JUDAIZÁLÓ AREIOSZ – ZSIDÓGYŰLÖLŐ KHRÜSZOSZTOMOSZ
A
szentháromságtani vita hatása a zsidóság és a keresztyénség viszonyára
Khrüszosztomosz
liturgiájában a katekhumenek távozása után felhangzik a diakónus szava: „Az
ajtókat, az ajtókat! Bölcsességben figyeljünk!”, s ezt követően mondja el a nép
a hitvallást.
Most mi is
olyan ponthoz érkezünk, ahonnan csak úgy tudunk továbblépni, ha közös a
hitvallásunk! Kényes kérdéseket vet ugyanis fel a fenti cím éppen a téma
történelmi vetülete miatt, amit még bonyolít annak mind világi mind egyházi
körökben való túlpolitizáltsága. Mégis érdemes vele foglalkozni, mert
tudományos szempontból fontos kérdéseket segít tisztázni. Nevezetesen, hogy a
keresztyénség alapdogmája, a Fiú Atyával való egylényegűségének kimondása, a
zsidóságtól való elszakadást mennyiben véglegesítette; s milyen szerepet
játszottak a szentháromság dogmájának ilyen formában való megfogalmazásában a
korábbi és a korabeli judaizáló irányzatok, köztük Áriusz és követői.
1.
A zsidóság és
az egyház viszonya az óegyházban röviden úgy foglalható össze, hogy az ősegyház
választott néphez való ambivalens, sokszor szinte már-már tudathasadásos
kapcsolata hagyományozódott tovább az óegyházra. Egyik oldalon Pál apostol
felelősségteljes missziói elkötelezettsége öröklődött: „… én szívemből kívánom,
és könyörgök értük Istenhez, hogy üdvözüljenek. Mert tanúskodom mellettük, hogy
Isten iránti buzgóság van bennük…” (Róm 10,1-2). Másrészt, a Jézus elleni, mint
Krisztus elleni munkálkodásaik és a keresztyének üldözése miatt, hangot adtak
elkeseredettségükből adódó felháborodásuknak: „Ezek megölték az Úr Jézust, ugyanúgy,
mint a prófétákat, üldöztek minket is; nem kedvesek Isten előtt, és ellenségei
minden embernek, akadályoznak abban is, hogy prédikáljunk a pogányoknak, hogy
üdvözüljenek: így teszik teljessé mindenkor bűneiket. De utol is érte őket az
Isten haragja végérvényesen.” (1Thesz 2,15-16). Pál kereszténysége ugyanis
egyfajta átértékelt judaizmus, új Tórával, új néppel, új szövetséggel.[1] S ezen a ponton Pál alapjaiban
kérdőjelezi meg a zsidóság további vallási legitimációját.
A zsidóság és
az egyház kapcsolatára alapvetően a sokszínűség a jellemző. Kis túlzással
szinte azt lehet mondani, hogy a személyes kapcsolatok szintjén bármi
elképzelhető volt. Az egyéni viszonyulásokon túl viszont felfedezhetőek a kor
szélesebb körben megnyilvánuló magatartási formái, ha úgy tetszik
sztereotípiái. Tekintsük át ennek főbb irányait![2]
A zsidóságtól való tanulás
nem csak az őskeresztyén gyülekezetek sajátja, hanem némely egyházatya is
megtette ezt évszázadokkal később, példának okáért Órigenész (185-253) és
Jeromos (347-420). Ide tartozik az Ószövetség nyelvének elsajátításán túl némely
írásmagyarázati tradíció átvétele, s elvétve egy-egy zsidó kegyességi gyakorlat
meghonosítása a keresztyénségben.
A missziói elkötelezettség a
zsidók megtérítésére. Ebbe a törekvésbe enged bepillantást Jusztinosz
mártír Párbeszéd a zsidó Trifonnal
című műve, valamint az annak mintául szolgáló párbeszéd a zsidókeresztyén Jázon
és az alexandriai zsidó Papiszkosz között, pellai Arisztón elveszett Apológiájában.[3] Az ilyen és ehhez hasonló
próbálkozásoknak lett az eredménye Kr. u. 100-300 között, a kis-ázsiai Lidia és
Frigia tartományok, Rodosz sziget, Nikomédia,
Ankyra, Ikonium és Perge városok zsidó lakosságának megkeresztelkedése;
Európában: a makedóniai, a krétai és a ciprusi zsidóság jelentős hányadának
megtérése; Szíriában, a Szentföldön, Alexandriában és Pentapoliszban szintén
hasonló folyamatok játszódtak le.
Az ún. „zsidómisszió”
sikertelensége a legtöbb vidéken azonban már az első századoktól egyre
frusztrálóbb tapasztalat volt. Nem csak Pál apostolt keserítette el ez a
kudarc, hanem a későbbi korok egyházi képviselőit is.
Ezzel párhuzamosan pedig azt észlelhették Krisztus követői, hogy ahogy
gyarapodott a keresztyének száma, úgy gyarapodott a pogányból zsidóvá lettek
száma is. A keresztyénüldözések idején, mikor számosan hagyták el az
egyházat, megtagadva hitüket; ugyanakkor a pogányok közül sokan csatlakoztak –
főleg Kis-Ázsiában – a zsidósághoz. A birodalomban némely becslések szerint a
zsidóság a szebomenoi-jal vagy szimpatizánsokkal együtt kb. 10%-ot tesz
ki, Keleten húszat.[4]
A pogányok betérítése a zsidóságba 202-ig még nem volt tilos. Az egyházatyák
tehát, polémiáikban és a Törvényt érintő megjegyzéseikben nemcsak a zsidó
származásúak „visszatáncolásától”, hanem az „újzsidó” prozeliták és
szimpatizánsok számának emelkedésétől is féltek. Az aphrodisziaszi (Kis-Ázsia)
feliratokon szereplő 130 névből például 54 istenfélő (theosebeis), vagyis
pogány származású, nem körülmetélt kvázi-zsidó található.[5] Nevek hasonló arányban ismertek
még Szardeszből, a lydiai Philadelphiából, Trallészból, Milétoszból is.
A zsidóságon belül jelen
voltak még a Jézust messiásként elfogadó keresztyén-zsidók. Megtartották a
törvényt, részt vettek a zsinagóga életében, de emellett a názáreti Jézus
követőjének tartották magukat.
A keresztyénségen belül
elég nagyszámú keresztény judaizált, vagyis követett zsidó szokásokat,
ugyanakkor a zsidó rituálét meg sem érintették a specifikusan keresztény
elemek. A zsidó életvezetés persze lehet álca is az ekkor üldözött
kereszténység hívei számára.[6] A judaizálás ellen ír az
antiochiai Ignatius még a 110-es évek előtt (Philadelphiaiakhoz írt levél,
VI.). A Magnésiabeliekhez írt levél IX. fejezetében leszögezi: „Ezért mi nem
üljük meg többé a szombatot zsidó módra, nem ülünk tétlenségben egy teljes
napig, 'mert aki nem dolgozik, ne is egyék' (2Thessz 3,10)” . A 4. századból is
több judaizáló keresztyén szektáról tudunk. Epiphanius az osszéánusokat említi,
mint akik megülik a sábeszt, körülmetélkednek és Jeruzsálem felé fordulva
imádkoznak.[7]
A kerinthiánusokat szintén általa ismerhetjük meg, „mint akik büszkék
circumcisiójukra”.[8]
Az ebioniták, és nazarénusok az egész Törvényt tartják. Mindezek az
eretnekségek Keleten erősek voltak, főképp: Kis-Ázsiában, Szíriában,
Palesztinában.
A zsidóság elleni prédikációk,
a Barnabás levél[9] és szárdeszi Melitón
húsvéti homíliája[10] által fémjelzett
nyomvonalon, szintén jellemzővé váltak. A harmadik századtól kezdve egyre
népszerűbb lett a zsidóság elleni teológiai kirohanás, Tertullianustól
(160-220)[11]
és Cyprianustól (+258)[12] kezdve, Khrüszosztomoszon
(344-407)[13]
és szír Efrémen (+373) át egészen Ágostonig (354-430).[14] Később a pogromok sem
voltak ritkák, például Kürillosz alexandriai patriarcha (412-444) idejében.[15] A zsinagógák elvétele
vagy lerombolása keleten az V. században lett általános, nyugaton a VI.
századra erősödött fel. Nemegyszer előfordultak erőszakos keresztelések is,
főleg a frankok között és Itáliában az V. századtól kezdődően, ez a gyakorlat
viszont csak a VI. században vált általánossá. A VII. század elejére pedig
Bizáncban, a Frank Birodalomban és Hispániában is elrendelték minden zsidó
megkeresztelését. Számolni kell viszont azzal is, hogy az egyházatyák korában
és a kereszténységgel szembeállítva a zsidó nem etnikai, hanem vallási
kategória; a keresztény vallású, zsidó származású szereplők tehát mint
keresztények vannak jelen. Természetszerűleg, hiszen a kereszténység gyökerében
nagyon is egy zsidó szekta jellegzetességeit látszik mutatni.
A zsidóság önvédelmét
szolgálta az, amikor a nép vezetői érezve a keresztyénség részéről őket
fenyegető veszélyt, betoldották a Tizennyolc áldásba az eretnekek elleni
kitételt (12. áldás), külön megnevezve a názáreti követőit (hannocrim).[16]
A zsidóság jogainak szűkítését
hozta a 4. század. Először a 313. évi Milánói Egyezménnyel a keresztyénség
megkapta a religio licita státuszát, s ezzel az új római császár a
keresztyénséget is beemelte a védelmet és biztonságot nyújtó legalitás falai
mögé. Hamarosan megkezdődött a központi hatalom egyre erősebb keresztyén
preferenciáinak érvényesülése a jogalkotásban is. 329-ben történik az első, a
zsidóság mozgásterét szűkítő rendelkezéshozatal: ez a krisztianizálás
akadályozásának tilalmára vonatkozik, és a már kikeresztelkedett zsidók
visszavételének tilalmát vezeti be.[17] 380. február 27-én
Theodosius császár a birodalom hivatalos vallásává tette a keresztyénséget.[18] Ennek hatása lett a
számos névleges keresztyén, aki szívében megmaradt saját pogány, vagy zsidó
vallásánál. A helyi keresztyén zsinatok számos határozatot hoztak a judaizálás
ellen: Elvirai Zsinat (300) megtiltotta a zsidók és keresztyének házasságát,
mert a zsidó hitetlennek minősül (XVI. kánon), tilos elfogadni a zsidók
földekre mondott áldását (XLIX. kánon), egy másik rendelkezés tiltja klerikosok
és laikusok számára, hogy elfogadják zsidók meghívását és vendégszeretetét (L.
kánon); 341 táján tartott Antiochiai Zsinat kiközösítés terhe mellett tiltja
minden klerikusnak, hogy együtt ünnepelje a húsvétot a zsidókkal (I. kánon); a
Laodiceai Zsinat elrendelte, hogy szombaton is olvassanak fel az
evangéliumokból (XVI. kánon), megtiltotta a keresztyének judaizálását, azaz,
hogy szombaton pihenjenek, és elrendelte az „Úr napján” való pihenést (XXIV.
kánon)… Hasonló intézkedéseket tartalmaznak az Apostoli Kánonok (Szíria 380
táján). A jogi státusban mindenesetre még nincs változás, a galileai
önkormányzat majd csak 425-ben szűnt meg.
2.
Judaizáló Áriusz?
Tétel: Áriusz
keresztyénsége nem követ judaizáló gyakorlatot, de teológiai eszmefuttatása nem
mentes a judaizmus hatásától!
Igazolás: Áriusz (Areiosz,
Arius) tanítása a fennmaradt töredékekből,[19] mint apró kis
mozaikdarabkákból áll össze egy aránylag egységes képpé:
-
„Isten nem mindig volt Atya” (οὐκ ἀεὶ ὁ θεὸς πατὴρ ἤν). „Volt olyan állapot, amikor Isten
egyedül volt, és még nem volt Atya.” „Isten a maga létében mindenki számára
kifejezhetetlen. Nincs senki, aki hozzá hasonló lenne.”
-
A Logosz (Ige) egy teremtmény. „Istennek nem
mindig volt Logosza, hanem a nem-lévőből lett.” (Οὐκ ἀεὶ ἤν ὁ τοῦ θεοῦ λόγος, ἀλλ ἐξ οὐκ ὄντων γέγονεν.) „A Fiú a teremtmények kezdetén (ἀρχὴν τοῦ κτίζεσται) lett”. Tehát „volt,
amikor még nem létezett” (ἤν ποτε ὅτε οὐκ ἤν). „Az Atya
lényegének nem tulajdonosa, mert teremtmény és alkotás” (οὐκ ἔστιν ἴδιος τῆς οὐσίας τοῦ πατρός – κτίσμα γάρ ἔστιν καὶ ποίημα). „Lényegét tekintve az Atyától idegen és hozzá nem hasonló” (ξένος και ἀνόμοιος κατ’ οὐσίαν τοῦ πατρός). „Istenhez nem hasonló (ἀνόμοιος) és vele nem egylényegű (ἀνομοούσιος).”
-
Két Logosz és két Szophia van. „A Fiú nem
igazán és nem természet szerinti Logosza az Atyának, hanem csak egy a
teremtmények közül.” „Két Szophia van, az egyik az Isten sajátja (ἰδία), amivel Ő hasonló, a Fiú
ebben létesült, és csak az ebben való részesség alapján nevezhető Bölcsességnek
és Igének.” „Istenben van egy másik Ige, amely nem a Fiú, és csak az ebben való
részesedés által lehet a kegyelem értelmében (κατὰ χάριν) Igének és Fiúnak nevezni.” „Nem ő az Atya igazi (ἀληθινός) és egyetlen (μόνος) Igéje, hanem csak névleg (καταχρηστικῶς) mondják Igének és
Bölcsességnek, és a kegyelem révén (κατὰ χάριν) állítják róla, hogy Fiú és Erő (δύναμις).” „A Fiú sok ilyen fogalommal lett
elgondolva (ἐπινοεῖται... ἐπινοίαις): Lélek (πνεῦμα), Erő (δύναμις), Bölcsesség (σοφία), Isten Dicsősége (δόξα θεοῦ), Igazság (ἀλήθεια), Képmás (εἰκών), Ige (λόγος), Fény (φώς).” „Logosznak is csak κατ’ ἐπινοίαν nevezik éppen úgy, mint szőlőtőnek, útnak,
ajtónak, az élet fájának, vagy bölcsességnek.”
„Sok Erő (δύναμις) létezik,
de csak egy van, ami sajátosan természeténél fogva Istené és örökkévaló.
Krisztus nem Isten igazi ereje, hanem csak egy a megnevezett Erők közül,
amelyek között a sáskákat és a hernyókat ugyanolyan nagy Erőnek nevezik
(Jóel 2,25).”
-
Az Ige elszenvedheti a változásokat. „Az Ige
természete szerint képes megváltozni (τρεπτὸς) és változékony (ἀλλοιωτὸς).” „Isten előre tudta, hogy jó lesz, előlegezve megadta
neki azt a dicsőséget, amit emberként erénye következtében utólagosan szerzett
meg. Mert Isten művei alapján, amelyeket Isten előre ismert, olyannak alkotta
meg, amilyen most. Nem változatlan, mint az Atya, hanem természete változékony,
mint a többi teremtményé.” „A Logosz éppen úgy meg tud változni, mint a Sátán.”
-
„A Logosz az isteni léttől idegen (ξένος) és attól elkülönített (ἀλλότριος).” „Még ha
mondják is, hogy Isten, de nem igazi, csak kegyelmi részesség alapján, mint
ahogyan az összes többi is, így ő is csak névleg mondható Istennek.”. „Ahogyan
az összes létező lényegét tekintve idegen Istentől és hozzá nem hasonló, így az
Ige is idegen tőle és semmiben nem hasonlít az Atya lényegéhez és
tulajdonságához, hiszen a keletkezett és teremtett dolgokhoz tartozik és azok
egyike.”.
-
„A Logosz nem tökéletesen (τελείως) és pontosan (ἀκριβῶς) ismeri és látja az Atyát.” „Amit
megismer és lát az Atyából, azt saját mértékének arányában látja és ismeri meg,
ahogyan mi is képességünk arányában ismerjük meg Őt.” „Akinek kezdete van az
nem képes a kezdet-nélkülit megismerni.”
-
„A Fiú a saját lényegét sem ismerheti pontosan úgy,
ahogyan az van.” „Hiszen az Atya akaratából lett valóságosan különálló léte
(ὑπῆρξεν ἀληθῶς)”
-
„Az Isten nem minket teremtett a Fiúért, hanem a
Fiút miattunk.” „Amikor Isten elhatározta, hogy megalkotja az embert,
először megalkotta a Fiút és vele, mint egy eszközzel (ὄργανον) teremtett meg minket.”
-
Három egymáshoz nem hasonlító hüposztaszisz van:
„Természet szempontjából megosztott, elkülönült, eltérő és egymástól idegen, s
nem is részesedik egymásból az Atya, Fiú és a Szentlélek lényege.” „A
végtelenségig különböznek egymástól a lényeg és a dicsőség tekintetében.”
A Fiú változékony természete
folytán, ami logikailag a kereszthalál elszenvedése miatt szükséges, akár bűnt
is követhet el, még nem tette meg, de az csak saját elhatározásán múlik, hogy
mikor történik meg.[20] Változékonysága potenciálisan annyira
veszélyessé teszi, hogy Áriusz a Sátánhoz hasonlítja.
A fent áttekintett tanítások jól
mutatják, hogy Áriusz Krisztus képe elsődlegesen a héber gondolkodásmód, azon
belül is az Ószövetség szigorú monoteizmusának örökségét őrzi. Miközben a patripassionismus isteni
személyeket egybemosó tévtanával szemben védekezett Áriusz, próbálta megvédeni
az Isten egyetlenségét is.[21] Ezért egymás alá rendelte
a személyeket, ezzel a Szentháromság egy hierarchikus létfokozatokból álló
hármasság lett. Áriusznál a három egymástól lényegileg különböző személyről
olvasunk. Tanrendszerének kiindulópontjává a teremtést tette, és így adott
választ a Krisztus személyére, és a megváltásra vonatkozó kérdésekre. Az
újszövetségi kinyilatkoztatást ezzel háttérbe szorította, és a megváltás is
elveszítette jelentőségét. Krisztus egy egyszerű erkölcsi példává vált, aki
Istennél kevesebb, de az embereknél több. Mivel Jézust, az embert állítja a
középpontba, ezért rokonságban van a zsidó-keresztyén krisztológiával.
Kapcsolata nem közvetlen vele, hanem az Órigenész saját tanításába beépített
angyal-krisztológián, és egy sor más tradíción alapul. Az Órigenésznél
mértékkel felvett zsidó apokrif elemek az arianizmusban túlburjánzottak.
Áriusz, ha tanításával kedvez is
a judaizálóknak, de kegyességében nincs nyoma a zsidó gyakorlatoknak; ha lett
volna azt bizonyára szóvá tették volna ellenfelei. Ezzel szemben az ariánizmust
támadó egyházi írók gyakran csak együtt említik a zsidókat és ariánusokat, mint
a Krisztus tanítását el nem fogadókat, vagy elferdítőket, mint például
Khrüszosztomosz: A papi méltóságról című írásában,[22] vagy Epiphaniosz Panarion-jában.[23] Máshol eljutnak odáig,
hogy tanításuk miatt zsidóknak nevezik az ariánusokat: Athanasziosz: Minden
eretnekség ellen írott művében,[24] vagy alexandriai
Kürillosz Szentháromságról írt művében, ahol egyenesen azt olvassuk: ’Αρειανῶν ’Ιουδαῖοι, τὸν ὅλως εἰπεῖν θαῤῤήσαντα.[25] Hasonló
összehasonlításokkal találkozunk nüsszai Gergelynél[26], nazianszoszi Gergelynél[27] is. Athanásziosznál van
egy érdekes utalás, ami első hallásra félreérthető lehet: a zsidók módjára
viselkedő ariánusok-ról,[28] de a szövegkörnyezetből
kiderül, hogy itt is tanbeli érvelésről van szó a Fiú istenségét tagadókkal
szemben és nem judaizáló kegyességgyakorlásról.
3.
Zsidógyűlölő
Khrüszosztomosz?
Tétel: Khrüszosztomosz a
gyakorlatban nem volt zsidógyűlölő, tehát a klasszikus értelemben vett
antiszemita, de egyes megfogalmazásai alkalmasak a gyűlöletkeltésre: Krisztus
gyilkosság vádja.[29]
Igazolás: Khrüszosztomosz
igehirdető volt. Szónoki képességét arra használta, hogy lelkeket nyerjen meg a
Krisztus ügyének. Küzdenie kellett a gyülekezetben három irányból is fellépő
tévtanításokkal szemben. Először az ariánusokkal (anomoiosz-t vallók) vitázott;
majd a hamis gyakorlatok, például zsidó tradíciók megtartása ellen prédikált,
mert sokszor különbnek tartották azokat a keresztyén szokásoknál; harmadszor
fel kellett lépnie a pogány világ külső nyomása ellen: pogány restauráció,
elvilágiasodás.
A zsidók ellen elmondott
beszédeinek sem a kiindulópontja, sem a célja, s így tartalma sem a zsidó
emberek ellen irányul, hanem a keresztyénségen belül gyökeret vert zsidó
szokásokat akarja kiirtani. S ennek megfelelően választja meg műfaját. Véleményét
pszogosz-ként, (invektiva) azaz a vádbeszédként önti formába és mondja
el.[30] A berögzült szokásokra
ugyanis nem hatnak az észérvek, de annál inkább a gúny, az irónia és a
becsmérlés, amit a szónok túlzásokkal, tények elhallgatásával és
összehasonlításokkal ér el. Így Khrüszosztomosz antijudaizmusa egy hitvédelmi
antijudaizmus, amely a keresztyénségen belüli judaizálásnak úgy próbálja elejét
venni, hogy a Krisztus utáni, de Jézus nélküli judaizmus létjogosultságát
vitatja el. Ehhez használt fel János olyan érveket, mint a Krisztus gyilkosság
vádja (Hom 1.4.6; 1.6.3.; 1.7.2.); az elvetett, törvénytelen, istentelen nép
fogalma; ebben az összefüggésben nevezi a zsinagógát „démonok lakóhelyének”
(Hom 1.3.3; 1.6.6.) és „latrok barlangjának” (Hom 1.3.1; 5.12.12.). Ami nem
Khrüszosztomosz találmánya, hanem korának sajátja.[31] Ezt számon kérni a
holocaust kapcsán Jánoson olyan mint a XVI. század hitvitáinak
gúnyrajzkészítőit vádolni mondjuk a katolikus írek és a protestáns angolok
szembenállása és teszem azt az IRA terrorcselekményei miatt. Ott van a
háttérben, de van közben még néhány évszázad, amely a teológiai, elméleti
hitvédelemtől – vagy éppen attól függetlenül is, de eljuttatta az emberiséget a
gyilkosságig, a népirtásig és a terrorizmusig. Ez egyfelől nem jelentheti azt,
hogy azonosulnunk kell a János által elmondottakkal, de mégsem engedi meg
másfelől a Khrüszosztomosz neve elé odatenni az antiszemita jelzőt.
4.
Az
egylényegűség dogmája és a zsidóság
Az Atya és a Fiú egylényegűségét
kimondó niceai dogma véglegesítette a keresztyénség leszakadását a zsidóságról.
325 után már egyértelmű, hogy a keresztyénség nem a zsidóság egyik szektája. A
IV. századtól a keresztyénség olyan alapot kapott, amelyen a zsidóságtól
független tanrendszerét ki tudta dolgozni. A modern judaizáló csoportoknak –
nem tippként mondom - ezért Nicea elé kell visszamennie tanbelileg, ha közös
nevezőre akarja hozni a zsidóságot és a keresztyénséget; de ezzel éppen a
keresztyénség lényegét tagadja meg. Hiszen lemond Jézus Krisztus istenségéről. Példának
tökéletes a XVI. Századi spanyol származású Servet Mihály, valamint az
unitárius Dávid Ferenc és társainak szándéka, amikor a Szentháromság dogmájának
tagadásánál érvként szerepel a zsidók és muszlimok felé folytatandó sikeres
misszió víziója.[32]
Egy történelmietlen záró kép:
Képzeljük el, hogy Julianus pogány restaurációja sikerrel jár. A keresztyénség
nem lesz államvallássá. Felépül a jeruzsálemi templom. Felerősödnek a
keresztyénségen belül a judaizáló gyakorlatok. Az Atya és a Fiú egylényegűsége
tévtanításnak számít, mivel a világ nem csak felnyögött mert ariánus lett,
hanem rezignáltan tudomásul is veszi azt.
Egy összegző záró kérdés:
Mennyi idő kell ahhoz, hogy egy ilyen világban egymásra találjon a judaizáló
gyakorlat és a Jézus Atyával való egylényegűségét tagadó tanítás?
Sándor Balázs
[1] K. R. STOW Alienated
Minority - The Jews in Medieval Latin Europe, London 1992. 10.
[2] A téma részletes
áttekintését lásd. MARCEL SIMON Verus
Israel, Paris 1948. Angol fordítása: Oxfordban jelent meg 1986-ban. A téma megoldást kereső pozitív
olvasatát adja magyar nyelven, igaz főleg a XX. századra vonatkozóan, de
történeti felvezetéssel: TATAI ISTVÁN Az
egyház és izrael, Budapest 2010.
A holocaust felől vizsgált negatív lenyomata pedig VATTAMÁNY
GYULA „Verus Israel” Vázlat az óegyházi
antijudaizmus retorikájáról, Világosság 41. [2000. 8-9.] 102-119.
[3] A pellai zsidókeresztyén
Ariszton munkája az óegyházban elég népszerű volt: idézte Euszébiosz a Bar-Kokhba
lázadással kapcsolatban; Órigenész védelmébe vette Kelszosszal szemben; Jeromos
is használta a Galata levélhez írt kommentárjában.
[4] K. R. STOW Alienated
Minority - The Jews in Medieval Latin Europe, London 1992.14.
[5] Lásd: GRÜLL T. Kőbe
vésett emlékezet, Késő-antik zsinagógák feliratai, Jószöveg Könyvek,
Sorozatszerkesztő: Dr. Fóti Péter, Budapest 2003, 131. kk.
[7] Epiphanius Panarion,
19.1.5.1.
[8] Epiphanius Anacephalaiosis,
51.8.
[9] Lásd: F. R. PROSTMEIER Antijudaismus im Rahmen
christlicher Hermeneutik. Zum Streit über christliche Identität in der Alten
Kirche Notizen zum Barnabasbrief. Zeitschrift für Antikes Christentum, New
York 2002/6. 38-58.
[10] Az 1940 óta ismert mű
antijudaizmusa a 2Móz 12 értelmezése közben egészen az istengyilkosság vádjának
megfogalmazásáig jutott.
[12] Cyprianus A
bizonyságok három könyve Quiriniushoz - a zsidók ellen. (Testimoniorum
libri III ad Quirinum – adversus Judeorum). Melyben a szerző a zsidóság
viszonyát tárgyalja a Szentíráshoz és az egyházhoz. Ennek a műnek Cyprianus-i
szerzőségét vitatja CHARLES BOBERTZ An
Analysis of Vita Cypriani 3.6-10
and the Attribution of Ad Quirinum to
Cyprian of Carthage, Vigiliae
Christianae 46 (1992), 112-128.
[13] Aranyszájú János a
későbbi konstantinápolyi patriarcha (397-403) még Antiochiában mondta el 386-387-ben Adversus
Judaeos címen hírhedtté vált nyolc homíliáját. Lásd: PG 48, 843-942.
[14] Ágoston nem sokkal halála
előtt 429-ben írta értekezését a zsidók ellen (Tractatus adversos Judaeos).
[15] Kürillosz főpapsága
idején nem csak a novatianusokkal és a pogány filozófusokkal (Pl.: Hüpatia)
számolt le Alexandriában, hanem a helyi zsidósággal is.
[16] Ennek a betoldásnak a
datálásáról megoszlanak a vélemények. Tény, hogy a IV. századra egyes helyeken
már szerepel benne, mert Jeromos és Epiphaniosz hivatkozik erre, s ezt a kairói
Genizában talált két szöveg is bizonyítja. Erről, s ennek irodalmáról lásd: D.
FLUSSER: A judaizmus és a kereszténység
eredete. Zsidó Tudományok. Múlt és Jövő Könyvek. Bp. 1999. 485. 492. p.
Vannak, akik egészen korai időszakra datálják a betoldás időpontját. Lásd: N. KRAUSZ
A talmud bölcsei, Az ősi forrás 3. Budapest 1993, 112-114. A szerző itt a Talmud
alapján Smuél Hákátánt nevezi meg e kitétel megfogalmazójának, aki a Szentély
lerombolása előtt élt. A zsidók vezetői már ekkor „eretnek szektának –minimnek-
tartották a kereszténység követőit, és a bölcsek tartózkodtak a velük való
kapcsolattól.” KRAUSZ u.o. 92.
[18]
MOMMSEN – MEYER Theodosiani libri XVI, Berlin 1905, 16. 1. 2.
[19] Áriusz, a szóban
hirdetett tanítását, ami elítélését is okozta, később a Thaleia című művében
fejtette ki részletesen, ez az alkotás viszont töredékesen, az azt elítélő
szerzők írásaiban maradt fenn. Kortárs szerzők műveiben megmaradt Áriusz három
levele (nikomédiai Euszebioszhoz, Alexandrosz püspökhöz és Constantinus
szászárhoz). Szövegét lásd: Szent Athanásziosz Művei-nek függelékében. In:
Ókeresztény Írók 13. 557-563. p. A töredékesség egyoldalúságot is jelent,
hiszen csak azok a részletek maradtak ránk Áriusz neve alatt, amelyek
kiközösítését okozták. A kortárs szerzők következő műveiben találhatóak hiteles
részletek: alexandriai Alexandrosz: Ἑνὸς σώματος kezdetű
körlevele, Athanásziosznak az Első beszéd az ariánusok ellen, és a Levél
Egyiptom és Líbia püspökeihez, valamint A Niceai Zsinat határozatáról
és A Zsinatról címet viselő írásaiban. R. LORENZ: Arius judaizans? Forschungen zur Kirchen- und Dogmengeschichte 31.
kötete. Vandenhoeck and Ruprecht Göttingen 1980. 38-47. p. alapján. Áriusz
tanításának összegzéséhez lásd még: A. GRILLMEIER: Jesus der Christus im Glauben der Kirche. Band 1. Von der Apostolischen
Zeit bis zum Konzil von Chalcedon (451). Herder, Freiburg im Breisgau.
Sonderausgabe der 3. Auflage von 1990. 2004. 356-373. p. Itt a szerző
függelékként 41 pontban sorolja fel „Áriusz istenkáromlásait” Athanásziosz
művei alapján (372-373. p.). Valamint R. WILLIAMS: Arius: Heresy and Tradition. London: Darton, Longman & Todd,
1987. Magyarul az ariánus vita lefolyását mutatja be: H. CHADWICK: A korai
egyház. Osiris Kiadó, Bp. 1999. 119-126. p.
[20] Szent Athanasziosz Művei,
Ókeresztény Írók 13. 611.
[21] Áriusz ugyanis az
Alexandrosz patriarcha által képviselt órigenészi tant, hogy „a Fiú időtlenül,
örökké születik az Atyától” - nem fogadta el. Ez a tanítás viszont az
alexandriai teológia szerves részét képezte. Részletesen lásd: SOMOS R.: Az alexandriai teológia. Paulus Hungarus
– Kairosz Bp. 2001. 242-247. p. Eredetileg Áriusz nem a Fiú istenségét tagadta,
hanem arra kérdezett rá: „Mit jelent a Fiú istensége?”; azonos-e az Atya
istenségével, vagy mivel az Atyától vette kezdetét, ezért a Fiú istensége csak
másodlagos, alárendelt az Atyának. A vita ilyen jellegű megközelítésének
részletesebb kifejtését lásd: Aranyszájú Szent János: A Felfoghatatlanról és az Egyszülött dicsőségéről. Kilenc prédikáció az
ariánusok ellen. Fordította, jegyzetekkel és magyarázatokkal ellátta, a
bevezetést és az utószót írta: Perczel István. Odigitria – Osiris Bp. 2002.
utószavát 241-280. p.
[22] Khrüszosztomosz De
sacerdotio 4,4. Egy olyan felsorolást találunk itt, amely azokat a
tévtanokat tartalmazza, amelyeket a keresztyén papnak le kell győznie: görögök,
zsidók, manicheusok, Valentinosz, Marcion, zsidók, ariánusok, Szabelliosz
követői.
[23] Epiphanius Panarion
III. 229,15
[24] Athanasius Sermo
contra omnes haereses, PG 28. 508,4; 516,32. A témakör, amelyben előjön az
összehasonlítás: csak az Atya van öröktől fogva, minden más teremtmény.
[25] Azaz: „Az ariánusok zsidók,
akik mind vakmerőségeket beszélnek.” Cyrillus Alex. Η ΒΙΒΛΟΣ ΤΩΝ ΘΗΣΑΥΡΩΝ. ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΟΜΟΟΥΣΙΟΥ ΤΡΙΑΔΟΣ PG 75. 556,31. A magyarázott rész: Én
és az Atya egy vagyunk.
[26]
Nüsszai Gergely Ep. 3.8,6.
[27]
Nazianszoszi Gergely Oratio 2. PG 35. 445,11. Oratio 33. in: PG
36. 233,46.
[28]
Athanasius De decretis 2,1,2.
[29] PERCZEL I. : Hol kezdődik a keresztény antiszemitizmus.
Holmi XV. Évf. 2003/7. 946-951. p. írásában összegzi Khrüszosztomosznak a
zsidók ellen elmondott homíliáinak kutatástörténetét: „E prédikációkkal
lényegében a történészeknek három csoportja foglalkozott-foglalkozik. Részben a
korai antiszemitizmus kutatói… Csak néhány név: James Parkes, Marcel Simon,
Joseph Vogt, N. R. M. de Lange, A. J. Visser.” Ide sorolja Vattamány Gyulát is.
„A második csoportba viszont olyan tudósok tartoznak, akik életük egy részét
Aranyszájú János művei tanulmányozásának szentelték… Ennek az irányzatnak
legfontosabb képviselői Adolf-Martin Ritter, Anne-Marie Malingrey és Rudolf
Brändle.” Az ő munkásságukat követte, saját bevallása szerint, Perczel István
is. „Végül Robert Wilken egymagában képviseli a harmadik irányzatot, a késő
ókor kutatóiét.”
[30] A. M. RITTER: Erwägungen
zum Antisemitismus in der Alten Kirche: Acht Reden über die Juden. In:
Moeller – Ruhbach (eds): Bleibendes im Wandel der Kirchengeschichte.
Festschrift H. von Campenhausen. Tübingen, 1973. 71-91. p. – írásában vetette
ezt fel, amit számosan el is fogadtak. De sokan vitatkoznak vele, mint például
magyar nyelven: VATTAMÁNY GY, aki Aranyszájú Szent János: Beszédek a zsidók
ellen. Fordítás kiadásának bevezetőjében is vitatkozik ezzel: 27. p. Wesley
János Lelkészképző Főiskola. 2005.
[31] Ezt igazolja monográfiájában
J. N. D. KELLY: Aranyszájú szent János. Szerzetes, prédikátor, püspök. Paulus
Hungarus – Kairosz Bp. 2011. 89-95. p. is. Ő utolsó érvként még felhozza, hogy
„János bukásakor legkitartóbb támogatói éppen a konstantinápolyi zsidók
voltak.” (95. p.)
[32]
Lásd: BUCSAY M. : A protestantizmus
története Magyarországon 1521-1949. Gondolat Kiadó, Bp. 1985. 78. p.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése