöntött viszonylagos nyugalom egyik
legmegdöbbentőbb ára éppen ez volt. Az egyházat politikai céljaira felhasználó
császárnak egységes egyházra volt szüksége az egységes birodalomhoz – ezt
viszont csak úgy lehetett megvalósítani, ha a bizonyságtételekben megnyilvánuló
hit helyébe, a tantételekben megfogalmazott hit került.
A
325. évi Niceai Zsinat Hitvallásának aktualitása
Először is: A mi gyülekezeteink, a mi egyházunk meg
tudja-e vallani közös hitét? Egy olyan világban, ahol a közös hitvallás
helyett, a „hiszek a magam módján” szubjektív világnézet uralkodik, soha nem
látott aktualitása van a közösség hitvallástételének. Ami nem feltétlenül csak
azt jelenti, hogy mint egy kötelező liturgikus elemet minden istentiszteleten
mondjuk el az Apostoli Hitvallást. S nem is csak azt, hogy mindannyiunknak
tudomásul kellene vennie: jól átgondolták eleink a kátémagyarázatos
istentiszteletek szükségszerűségét, s számunkra is létkérdés: ismerjük-e,
értjük-e a hitvallásainkat! A felnövekvő nemzedéknek pedig igénye is van arra,
hogy a sokféle helyhez, vagy személyhez kötött konfirmációs káté mellett, vagy
helyett megismerje egyháza „hivatalos hitvallását” is. Azaz összességében mivel
egyházunk tantételeinek elsődleges megjelenési formája a hitvallás, ugyanúgy, mint volt a
Szentírásban és ennek megfelelően az ókeresztyén korban, és a reformáció idején
is. Isten üdvözítő tevékenységét Krisztusban láthatjuk megvalósulni, ami
meghatározza a keresztyén egyén és közösség önazonosságát.[5]
Ahogy a Szentírásban, vagy az egyház későbbi életében, úgy ma is a hitvallás
kapcsolódik az istentisztelethez, mégpedig olyan formában, hogy „a hitvallás
elsődlegesen Istenhez szól az adoratio hangján”.[6]
Ennek kell átjárnia gyülekezeteink közösségi életét.
Másodszor: Gyakran halljuk, hogy a Nagy Constantinus
által elindított folyamatok eredményeként kialakult népegyházi keretek
felbomlani látszanak korunkban. Akkor adódik a kérdés: ez miért ne
vonatkozhatna a Konstantini fordulattal beállt romboló hatású
hangsúlyeltolódásokra is? Azaz miért nem tudunk visszatérni Isten
gyülekezetének egy olyan meghatározásához, hogy az Egyház azoknak a közössége,
akik Krisztust úrnak vallják? Miért adja át olyan nehezen a helyét a holt
betűből álló tantétel a Lélektől megelevenített bizonyságtételeknek?
A 381. évi Konstantinápolyi Egyetemes Zsinat hitvallása
„Hiszünk egy,
szent, egyetemes, apostoli egyházban”
hangzik az egyház fogalmát alapvetően meghatározó megfogalmazás, amely a niceai
formula záradékában is részleteiben már megtalálható volt. Hiszen ezek a
meghatározások nem a szentháromságtani viták eredményeként társultak az egyház
fogalmához, hanem sokkal inkább a II. századi egyháznak a halotti maszkként
arcára tapadt gnózissal folytatott élet-halál harcának lenyomatai a
hitvallásban.
· Az Egyház egy!
-
Az egy Istennek
egy egyháza van, mert az egyház nem emberektől van, hanem Istentől! Ez a
gnózissal folytatott küzdelemben felismert igazság különös nyomatékot kapott,
amikor a szentháromságtani vitákban a három isteni személy lényegi egységét
deklarálta az egyház. Szókratész Egyháztörténetének beszámolója a korabeli
fővárosi viszonyokról öt püspököt nevez meg a fővárosban (a niceánus: Nektarioszt;
a novatianus: Agelioszt; az ariánus: Démophiloszt; az anomoianus: Eunomioszt; és
a makedóniánus: küzikoszi Eleuszioszt), akik benyújtották hitvallásukat 382.
nyarán a császárnak, igazhitűségük bizonyítására.[7]).
-
Az egy Atyának
vagyunk gyermekei (Cyprianus: „Akinek az
egyház nem az anyja, annak az Isten nem lehet az Atyja”), az egyetlen
főhöz, Krisztushoz tartozó egyetlen testnek vagyunk tagjai, az egy Lélek
éltet és vezérel minket. Nem csak a Szentháromság lényegi egységének
megfelelően egy az egyház; hanem a három isteni személy munkája is egy egyházat
feltételez.
-
Az egyház egy-sége
lényegi egy-ség, mely a lelki tartalomra utal (Ef 4,4-6) és nem számbelileg
értendő, mely esetleg az egyetlen intézményrendszert sugallná.
· Az Egyház szent!
-
Az egyház szent,
mert Isten tulajdona. Ez nem előjog a mi számunkra, hanem Isten kegyelme
hozzánk. Az ősi szlogen: „Egyházon kívül
nincs üdvösség.” Csak akkor értelmezhető helyesen, ha onnan indul el, hogy
Krisztuson kívül nincs üdvösség. De ez elég nyilvánvaló módon, nem kisajátítható.
-
Az egyház szent,
mert Krisztus megszentelt bennünket, és így az egyház tagjai a szentek
közösségét alkotják. Minden gyarlóságuk ellenére is, habár tisztulásra
szorulnak, de őbenne szentek!
-
Az egyház
szentsége lényegi szentség. Nem etikai, vagy lelki perfekcionizmus.
· Az Egyház egyetemes!
-
Isten igéje az
egész világon és az egész világnak szól, ebből adódik az egyház egyetemessége,
aminek semmi sem szabhat határt (nyelvek, fajok, osztályok, társadalmi
rendszerek, kultúrák – Erdélyi szászok templomai, és a kárpátok menti
törésvonala a reformációnak). Sem tér, sem idő nem gátolhatja meg.
-
Az egyház
egyetemessége a teremtés, megváltás és megszentelés egyetemességéből fakad,
tehát Isten munkája. Ennek következménye, hogy az egyház egyetemessége nem a
világegyház szervezeti kiépítésén múlik, hanem sokkal inkább az egyháznak az
Isten missziójába való bekapcsolódásán.
-
Az egyház
egyetemessége sem vizuális, hanem spirituális egyetemesség.
· Az Egyház apostoli!
-
Az egyház
apostoli, mert az apostolok tanítását követi, és az apostoli küldetést mind
alkalmas, mind alkalmatlan időben vállalja.
-
Nem jogi fogalom
az apostoliság, hanem hitbeli értelme van.
A 381. évi Konstantinápolyi Egyetemes Zsinat hitvallásának
aktualitása
Az egységet illetően két kísértést emel ki Török István: az „összegyházi
organizációt” és a „felhizlalt felekezeti öntudatot”.[8] Az egyház egysége a hit
tárgya és nem a reménységé – mondja Sebestyén Jenő.[9] Ami már megvan, abban nem
kell reménykednünk. Az egység nem nálunk van, hanem Istennél – senki nem
játszhatja a mennyország portását.
A szentséget illetően vigyáznunk kell, nehogy visszaéljünk vele, mintha az
a mi tulajdonunk lenne, és erkölcsi, közéleti esetleg lelki előjogokat
kovácsoljunk belőle. Ez vezethet mások megítéléséhez, önmagunk
felmagasztalásához… Az egyház szentsége ugyanis szintén a hit tárgya, nem a
reménységé, ez Krisztusban készen van a számunkra, de mi nem érhetjük el (Pál:
nem, mintha már elértem volna, de célegyenest nekidőlök), de törekednünk kell
rá.
Az egyetemességet illetően az egyház igehirdetését, evangélizációját és
misszióját kell figyelembe vennünk, és nem a szervezetet és a hierarchiát. Soha
nem szabad elfelednünk, hogy mi is katolikusok vagyunk, csak nem római
katolikusok, hanem református katolikusok.
Az apostoliságot illetően van egyszer egy kettős veszély: a túlzott
tradicionalizmus, és a gyökerek megvetése. S ott van a római minta, amikor jogi
spekulációkkal kizárólagosságot követel magának egy közösség.
A 421. évi Efézusi Egyetemes Zsinat hitvallása és a
451. évi Khalkédóni Egyetemes Zsinat hitvallása
Mindkét hitvallás a Krisztus kettős természetével
foglalkozik, és így amennyiben az egyház fejének egyetlensége és a benne lévő
természetek kettőssége kifejezésre talált, ugyanúgy fejlődött ki ennek nyomán
az egyház e világban, de nem e világból állapotának egyre tudatosabb
megfogalmazása. Ide vezethető vissza a látható és a láthatatlan egyház
gondolata, a küzdő és a győzedelmes egyház képe.
Aktualitása: Egyházképünk csak akkor lesz keresztyén és biblikus,
ha Krisztus személyéből indul ki!
Az Apostoli Hitvallás:
„Hiszek
egy, közönséges, keresztyén anyaszentegyházat, szenteknek egyességét”, az
ökumenikus fordítás szerint: „Hiszem az
egyetemes anyaszentegyházat, a szentek közösségét.” Az eredeti
megfogalmazásban: „sanctam ecclesiam catholicam, sanctorum communionem”. A
magyar fordítás betoldotta a „keresztyén”
jelzőt, ami egyébként érdemben újat nem hoz az egyház fogalmához, csak
egyértelműsíti a Krisztushoz tartozás tényét. Hasonló a helyzet az „anya” képpel, mely az egyház, mint a
hívők anyja gondolatot ábrázolja ki, és teszi bele az anyaszentegyház
kifejezésbe. Ennek hátterében viszont mariológiai megfontolások is
feltalálhatóak.
A szentek
egyessége, vagy közössége
kifejezés az egyház egyetemességének (élők és holtak) és szentségének egyidejű
kifejezése, mégpedig az úrvacsorai közösség képével kiábrázolva.
Aktualitása: Bevett kifejezéseknek is lehetnek a Szentírástól
messzire vezető képi hátterei! Az egyház fogalmához szervesen hozzátartozik a
szentségekkel való élés, figyeljünk oda erre.
Az úgynevezett Athanásziosz-féle Hitvallás, Quicunque
(VII-IX. sz. Rheims)
A
Niceában elkezdődött folyamat egyik végletes példája: „aki idvezülni akar: mindenekelőtt szükséges, hogy megtartsa az
egyetemes hitet… Ez az egyetemes hit: amelyet, aki hűségesen és erősen nem
hisz, nem idvezülhet.” A Péter bizonyságtételétől: „Te vagy a Krisztus az
élő Isten Fia!” végtelenül messzire jutott az egyház. Az üdvösség feltétele az
igaz tanításba vetett hit…
A Heidelbergi Káté
„Hiszem, hogy Isten Fia a világ
kezdetétől fogva annak végéig az egész
emberi nemzetségből Szentlelke és igéje
által az igaz hit egyességében magának
egy kiválasztott gyülekezetet gyűjt egybe , azt oltalmazza és megőrzi . És
hiszem, hogy annak én is élő tagja vagyok
és örökké az is maradok.” (54.
Kérdésre adott válasz.) Benne van az egység: „az igaz hit egyességében”, a szentség: „magának egy kiválasztott gyülekezetet
gyűjt egybe”, egyetemesség: „a világ
kezdetétől fogva annak végéig az egész emberi nemzetségből”, és az apostoliság:
„igéje által az igaz hit
egyességében”. Visszatér a bizonyságtételhez, megvallva
Krisztus Istenfiúságát, és fölvállalva a személyességet: „Hiszem, hogy Isten Fia… És hiszem, hogy annak én is élő tagja
vagyok és örökké az is maradok.”
„Először, hogy minden egyes hivő, mint
tag, az Úr Jézus Krisztusnak, minden Ő javainak és ajándékainak osztályrészese,
továbbá, hogy ki-ki kötelességének ismerje, hogy Istentől nyert ajándékait
készséggel és örömmel a többi tag javára és üdvösségére fordítsa.” (55. Kérdésre adott felelet).
Összefoglalja az eddigieket a Krisztus test képet
kibontva. Alapja az Isten kegyelmi kiválasztása! Nem a mi rendelkezésünkre álló
emberi mérce.
A II. Helvét Hitvallás
„mindig
volt, van is és a világ végéig lesz egyház, azaz a hívőknek a világból elhívott
és egybegyűjtött gyülekezete, vagyis minden szenteknek egyessége”… „az igaz
Istent az idvezítő Krisztusban, az ige és a Szentlélek által valósággal
megismerik és igazán tisztelik, azonkívül a Krisztus által ingyen ajándékozott
összes javakban hit által részesülnek.”… „És mivel egyedül csak egy az Isten,
egy a közbenjáró Isten és emberek között, Jézus a Messiás; viszont egy az egész
nyáj pásztora, egy ennek a testnek a Feje, végül egy a lélek, egy az idvesség,
egy a hit, egy a testamentom vagyis a szövetség: szükségesképpen következik,
hogy csakis egy az egyház, amelyet azért nevezünk közönségesnek, mert
egyetemes, és a világ minden részén el van terjedve és minden időre kiterjed és
sem helyhez, sem időhöz nincs kötve.”… „van egy küzdő, és van egy másik, a
győzedelmeskedő egyház. Amaz még küzd a földön és harcol a testiséggel,
világgal és ennek fejedelmével a sátánnal, a bűnnel és halállal; emez pedig
elnyervén már a pályabért, diadalmaskodik az égben mind a fölött, amit
legyőzött és örvendez az Úr előtt. Mindamellett közöttük közösség, azaz
kapcsolat van.”… „A földön küzdő egyházban mindig számos rész-egyház volt; ezek
azonban mindannyian az egyetemes egyház egységéhez tartoznak.” … „Mindezen
népekre nézve azonban csakis egy közösség volt és van, egy idvesség az egy
Messiásban, akiben - mint egy testnek a tagjai - egy Fő alatt egyesülnek
mindnyájan, ugyanazon hitben, ugyanazon lelki eledelben és italban
részesülvén.”… „Isten emez egyházát nevezzük az élő Isten házának, amely élő és
lelki kövekből épült (1Pét 2,5) és mozdíthatatlan kősziklára helyeztetett azon
az alapon, amelyen kívül mást nem lehet vetni (1Kor 3,11) és ezért igazság
oszlopának és erősségének is nevezi az apostol. (1Tim 3,15) Míg az egyház ezen
a kősziklán a Krisztuson és a próféták és apostolok alapján nyugszik: addig nem
téved.”… „A főnek kiváló jelentősége van a testen. Belőle árad élet a testbe,
szelleme igazgatja mindenekben, belőle jő növekedés és gyarapodás egyaránt.
Éppen ezért a testnek csakis egy feje van és ez a testtel összhangzásban van.
Ennélfogva nem lehet más feje az egyháznak, mint Krisztus. Mert valamint az
egyház lelki test: úgy szükségképpen hozzáillő, bizonyára lelki fejének kell
lenni. És nem is kormányozhatja más lélek, mint a Krisztus lelke. Pál apostol
is ezt mondja: Ő az egyház testének Feje, aki a kezdet és a halottak közül
elsőszülött, hogy mindenek között Ő legyen fő. (Kol 1,18) Ugyanő mondja:
Krisztus Feje az egyháznak és ugyanő megtartója a testnek. (Ef 5,23)”…
„Krisztus az Úr, Ő marad az egyedüli egyetemes pásztor, a főpap az Atya Isten
előtt, és az egyházban az összes főpapi vagyis főpásztori tisztet mind e világ
végezetéig Ő teljesíti, annakokáért nincs szüksége semmi helyettesre, amilyenre
csakis távollevőnek van szüksége. Krisztus azonban jelen van az egyházban (Mt
28,20) és annak életadó feje. Apostolainak és az apostolok utódainak igen
szigorúan meg is tiltotta az egyházban való elsőbbséget és uraskodást. (Mt
20,26) Mindazokat tehát, akik e tiszta igazságnak ellene mondanak és ellene szegülnek
s Krisztus egyházába ellenkező kormányzatot visznek be: kicsoda ne látná át,
hogy azok közé kell sorolnunk, akikről Krisztus apostolai, Péter (2 Pét. 2,1)
és Pál (ApCsel 20,29-30 2Kor 11,3 2 Thess 2,3) jövendölnek.”… „az egyháznak az
apostoloktól eredő kormányzása elegendő nekünk az egyház jó rendben tartására,
mert az egyház kezdetben - midőn még ilyesféle római fő nélkül volt, amilyenről
most azt mondogatják, hogy az egyházat rendben tartja - egyáltalában nem volt
rendetlen és rendezetlen. A római fő megőrzi ugyan zsarnokságát és az egyházba
behurcolt romlottságot, de koronként meg is akadályozza, útját állja és minden
erejéből meghiúsítja az egyház reformálását.
Azt vetik szemünkre, hogy a mi egyházainkban -
miután a római egyháztól különváltak - sokféle viszálykodások és szakadások
vannak, és így azok nem igazi egyházak. Mintha bezzeg a római egyházban soha
semmiféle szakadások, ellenkezések és versengések nem fordultak volna elő, még pedig
a vallás dolgában, és nem annyira az iskolákban, mint a szószékeken, a nép
körében. Tudjuk, hogy az apostol mondotta: Isten nem zavarnak, hanem
békességnek Istene. (1Kor 14,33)”… „A Krisztus igaz egyházával való egyességet
pedig oly nagyra becsüljük, hogy tagadjuk, mintha élhetnének Isten előtt azok,
akik az Isten igaz egyházával közösségben nincsenek, hanem tőle elszakadnak.”… „Viszont
nem mindnyájan szentek, élő és igaz tagok azok, akiket az egyházhoz számítanak.
Mert sok képmutató van, akik Isten igéjét külsőképpen hallgatják és a sákramentumokban
nyilvánosan részt vesznek és Istent egyedül a Krisztus által segítségül hívni,
Krisztusról mint egyedüli igazságukról vallást tenni, Istent tisztelni, a
szeretet munkáit gyakorolni és a megpróbáltatások közepett egy ideig türelemmel
kitartóknak látszanak: de belsejökben a Lélek igazi megvilágosítása, az igaz
hit, a szívbeli tisztaság és a kitartó állhatatosság nincs meg. Bárkik és
bármik legyenek is ezek, utoljára leálcáztatnak. János apostol ugyanis így szól:
Mi közülünk mentek ki, de nem közülünk valók valának; mert ha mi közülünk valók
voltak volna, megmaradtak volna velünk. (1 Ján. 2,19) Ezeket, bár nem tartoznak
az egyházhoz, mégis amíg kegyességet színlelnek, az egyházhoz számlálják éppen
úgy, mint a társadalom árulóit, mielőtt felfedezik őket, a polgárokhoz
számítják, és miként a búza között konkoly és polyva találtatik, vagy miként az
ép testen golyvák és daganatok fordulnak elő, holott valósággal inkább
nyavalyái és éktelenségei a testnek, mintsem valódi tagjai. Annakokáért Isten
egyházát méltán hasonlítjuk hálóhoz, amely mindenféle halat fog és
szántóföldhöz, amelyen búza és gyom is találtatik. (Máté 13,24.47) Itt
felettébb óvakodnunk kell, hogy idő-nap előtt ne ítéljünk és ne iparkodjunk
kizárni, kárhoztatni avagy tönkre tenni azokat, akiket az Úr nem akar kizáratni
és kárhoztatni, vagy akiket az egyház károsodása nélkül eltávolítanunk nem
lehet. Viszont vigyázni kell arra is, hogy míg a hívek szunnyadoznak, azalatt a
gonoszok eljövén, kárt ne okozzanak az egyháznak.
Tanítjuk továbbá, hogy buzgón kell
ügyelni arra, miben áll főképpen az egyház igaz és egységes volta, hogy
könnyelműen szakadásokat ne okozzunk és ne terjesszünk az egyházban. Nem a
ceremóniákban és külsőleges szokásokban áll az, hanem inkább a közös hit
igazságában és egységében. A közös hitet pedig nem emberi törvények adták
előnkbe, hanem a szentírás, amelynek rövid tartalma az apostoli hitvallás.
Olvassuk ugyan, hogy a régieknél szertartási tekintetben sokféle különbség
volt, de ez szabad volt és sohasem gondolt senki arra, hogy emiatt az egyház
egysége megszűnnék. Azt mondjuk tehát, hogy az egyház valóságos egysége a
hittételekben és Krisztus evangéliomának igaz, összhangzó hirdetésében és
magától az Úrtól világosan rendelt szertartásokban határozódik. Amiért is
kiválóan hangsúlyozzuk az apostol eme mondását: Akik csak tökéletesek vagyunk,
így gondolkozzunk. De ha valamiben másképpen gondolkoztok, azt is kijelenti
néktek az Isten. De amire eljutottunk, ugyanez szerint járjunk, mint szabály
szerint; ugyanúgy gondolkozzunk. (Fil. 3,15-16)”
Hagyományos képek, polemizálva, biblikusan előadva. A reformáció
korának hitvitái előtérbe állítják a látható (külső egyház) és a láthatatlan
egyház közötti feszültséget. Ennek megfelelően különbség van az ismertető jelek
(notae): igehirdetés, sákramentumok; és a tulajdonságok (attributa): egység,
szentség, egyetemesség, apostoliság között. A látható egyházban keresték a
reformátorok az igaz egyház megvalósításának lehetőségét, küzdöttek a hamis
egyház ellen. Ezért írták le az igaz egyház ismertető jeleit, és a hamis
egyházét, hogy mindenki el tudjon igazodni a kettő között.
Aktualitása a reformátori hitvallásoknak: Meg tudjuk-e ma is
ilyen aktuálisan mondani a reformátori összegzések alapján az igaz egyház
ismertető jeleit? Igehirdetés tisztasága (igazán/őszintén hirdetik),
szentségeket helyesen/Krisztus rendelése szerint kiszolgáltatják. Igehirdetés:
nem politikai kortes beszéd, nem emberi tudományok népszerűsítése
(pszichológia)… Sákramentumok kiszolgáltatása: előkészítő bűnbánat, a
bűnbocsánat meghirdetése, Krisztus halálának hirdetése, hálaadás a bűn
eltörléséért és a lelki táplálékért, közösség Istennel. Megvizsgáljuk-e ki
járul a szent asztalhoz? Mennyire hagyjuk magunkat sodorni a liturgia egyes rossz
beidegződésével? Mennyire hagyjuk magunkat sodorni a liturgia változásainak
bizonytalanságai által (legalább 3 liturgia van használatban: Ravasz László,
Bartha Tibor és Csiha Kálmán nevéhez köthetően.)?
A magyar református zsinati hitvallások:
A Debreceni-Egervölgyi Hitvallás (az 1561. évi Nagyváradi Zsinat, az 1562. évi
Debreceni és Egervölgyi Zsinatok hitvallása)
Az egyház alapja: Isten kegyelme,
Krisztus az Ő érdemével, az Ige eszközlőleg, a próféták és apostolok tanítása
szintén eszközlőleg.
Van igaz és van hamis egyház. Az igaz egyház: „Látható gyülekezete azon választottaknak,
elhívottaknak, újjászületetteknek, hivőknek, és megigazultaknak, akik
megtartják az üdv alapját a Krisztust és a tudomány alapját, a próféták és
apostolok tudományát, helyesen és törvényesen élnek a sákramentumokkal,
kárhoztatják minden istentelen hagyományait az embereknek, harcolnak az
Antikrisztussal, bűnnel, világgal, vitézkednek az ő fejök a Krisztus alatt,
megtartva a hitet, jó lelkiismeretet; kiknek gyülekezetökben vannak a
képmutatók, mint juhok közé vegyült farkasok az utolsó napig.”
Az igaz
és a hamis egyház ismertetőjegyei konkrét módon vannak leírva.
A Tarcal-Tordai Hitvallás (az 1562. évi Tarcali Zsinat és az 1563. évi Tordai
Zsinat hitvallása)
Mindig volt és mindig lesz egyház, amelyen kívül nincs
üdvösség. Egy Isten van, egy Krisztus, akkor egy egyház is! …
Konkrét leírások egyházi szolgák ordinációjára, a
bűnvallásra, gyülekezetből kizárásra, visszafogadásra, házasságkötésre…
Aktualitása: Nagyon precízen átgondolták a külföldön felvetődött
gondolatokat, és a magyar helyzethez igazították, mi mit teszünk? Átvesszük
Klaus Douglas, Bill Hybells, Rick Warren és társai módszerét gondolkozás
nélkül, vagy tekintettel vagyunk saját örökségünkre is?
A német Hitvalló Egyház Bármeni Teológiai Nyilatkozata
„3. A
keresztyén egyház olyan testvérekből álló közösség, amelyben Jézus Krisztus az
igében és a szentségekben jelenlevő Úrként
cselekszik. Mint a kegyelemben részesült bűnösök egyházának az a feladata, hogy
hitével is és engedelmességével is, igehirdetésével is, de életformájával is a
bűnös világban arról tegyen tanúbizonyságot,
hogy egyedül Jézus Krisztus tulajdona az ő vigasztalásából
és az ő
irányítása szerint él,
és akar is élni, várva az Ő újra megjelenését.
6. Az
egyháznak az a feladata, és szabadsága is ebben gyökerezik, hogy Krisztus
helyett, az ő tetteinek és beszédének szolgálatában
állva, hirdesse minden népnek a prédikáció és a szentségek által az Isten
szabad kegyelméről szóló üzenetet.”
Krisztus jelenlévő Úrként cselekszik! Rajtunk
keresztül cselekszik! Nem csak önmagába kell fordulnia az egyháznak, hanem a
kívülállók felé is!
[1] A Délpesti Református
Egyházmegye Lelkészi Munkaközösségének 2007. május 21-én, Tápiószelén tartott
előadás szerkesztett változata.
[2]
A Magyarországi Református Egyház
hitvallási iratai. MRE Kálvin János Kiadója Bp. 2006. 141. p.
[3]
U.o. 141. p.
[4] Baszileiosz: A Szentlélekről 27: „Az íratlan
hagyomány értelme ez: a tanítás felületes megismerése nehogy megvetést váltson
ki sokakban a megszokottság következtében. Más ugyanis a dogma és más az
igehirdetés. Amarról hallgatni kell, emennek viszont a nyilvánosság előtt
kell végbemennie.” – Fordította: Vanyó László In: Ókeresztény Írók 6. A kappadókiai atyák.
146-147. p. Sorozatszerkesztő: Vanyó László. Szent István Társulat Bp. 1983.
[5] Nagy Ferenc – Diós István: Hitvallás szócikke. In:
Magyar Katolikus Lexikon IV. 883-888. p.
[6] Szűcs: Dogmatikai prolegomena. 6. p.
[7] Szókratész: Egyháztörténet
V. 10. Lásd: In: Ókereresztény Írók 9. Fordította: Baán István.
Sorozatszerkesztő: Vanyó László. Szent István Társulat Bp. 1984.
[8]
Török István: Dogmatika, 391-392. p.
[9]
Sebestyén Jenő: Református dogmatika, Ekkléziológia , 88-89. p.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése