Hitkérdések
a Heidelbergi Káté alapján
Hitvallás 1.
Hit – Szentháromság – Atyaisten
12.
Mivelhogy mi Isten igazságos ítélete szerint az ideigvaló és örök büntetésre
rászolgáltunk[1]; hogy
menekülhetünk meg ettől a büntetéstől és nyerhetünk ismét kegyelmet?
|
|
- 2Móz 20,5: „Ne
imádd és ne tiszteld azokat, mert én, az Úr, a te Istened, féltőn szerető
Isten vagyok! Megbüntetem az atyák bűnéért a fiakat is harmad- és negyedízig,
ha gyűlölnek engem.”
- 2Móz 23,7: „A
hamis ügytől maradj távol, az ártatlant és igazat ne öld meg, mert én nem
adok igazat a bűnösnek!”
|
|
- Róm 8,3–4: „Amire ugyanis képtelen volt a törvény, mert erőtlen volt
a test miatt, azt tette meg Isten, amikor a bűn miatt tulajdon Fiát küldte el
a bűnös testhez hasonló formában, és kárhozatra ítélte a bűnt a testben, hogy
a törvény követelése teljesüljön bennünk, akik nem test szerint járunk, hanem
Lélek szerint.”
|
Mi az az
elégtétel, kiengesztelődés, megbékélés?
Hogy lehet
helyrehozni a bűn által megrontott szövetséget?
13.
Egyébként eleget tehetünk mi magunk (által)?
|
|
Semmiképpen sem:
|
- Jób 9,1–3: „Ekkor
megszólalt Jób, és ezt mondta: Igaz, tudom, hogy így van: hogy is lehetne
igaza az embernek Istennel szemben? Ha kedve támadna vele perbe szállni, ezer
kérdés közül egyre sem tudna válaszolni.”
- Jób 15,14-16: „Hogyan lehetne tiszta a halandó, és igaz ember az, ki
asszonytól született? Hiszen még szentjeiben sem bízhat, a menny sem elég
tiszta szemében. Mennyivel kevésbé az utálatos és romlott ember, aki úgy
issza az álnokságot, mint a vizet!”
|
hanem még naponként növeljük is
bűnünket.[4]
|
- Mt 6,12: „és
bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek;”
|
Szükségünk van a
megváltásra!
A Szentírás, az
antiochiai teológusok és Canterburyi Anselmus tanítására épít
Egyik sem, először is, mert Isten nem más teremtményt akar büntetni azért,
amit az ember követett el.
|
- Zsid 2,14–18: „Mivel pedig a gyermekek test és vér részesei, ő is
hozzájuk hasonlóan részese lett ezeknek, hogy halála által megsemmisítse azt,
akinek hatalma van a halálon, vagyis az ördögöt; és megszabadítsa azokat,
akik a haláltól való félelem miatt egész életükben rabok voltak. Mert nyilván
nem angyalokat karol fel, hanem Ábrahám leszármazottait karolja fel. Ezért
mindenben hasonlóvá kellett lennie a testvéreihez, hogy irgalmas és hű főpap
legyen az Isten előtti szolgálatban, hogy engesztelést szerezzen a nép
bűneiért. Mivel maga is kísértést szenvedett, segíteni tud azokon, akik
kísértésbe esnek.”
|
Másrészt egyetlen puszta teremtmény sem
képes annyira elviselni Isten bűn elleni örök haragjának súlyát, hogy attól
másokat is megváltson.
|
- Zsolt 130,3: „Ha a bűnöket számon tartod, Uram, Uram, ki marad meg
akkor?”
|
Egyedül maradunk a
bűneinkkel
19.
Honnan tudod ezt?
|
|
A szent evangéliumból, amit kezdetben
maga Isten jelentett ki a Paradicsomban,
|
- 1Móz 3,15: „Ellenségeskedést
támasztok közted és az asszony közt, a te utódod és az ő utódja közt: ő a
fejedet tapossa, te meg a sarkát mardosod.”
|
- 1Móz 22,18: „és a te utódod által nyer áldást a föld valamennyi népe, mert
hallgattál szavamra.”
- 1Móz 49,10: „Nem távozik Júdából a jogar, sem a kormánypálca térdei közül, míg eljő
Siló, akinek engednek a népek.”
- Róm 1,1-4: „Pál,
Krisztus Jézus szolgája, elhívott apostol, akit az Isten kiválasztott arra,
hogy hirdesse evangéliumát, amelyet prófétái által a szent iratokban előre
megígért. Az ő Fiáról szól ez az evangélium, aki test szerint Dávid utódaitól
származott, a Szentlélek szerint pedig a halottak közül való feltámadásával
Isten hatalmas Fiának bizonyult. Ez a Jézus Krisztus a mi Urunk,”
- Zsid 1,1-3: „Miután régen sokszor és sokféleképpen szólt Isten az atyákhoz a
próféták által, ezekben a végső időkben a Fiú által szólt hozzánk, akit
örökösévé tett mindennek, aki által a világot teremtette. Ő Isten
dicsőségének a kisugárzása és lényének képmása, aki hatalmas szavával
hordozza a mindenséget, aki miután minket bűneinktől megtisztított, a mennyei
Felség jobbjára ült.”
- ApCsel 3,22–24: „Maga Mózes mondta: Prófétát támaszt nektek testvéreitek
közül az Úr, a ti Istenetek, olyat, mint én: őt hallgassátok mindenben, amit
csak mond nektek. És aki nem hallgat erre a prófétára, azt ki kell irtani a
nép közül. A próféták is - Sámueltől és az utána következőktől fogva -, akik
csak szóltak, mind ezekről a napokról jövendöltek.”
- ApCsel 10,43: „Róla tesznek bizonyságot a próféták mind, hogy aki hisz
őbenne, az ő neve által bűnbocsánatot nyer.”
|
|
és a törvény áldozatai és más
szertartásai által előre kiábrázolt,
|
- Jn 5,46: „Mert
ha hinnétek Mózesnek, hinnétek nekem: mert énrólam írt ő.”
- Zsid 10,1: „Mivel
a törvény az eljövendő javaknak csak árnyékát, de nem a mennyei dolgok
valóságos alakját tartalmazza, ezért azokkal az áldozatokkal, amelyeket
évenként rendszeresen bemutatnak, sohasem tudják tökéletessé tenni az
odajárulókat.”
|
- Róm 10,4: „Mert
a törvény végcélja Krisztus, minden hívő megigazulására.”
- Gal 4,4–5: „De
amikor eljött az idő teljessége, Isten elküldte Fiát, aki asszonytól
született a törvénynek alávetve, hogy a törvény alatt levőket megváltsa, hogy
Isten fiaivá legyünk.”
|
A reformáció nem
hitújítás – hanem visszatérés az eredeti tanításhoz!
Tiszteletben kell-e
tartani a hagyományt?
A kijelentés tehát
örömhír?
21. Mi az igaz
hit?
|
|
Nem kizárólag egy biztos[9] ismeret, mely által én mindent igaznak tartok, amit
nekünk Isten az ő igéjében kijelentett;
|
- Zsid 11,1.3: „A hit pedig a remélt dolgokban való bizalom, és a nem
látható dolgok létéről való meggyőződés. Hit által értjük meg, hogy a
világokat Isten szava alkotta, úgyhogy a nem láthatókból állt elő a látható.”
- Jak 2,19: „Te
hiszed, hogy egy az Isten. Jól teszed. Az ördögök is hiszik és rettegnek.”
|
- Róm 4,16–22: „Azért adatott tehát az ígéret a hit alapján, hogy
kegyelemből legyen, és így bizonyos legyen az ígéret Ábrahám minden utóda
számára: nem csak a törvény alatt élőknek, hanem az Ábrahám hitét követőknek
is. Ő mindnyájunk atyja.”
- Róm 5,1: „Mivel
tehát megigazultunk hit által, békességünk van Istennel a mi Urunk Jézus
Krisztus által.”
- Jak 1,6: „De
hittel kérje, semmit sem kételkedve, mert aki kételkedik, az olyan, mint a
tenger hulláma, amelyet a szél sodor és ide-oda hajt.”
|
|
ami a Szentlélek hatása az evangélium
által bennem,
|
- 2Kor 4,13: „Mivel
pedig a hitnek ugyanaz a Lelke van bennünk, ahogyan meg van írva: Hittem,
azért szóltam – mi is hiszünk, és azért szólunk!”
- Mt 16,17: „Jézus
így válaszolt neki: "Boldog vagy, Simon, Jóna fia, mert nem test és vér
fedte fel ezt előtted, hanem az én mennyei Atyám.”
- Fil 1,19. 29: „Mert tudom, hogy ez üdvösségemre válik a ti könyörgésetek
és Jézus Krisztus Lelkének segítsége által… Mert nektek nemcsak az adatott
meg a Krisztusért, hogy higgyetek benne, hanem az is, hogy szenvedjetek érte,”
- Róm 1,16-17: „Mert nem szégyellem az evangéliumot, hiszen Isten ereje
az, minden hívőnek üdvösségére, elsőként zsidónak, de görögnek is, mert Isten
a maga igazságát nyilatkoztatja ki benne hitből hitbe, ahogyan meg van írva:
Az igaz ember pedig hitből fog élni.”
- Róm 10,17: „A
hit tehát hallásból van, a hallás pedig a Krisztus beszéde által.”
|
hogy nem kizárólag csak másoknak, hanem
Isten nekem is a bűnök bocsánatát, örök igazságot és boldogságot[11] ajándékoz
|
- Zsid 10,38: „Az én igaz emberem pedig hitből fog élni, és ha meghátrál, nem
gyönyörködik benne a lelkem.”
- Hab 2,4: „Az
elbizakodott ember nem őszinte lelkű, de az igaz ember a hite által él.”
- Ef 2,7–9: „hogy
megmutassa az eljövendő korszakokban kegyelmének mérhetetlen gazdagságát
irántunk való jóságából Krisztus Jézusban. Hiszen kegyelemből van
üdvösségetek a hit által, és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez; nem
cselekedetekért, hogy senki se dicsekedjék.”
- Róm 5,1: „Mivel
tehát megigazultunk hit által, békességünk van Istennel a mi Urunk Jézus
Krisztus által.”
|
ingyen kegyelméből, kizárólag Krisztus
érdeméért
|
- Róm 3,24–25: „Ezért Isten ingyen igazítja meg őket kegyelméből, miután
megváltotta őket a Krisztus Jézus által. Mert az Isten őt rendelte engesztelő
áldozatul azoknak, akik az ő vérében hisznek, hogy igazságát megmutassa.
Isten ugyanis az előbb elkövetett bűnöket elnézte”
- Gal 2,16: „tudjuk,
hogy az ember nem a törvény cselekedetei alapján igazul meg, hanem a Krisztus
Jézusba vetett hit által. Ezért mi is Krisztus Jézusban hittünk, hogy
megigazuljunk a Krisztusban való hit, és nem a törvény cselekvése által, mert
a törvény cselekvése által nem igazul meg egy ember sem.”
|
Mi kell az
igaz hithez?
Szubjektív, vagy objektív ez a
megfogalmazás?
Relativizálja-e mindez Isten Igéjét?
Az elfogadott igazsághoz
ragaszkodnunk kell-e?
Miből fakad, és mire ad erőt ez a
hit?
22.
De mit szükséges hinnie a keresztyén embernek?
|
|
Mindent, ami nekünk az evangéliumban
megígértetett, amit nekünk a mi egyetemes, kétségen felül álló keresztyén
hitvallásunk tételei összefoglalóan tanítanak.[12]
|
- Jn 20,31: „Ezek
pedig azért írattak meg, hogy higgyétek: Jézus a Krisztus, az Isten Fia, és e
hitben életetek legyen az ő nevében.”
- Mt 28,20: „tanítva
őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam nektek; és íme, én
veletek vagyok minden napon a világ végezetéig.”
|
Mit ígér az evangélium nekünk?
Milyen a mi hitvallásunk?
23.
Hogy hangzik ez?[13]
|
|
Hiszek
egy Istenben,
|
- 5Móz 6,4: „Halld
meg, Izráel: Az Úr a mi Istenünk, egyedül az Úr!”
- Mal 2,10: „Hiszen
egy atyánk van mindnyájunknak, egy Isten teremtett bennünket! Miért vagyunk
hát hűtlenek egymáshoz, meggyalázva az atyáinkkal kötött szövetséget?”
- Mk 12,32: „Az
írástudó ezt mondta neki: Jól van, Mester, helyesen mondtad, hogy egy Isten
van, és rajta kívül nincsen más;”
|
mindenható
Atyában,
|
- 2Kor 6,18: „Atyátokká
leszek, ti pedig fiaimmá és leányaimmá lesztek, így szól a mindenható Úr.”
- Ef 4,6: „egy az
Istene és Atyja mindeneknek; ő van mindenek felett, és mindenek által, és
mindenekben.”
|
mennynek
és földnek Teremtőjében.
|
- 1Móz 1,1: „Kezdetben
teremtette Isten a mennyet és a földet.”
- 1Móz 14,22: „De Abrám így válaszolt Sodoma királyának: Fölemelt kézzel esküszöm az
Úrra, a Felséges Istenre, a menny és a föld alkotójára,”
- Ézs 40,28: „Hát nem tudod, vagy nem
hallottad, hogy örökkévaló Isten az Úr? Ő a földkerekség teremtője, nem fárad
el, és nem lankad el, értelme kifürkészhetetlen.”
- Ézs 42,5: „Ezt mondja az Úristen,
aki az eget teremtette és kiterítette, szilárddá tette a földet, és növényt
sarjasztott, leheletet ad a rajta lakó népnek, és lelket a rajta járóknak:”
- ApCsel 17,24: „Az Isten, aki
teremtette a világot és mindazt, ami benne van, aki mennynek és földnek Ura,
nem lakik emberkéz alkotta templomokban,”
|
És
Jézus Krisztusban, az Ő egyszülött Fiában,
|
- Mt 3,16: „Amikor pedig Jézus megkeresztelkedett, azonnal kijött a vízből,
és íme, megnyílt a menny, és látta, hogy Isten Lelke galamb formájában
aláereszkedik, és őreá száll.”
- Mk 1,1: „Jézus Krisztus, az Isten Fia evangéliumának kezdete,”
- Mk 5,7: „és hangosan felkiáltott: Mi közöm hozzád, Jézus, a magasságos
Isten Fia? Az Istenre kényszerítelek, ne gyötörj engem!”
- Jn 11,4: „Amikor Jézus ezt meghallotta, ezt mondta: Ez a betegség nem
halálos, hanem az Isten dicsőségét szolgálja, hogy általa megdicsőüljön az
Isten Fia.”
- Jn 20,31: „Ezek
pedig azért írattak meg, hogy higgyétek: Jézus a Krisztus, az Isten Fia, és e
hitben életetek legyen az ő nevében.”
- 2Kor 1,19: „Mert
az Isten Fia, Krisztus Jézus, akit közöttetek mi, tudniillik én, Szilvánusz
és Timóteus hirdettünk, nem lett "igen"-né is meg
"nem"-mé is, hanem az "igen" valósult meg őbenne.”
|
a
mi Urunkban,
|
- ApCsel 15,26: „olyan emberekkel,
akik életüket tették kockára a mi Urunk Jézus Krisztus nevéért.”
- Róm 1,3-4: „Az ő Fiáról szól ez az
evangélium, aki test szerint Dávid utódaitól származott, a Szentlélek szerint
pedig a halottak közül való feltámadásával Isten hatalmas Fiának bizonyult.
Ez a Jézus Krisztus a mi Urunk,”
- Gal 6,18: „A mi Urunk Jézus Krisztus
kegyelme legyen a ti lelketekkel, testvéreim. Ámen.”
|
aki
fogantatott Szentlélektől,
|
- Mt 1,18. 20: „Jézus Krisztus születése pedig így történt. Anyja, Mária
jegyese volt Józsefnek, de mielőtt egybekeltek volna, kitűnt, hogy áldott
állapotban van a Szentlélektől… Amikor azonban ezt végiggondolta magában,
íme, az Úr angyala megjelent neki álmában, és ezt mondta: "József, Dávid
fia, ne félj magadhoz venni feleségedet, Máriát, mert ami benne fogant, az a
Szentlélektől van.”
|
született
|
- Mt 1,16: „Jákób
fia volt József, annak a Máriának férje, akitől Jézus született, akit
Krisztusnak neveznek.”
|
Szűz
Máriától,
|
- Lk 1,26-27. 31: „A hatodik hónapban pedig elküldte Isten Gábriel angyalt
Galilea egyik városába, Názáretbe, egy szűzhöz, aki a Dávid házából származó
férfinak, Józsefnek volt a jegyese. A szűznek pedig Mária volt a neve… Íme,
fogansz méhedben, és fiút szülsz, akit nevezz Jézusnak.”
|
szenvedett
Poncius Pilátus alatt;
|
- Mt 27,2: „Azután
megkötözték, elvitték és átadták Pilátusnak, a helytartónak.”
- Mk 15,1: „Korán
reggel haladéktalanul határozatot hoztak a főpapok a vénekkel, az
írástudókkal és az egész nagytanáccsal együtt. Azután Jézust megkötözve
elvitték, és átadták Pilátusnak.”
- Jn 19,1-3: „Akkor
Pilátus elvitette Jézust, és megkorbácsoltatta. A katonák tövisből koronát
fontak, a fejére tették, és bíborruhát adtak rá; oda járultak hozzá, és ezt
mondták: "Üdvözlégy, zsidók királya!" - és arcul ütötték.”
|
megfeszítették,
|
- Mt 27,35: „Miután
megfeszítették, sorsvetéssel megosztoztak ruháin;”
- Mk 15,24-25: „Ekkor keresztre feszítették, és megosztoztak a ruháin,
sorsot vetve, hogy ki mit kapjon. Kilenc óra volt, amikor megfeszítették.”
- Lk 23,33: „Amikor
arra a helyre értek, amelyet Koponya-helynek hívtak, keresztre feszítették
őt, és a gonosztevőket: az egyiket a jobb, a másikat a bal keze felől.”
-Jn 19,17-20: „ő pedig maga vitte a keresztet, és kiért az úgynevezett
Koponya-helyhez, amelyet héberül Golgotának neveznek. Ott megfeszítették őt,
és vele másik kettőt, jobbról és balról, középen pedig Jézust. Pilátus
feliratot is készíttetett, és rátétette a keresztre. Ez volt ráírva: A
NÁZÁRETI JÉZUS, A ZSIDÓK KIRÁLYA. A zsidók közül sokan olvasták ezt a
feliratot, amely héberül, latinul és görögül volt írva, ugyanis közel volt a
városhoz az a hely, ahol megfeszítették Jézust.”
|
meghalt
|
- 1Kor 15,3: „Mert
én elsősorban azt adtam át nektek, amit én magam is kaptam; hogy tudniillik
Krisztus meghalt a mi bűneinkért az Írások szerint.”
- Mt 27,50: „Jézus pedig ismét hangosan felkiáltott, és kilehelte lelkét.”
- Lk 23,46: „Ekkor Jézus hangosan felkiáltott: "Atyám, a te kezedbe
teszem le az én lelkemet!" És ezt mondva meghalt.”
|
és
eltemették.
|
- 1Kor 15,4a: „Eltemették,”
- Mt 27,59-60: „József elvitte a testet, tiszta gyolcsba göngyölte, és
elhelyezte a maga új sírjába, amelyet a sziklába vágatott. A sír bejáratához
egy nagy követ hengerített, és eltávozott.”
|
Alászállt
a poklokra,
|
- 1Pt 3,19-20: „Így ment el a börtönben levő lelkekhez is, és prédikált
azoknak, akik egykor engedetlenek voltak, amikor az Isten türelmesen
várakozott a Nóé napjaiban a bárka készítésekor. Ebben kevés, szám szerint
nyolc lélek menekült meg a vízen át.”
- 1Pt 4,6: „Mert
a holtaknak is azért hirdettetett az evangélium, hogy testben, emberi
mértékek szerint ítéltessenek meg, de éljenek Isten szerint lélekben.”
|
harmadnapon
feltámadt
|
- 1Kor 15,4c: „feltámadt a harmadik napon”
|
a
halottak közül,
|
- 1Kor 15,12: „Ha pedig Krisztusról azt hirdetjük, hogy feltámadt a halottak közül,
hogyan mondhatják közületek némelyek, hogy nincs halottak feltámadása?”
|
fölment
a mennybe,
|
- Mk 16,19a-b: „Az Úr Jézus pedig miután ezeket mondta nekik,
felemeltetett a mennybe,”
- ApCsel 1,9: „Miután ezt mondta, szemük láttára felemeltetett, és felhő takarta el
őt a szemük elől.”
|
ott
ül a mindenható Atya Isten jobbján;
|
- Mk 16,19c: „és
az Isten jobbjára ült.”
- Ef 1,20: „munkálkodik
a Krisztusban, miután feltámasztotta őt a halálból, és jobbjára ültette a
mennyekben,”
- Kol 3,1: „Ha
tehát feltámadtatok a Krisztussal, azokat keressétek, amik odafent vannak,
ahol a Krisztus van, aki az Isten jobbján ül.”
- Zsid 1,3: „Ő
Isten dicsőségének a kisugárzása és lényének képmása, aki hatalmas szavával
hordozza a mindenséget, aki miután minket bűneinktől megtisztított, a mennyei
Felség jobbjára ült.”
- Zsid 1,13: „Az
angyalok közül kinek mondta valaha: Ülj az én jobbomra, amíg ellenségeidet
lábad zsámolyává teszem.”
- Zsid 8,1: „Az
elmondottakban pedig ez a legfontosabb: olyan főpapunk van, aki a felséges
Isten trónusának a jobbjára ült a mennyekben.”
- Zsid 12,2: „Nézzünk
fel Jézusra, a hit szerzőjére és beteljesítőjére, aki az előtte levő öröm
helyett - a gyalázattal nem törődve - vállalta a keresztet, és az Isten
trónjának a jobbjára ült.”
|
onnan
jön el ítélni élőket és holtakat.
|
- Jn 5,22: „Az
Atya nem is ítél senkit, hanem az ítéletet egészen a Fiúnak adta át”
- ApCsel 17,31: „Azért rendelt egy napot, amelyen igazságos ítéletet mond
majd az egész földkerekség fölött egy férfi által, akit erre kiválasztott,
akiről bizonyságot adott mindenki előtt azáltal, hogy feltámasztotta a
halálból.”
- 2Tim 4,1: „Kérve
kérlek az Isten és a Krisztus Jézus színe előtt, aki ítélni fog élőket és
holtakat; az ő eljövetelére és országára kérlek”
- 1Pt 4,5: „De
számot fognak adni annak, aki készül ítélni élőket és holtakat.”
- Jel 20,11-15: „És láttam egy nagy fehér trónust és a rajta ülőt: színe
elől eltűnt a föld és az ég, és nem maradt számukra hely. És láttam, hogy a
halottak, nagyok és kicsinyek a trónus előtt állnak, és könyvek nyittattak
ki. Még egy könyv nyittatott ki, az élet könyve, és a halottak a könyvbe
írottak alapján ítéltettek meg cselekedeteik szerint. A tenger kiadta a benne
levő halottakat, a Halál és a Pokol is kiadták a náluk levő halottakat, és
megítéltetett mindenki cselekedetei szerint. És a Halál és a Pokol
belevettetett a tűz tavába: ez a második halál, a tűz tava. Ha valakit nem
találtak beírva az élet könyvébe, azt a tűz tavába vetették.”
|
Hiszek
Szentlélekben.
|
- 1Móz 1,2: „A
föld még kietlen és puszta volt, a mélység fölött sötétség volt, de Isten
Lelke lebegett a vizek fölött.”
- Ézs 48,16: „Jöjjetek
ide hozzám, halljátok meg ezt! Régen sem beszéltem rejtélyesen, amióta ez
történik, jelen vagyok. Most pedig az én Uram, az Úr elküldött engem és
lelkét adta nekem.”
- Mt 28,19: „Menjetek
el tehát, tegyetek tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve őket az Atyának,
a Fiúnak és a Szentléleknek nevében”
|
Hiszem
az egyetemes, keresztyén anyaszentegyházat;
|
- Ef 1,10–13: „az idők teljességének arról a rendjéről, hogy a Krisztusban egybefoglal
mindeneket, azt is, ami a mennyben, és azt is, ami a földön van. Őbenne
lettünk örököseivé is, mivel eleve elrendeltettünk erre annak kijelentett
végzése szerint, aki mindent saját akarata és elhatározása szerint
cselekszik; hogy dicsőségének magasztalására legyünk, mint akik előre
reménykedünk a Krisztusban. Őbenne pedig titeket is - miután hallottátok az
igazság igéjét, üdvösségetek evangéliumát, és hívőkké lettetek - eljegyzett
pecsétjével, a megígért Szentlélekkel.”
- Kol 1,24: „Most örülök a tiértetek
elviselt szenvedéseimnek, és testem elszenvedi mindazt, ami a Krisztus
gyötrelmeiből még hátravan, az ő testéért, amely az egyház.”
|
a
szentek közösségét,
|
- ApCsel 26,18: „Azért küldelek el, hogy nyisd meg a szemüket, hogy a
sötétségből a világosságra, és a Sátán hatalmából az Istenhez térjenek; hogy
az énbennem való hit által megkapják bűneik bocsánatát, és örökséget
nyerjenek azok között, akik megszenteltettek.”
- 1Kor 1,2: „az
Isten gyülekezetének, amely Korinthusban van, a Krisztus Jézusban megszentelteknek,
azoknak, akiket ő elhívott és saját népévé tett; mindazokkal együtt, akik a
mi Urunk Jézus Krisztus nevét, az ő Uruk és a mi Urunk nevét bárhol
segítségül hívják”
- 2Kor 1,1: „Pál,
Isten akaratából Krisztus Jézus apostola, és Timóteus, a testvér: Isten
gyülekezetének, amely Korinthusban van, és mindazoknak a szenteknek, akik
Akhájában vannak”
- 2Kor 8,4: „és
erősen sürgetve kérték tőlünk, hogy a szentek iránti szolgálatban adakozással
részt vehessenek”
- 1Pt 2,9: „Ti
azonban választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet vagytok, Isten
tulajdonba vett népe, hogy hirdessétek nagy tetteit annak, aki a sötétségből
az ő csodálatos világosságára hívott el titeket;”
- 1Jn 1,3: „Amit
tehát láttunk és hallottunk, azt hirdetjük nektek is, hogy nektek is
közösségetek legyen velünk: a mi közösségünk pedig közösség az Atyával és az
ő Fiával, a Jézus Krisztussal.”
|
a
bűnök bocsánatát,
|
- Mt 26,28: „mert
ez az én vérem, a szövetség vére, amely sokakért kiontatik a bűnök
bocsánatára,”
- Lk 24,47: „és
hirdetni kell az ő nevében a megtérést és a bűnbocsánatot minden nép között,
Jeruzsálemtől kezdve”
- ApCsel 2,38: „Péter így válaszolt: "Térjetek meg, és
keresztelkedjetek meg valamennyien Jézus Krisztus nevében, bűneitek
bocsánatára, és megkapjátok a Szentlélek ajándékát.”
- ApCsel 26,18: „Azért küldelek el, hogy nyisd meg a szemüket, hogy a
sötétségből a világosságra, és a Sátán hatalmából az Istenhez térjenek; hogy
az énbennem való hit által megkapják bűneik bocsánatát, és örökséget
nyerjenek azok között, akik megszenteltettek.”
- Ef 1,7: „Őbenne
van - az ő vére által - a mi megváltásunk, bűneink bocsánata is; kegyelme
gazdagságából;”
- Kol 1,14: „akiben
van megváltásunk és bűneink bocsánata”
|
a
test feltámadását
|
- 1Kor 15,36-44: „De
megkérdezhetné valaki: hogyan támadnak fel a halottak? Milyen testben
jelennek meg? Esztelen! Amit vetsz, nem kel életre,
míg előbb el nem rothad, és amit elvetsz, azzal nem a leendő testet veted el,
hanem csak a magot, talán búzáét vagy valami másét. De Isten olyan testet ad
annak, amilyet elhatározott, mégpedig minden egyes magnak a neki megfelelő
testet. Nem minden test egyforma, hanem más az embereké, más az állatoké, más
a madaraké, és más a halaké. Vannak mennyei testek, és vannak földi testek,
de más a mennyeiek fényessége, és más a földieké. Más a nap fényessége, más a
hold fényessége, és más a csillagok fényessége: mert egyik csillag
fényességben különbözik a másik csillagtól. Így van a halottak feltámadása
is. Elvettetik romlandóságban, feltámasztatik romolhatatlanságban; elvettetik
gyalázatban, feltámasztatik dicsőségben; elvettetik erőtlenségben,
feltámasztatik erőben. Elvettetik érzéki test, feltámasztatik lelki test. Ha
van érzéki test, van lelki test is.”
|
és
az örök életet. Ámen.
|
- Mt 25,46: „És
ezek elmennek az örök büntetésre, az igazak pedig az örök életre.”
- Mk 10,30: „és
ne kapna százannyit: most ebben a világban házakat és testvéreket, anyát,
gyermeket, és szántóföldeket üldöztetésekkel együtt, a jövendő világban pedig
örök életet.”
- Jn 3,16: „Mert
úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz
őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.”
- Jn 3,36: „Aki
hisz a Fiúban, annak örök élete van, aki pedig nem engedelmeskedik a Fiúnak,
nem lát majd életet, hanem az Isten haragja marad rajta.”
- Rm 5,21: „hogy
amiképpen úrrá lett a bűn a halál által, úgy uralkodjék a kegyelem is az
igazsággal az örök életre Jézus Krisztus, a mi Urunk által.”
- Rm 6,22-23: „Most azonban, miután a bűntől megszabadultatok, és az Isten szolgái
lettetek, már ez meghozta nektek gyümölcsét, a szent életet, amelynek vége az
örök élet.”
|
A
reformátorok írták ezt a hitvallást, vagy Egyetemes Zsinat fogadta el?
Meg lehet
másként is fogalmazni a mi hitünket?
Hogyan
vallhatjuk meg mi igaz hitünket ma?
A hitvallás
milyen értelemben önmeghatározás, mennyiben szolgál közösségi célt; milyen
határt húz meg mások felé, mennyiben sűrített evangélium hirdetés, és mennyiben
istendicsőítés, és mennyire használható tananyagnak?
24.
Hogy oszthatóak fel ezeket a tételek?[14]
|
|
A második a Fiú Istenről és a mi
megváltásunkról.
|
|
A harmadik a Szentlélek Istenről és a
mi megszentelésünkről.
|
Miből
ismerhetjük meg a Szentháromság személyeit?
25.
Mivel csak egyetlen isteni lény(eg) van, miért nevezel meg hármat: az Atyát,
a Fiút, és a Szentlelket?
|
-5Móz 6,4: „Halld meg, Izráel: Az Úr a
mi Istenünk, egyedül az Úr!”
|
Azért, mert Isten úgy jelentette ki
magát az Ő igéjében, hogy ez a három megkülönböztetett személy az egy, valóságos,
örökkévaló Isten.
|
- Ézs 61,1: „Uramnak,
az Úrnak lelke nyugszik rajtam, mert felkent engem az Úr. Elküldött, hogy
örömhírt vigyek az alázatosaknak, bekötözzem a megtört szíveket, szabadulást
hirdessek a foglyoknak, és szabadon bocsátást a megkötözötteknek.”
- Zsolt 110,1: „Dávid zsoltára. Így szól az ÚR az én uramhoz: Ülj a jobb
kezem felől, míg ellenségeidet lábad zsámolyává nem teszem!”
- Mt 3,16–17: „Amikor pedig Jézus megkeresztelkedett, azonnal kijött a vízből, és
íme, megnyílt a menny, és látta, hogy Isten Lelke galamb formájában
aláereszkedik, és őreá száll. És hang hallatszott a mennyből: Ez az én
szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm.”
- 1Jn 5,7 (Károli): „Mert hárman
vannak, akik bizonyságot tesznek a mennyben, az Atya, az Ige és a Szentlélek:
és ez a három egy.”
|
Ha a
Szentháromság Isten önkijelentése, miért nem szerepel ez a kifejezés a
Bibliában?
A
reformátorok miért fogadták el ezt atanítást?
26.
Mit hiszel, amikor ezt mondod: „Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában,
mennynek és földnek Teremtőjében.”?
|
|
Hiszem, hogy a mi Urunk, Jézus Krisztus
örökkévaló Atyja,
|
- Ef 1,3: „Áldott a mi Urunk Jézus Krisztus Istene és Atyja, aki megáldott
minket mennyei világának minden lelki áldásával a Krisztusban.”
- 2Kor 1,3: „Áldott az Isten, a mi Urunk Jézus Krisztus Atyja, az irgalom
Atyja és minden vigasztalás Istene,”
- Zsolt 2,7: „Kihirdetem az Úr végzését. Ezt mondta nekem: Az én fiam vagy!
Fiammá fogadtalak ma téged!”
- Jn 5,18: „Ezért azután a zsidók még inkább meg akarták ölni, mert nemcsak
megtörte a szombatot, hanem saját Atyjának is nevezte Istent, és így
egyenlővé tette magát az Istennel.”
|
aki a mennyet és a földet, mindazzal
együtt, ami azokban van, a semmiből teremtette,
|
- 1Móz 1,1-31: „Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a földet…”
- Zsolt 33,6: „Az Úr igéje alkotta az eget, egész seregét szájának lehelete.”
|
s örök tanácsvégzése és gondviselése
által Ő maga még meg is tartja és kormányozza.
|
- Zsolt 104,1-35: „Áldjad, lelkem, az Urat! Uram, Istenem, igen nagy vagy,
fenségbe és méltóságba öltöztél…”
- Mt 10,29–31: „Ugye, a verébnek párja egy fillér, és egy sem esik le
közülük a földre Atyátok tudtán kívül?”
- Zsid 1,3: „Ő
Isten dicsőségének a kisugárzása és lényének képmása, aki hatalmas szavával
hordozza a mindenséget, aki miután minket bűneinktől megtisztított, a mennyei
Felség jobbjára ült.”
- Zsolt 115,3: „A mi Istenünk a mennyben van, megalkotott mindent, amit
akart!”
|
Az Ő Fiáért, Krisztusért nekem Istenem
és Atyám lett,
|
- Jn 1,12: „Akik
pedig befogadták, azokat felhatalmazta arra, hogy Isten gyermekeivé legyenek;
mindazokat, akik hisznek az ő nevében,”
- Róm 8,15: „Mert
nem a szolgaság lelkét kaptátok, hogy ismét féljetek, hanem a fiúság Lelkét
kaptátok, aki által kiáltjuk: "Abbá, Atya!"”
- Gal 4,5–6: „hogy
a törvény alatt levőket megváltsa, hogy Isten fiaivá legyünk. Mivel pedig
fiak vagytok, Isten elküldte Fiának Lelkét a mi szívünkbe, aki ezt kiáltja:
Abbá, Atya!”
- Ef 1,5: „Előre
el is határozta, hogy fiaivá fogad minket Jézus Krisztus által, akarata és
tetszése szerint,”
|
akiben én annyira bízom, hogy nem
kételkedem abban, hogy Ő gondoskodni fog rólam, testem és lelkem minden
szükségletével.
|
- Zsolt 55,23: „Vesd az ÚRra terhedet, és ő gondot visel rád! Nem engedi
sohasem, hogy ingadozzon az igaz.”
- Mt 6,25–26: „Ezért mondom nektek: ne aggódjatok életetekért, hogy mit egyetek, és
mit igyatok, se testetekért, hogy mivel ruházkodjatok. Nem több-e az élet a
tápláléknál, és a test a ruházatnál?”
- Lk 12,22: „Tanítványaihoz
pedig így szólt: "Ezért mondom nektek: ne aggódjatok életetekért, hogy
mit egyetek, se testetekért, hogy mivel ruházkodjatok,”
|
S minden rosszat, amit ebben a
siralomvölgyben rám bocsát, javamra fogja fordítani, mert ezt Ő megteheti
mint mindenható Isten, és meg is akarja tenni mint hűséges Atya[16].
|
-
Róm 8,28: „Azt pedig tudjuk, hogy akik Istent
szeretik, azoknak minden javukra szolgál, azoknak, akiket elhatározása
szerint elhívott.”
-
Róm 10,12: „Nincs különbség zsidó és görög között,
mert mindenkinek ugyanaz az Ura, és ő bőkezű mindenkihez, aki segítségül
hívja;”
-
Mt 6,25–30: „Ezért mondom nektek: ne aggódjatok
életetekért, hogy mit egyetek, és mit igyatok, se testetekért, hogy mivel
ruházkodjatok. Nem több-e az élet a tápláléknál, és a test a ruházatnál?
Nézzétek meg az égi madarakat: nem vetnek, nem is aratnak, csűrbe sem
takarnak, és mennyei Atyátok eltartja őket. Nem vagytok-e ti sokkal
értékesebbek náluk? Aggódásával pedig ki tudná közületek meghosszabbítani
életét csak egy arasznyival is? Mit aggódtok a ruházatért is? Figyeljétek meg
a mezei liliomokat, hogyan növekednek: nem fáradoznak, és nem fonnak, de
mondom nektek, hogy Salamon teljes dicsőségében sem öltözködött úgy, mint
ezek közül akár csak egy is. Ha pedig a mező füvét, amely ma van, és holnap a
kemencébe vetik, így öltözteti az Isten, nem sokkal inkább titeket,
kicsinyhitűek?”
-
Mt 7,9–11: „Ugyan ki az közöttetek, aki ha kenyeret
kér a fia, követ ad neki, vagy ha halat kér, kígyót ad neki? Ha tehát ti
gonosz létetekre tudtok jó ajándékokat adni gyermekeiteknek, mennyivel inkább
ad jókat a ti mennyei Atyátok azoknak, akik kérik tőle?”
|
Krisztus
megváltásán át szemlélve milyen Atya képe van a református embernek?
Mit jelent
ez az én számomra?
27.
Mit értesz Isten gondviselése alatt?
|
|
Isten mindenható és jelenlévő ereje,
|
- ApCsel 17,25–26: „nem szorul emberi kéz szolgálatára, mintha hiányt
szenvedne valamiből; hiszen ő ad mindenkinek életet, leheletet és mindent. Az
egész emberi nemzetséget is egy vérből teremtette, hogy lakjon a föld egész
felszínén; meghatározta elrendelt idejüket és lakóhelyük határait.”
|
mely által mennyet és földet minden
teremtménnyel együtt, mintegy a saját kezével megtart
|
- Zsid 1,3: „Ő
Isten dicsőségének a kisugárzása és lényének képmása, aki hatalmas szavával
hordozza a mindenséget, aki miután minket bűneinktől megtisztított, a mennyei
Felség jobbjára ült.”
|
- Jer 5,24: „Eszükbe
sem jut, hogy féljék Istenüket, az Urat, aki az őszi és a tavaszi esőt
megadja a maga idejében, és biztosítja az aratásra rendelt heteket.”
|
|
termékeny és terméketlen esztendők,
étel és ital,
|
- ApCsel 14,17: „bár nem hagyta magát bizonyság nélkül, mert jótevőtök
volt, a mennyből esőt adott nektek és termést hozó időket; bőven adott nektek
eledelt és szívbéli örömet.”
|
egészség és betegség,
|
- Jn 9,3: „Jézus
így válaszolt: "Nem ő vétkezett, nem is a szülei, hanem azért van ez
így, hogy nyilvánvalóvá legyenek rajta Isten cselekedetei.”
|
- Péld 22,2: „Találkozik
a gazdag a szegénnyel: mindegyiket az Úr alkotta.”
|
Milyen
összefüggésben van Isten teremtése és gondviselése?
Van-e
véletlen? Létezik olyan, hogy sors, vagy végzet?
28.
Milyen hasznunk származik Isten teremtésének és gondviselésének ismeretéből?
|
|
Az, hogy mi minden kellemetlenségben
türelmeseknek,
|
- Róm 5,3: „De
nem csak ezzel dicsekszünk, hanem a megpróbáltatásokkal is, mivel tudjuk,
hogy a megpróbáltatás munkálja ki az állhatatosságot,”
- Jak 1,3: „tudván
hogy hitetek próbája állhatatosságot eredményez.”
- Jób 1,21: „és
így szólt: Mezítelen jöttem ki anyám méhéből, mezítelen is megyek el. Az Úr
adta, az Úr vette el. Áldott legyen az Úr neve!”
|
a boldogságban hálásaknak,
|
- 5Móz 8,10: „Ehetsz
jóllakásig, és áldani fogod Istenedet, az Urat azért a jó földért, amelyet
neked adott.”
- 1Thessz 5,18: „mindenért hálát adjatok, mert ez az Isten akarata Jézus
Krisztus által a ti javatokra”
|
- Róm 5,5: „a
reménység pedig nem szégyenít meg, mert szívünkbe áradt az Isten szeretete a
nekünk adatott Szentlélek által.”
|
|
- Róm 8,38–39: „Mert meg vagyok győződve, hogy sem halál, sem élet, sem
angyalok, sem fejedelmek, sem jelenvalók, sem eljövendők, sem hatalmak, sem
magasság, sem mélység, sem semmiféle más teremtmény nem választhat el minket
az Isten szeretetétől, amely megjelent Jézus Krisztusban, a mi Urunkban.”
|
|
- Jób 1,12: „Az
Úr ezt felelte a Sátánnak: Mindenét a kezedbe adom, csak rá magára nem
vethetsz kezet! És eltávozott a Sátán az Úr elől.”
- ApCsel 17,28: „mert őbenne élünk, mozgunk és vagyunk. Ahogy a ti
költőitek közül is mondták némelyek: Bizony, az ő nemzetsége vagyunk.”
|
Az ebben való hit alamizsna, ópium; vagy életformáló tapasztalat?
Elég, ha elfogadjuk Isten ajándékait?
Te türelmes, hálás reménykedő vagy?
[1] A XVI. századi fordításokban „kötelesek vagyunk”-kal
adják vissza, Szenczi és Erdős: „méltók vagyunk”-nak fordítja, Tavaszy és az új
fordítás: az „érdemeltünk / megérdemeltük” kifejezést használja. A németben: verdient haben, a latinban: obnoxii sumus található.
[2] Erdős Józseffel bezárólag a magyar fordítások az
„eleget kell tenni” kifejezéssel fordította, Tavaszy szerint: „meg kell
fizetnünk”, amit átvesz a 2013. évi revízió is. A németben ezen a helyen: genug geschehe a felelet végén pedig bezalung thun szerepel, a latin
szövegben: satisfieri / satisfaciamus
található.
[3] Lehet: „önmagunk”
[4] Huszár – Szárászi
– Szenczi fordítása
így hangzik: „adósságot / adósságinkat / adósságunkat
öregbítjük”, Erdős szerint: „szaporítjuk a bűnt”, Tavaszy szerint: „növeljük tartozásunkat”, az új fordításban már „növeljük bűnünket” szerepel. A németben:
wir machen … die schuldt … grösser; a latinban: debitum… augemus.
[5] A latin verzió bővebb: „Képes puszta teremtmény, a
mennyben és a földön, aki csak teremtmény, értünk eleget tenni?”. A XVI.
században ezt a „teremtett állat” kifejezéssel adták vissza.
[6] A latin verzióban a „szent ősatyák” helyett:
„patriarchák” szerepelnek.
[7] A latin verzióban a „szeretett” helyett: „egyszülött”
szerepel.
[8] A latin verzióban a „betöltött” helyett:
„beteljesített” szerepel.
[9] Lehet: „szilárd”
[10] A latin verzió szerint: „szilárd/biztos bizalom, ami a
Szentlélek az evangélium által a szívemben…”
[11] A latin verzióban: „életet”
[12] A latin verzió bővebb: „aminek summája az Apostoli Hitvallásban, azaz minden keresztyén
kétségen felül álló, egyetemes hitének tételeiben vannak összefoglalva.”
[13] A latin verzióban: „Melyik ez a hitvallás?”
[14] A latin verzióban nem a tételekre, hanem a teljes
hitvallásra kérdez rá.
[15] A latin szövegből hiányzik mind a három isteni személy
megnevezése mellől az „Isten” kifejezés: csak Atyáról (egyedül itt toldja be az
„örökkévaló” jelzőt), csak Fiúról, és csak Szentlélekről beszél.
[16] Huszárnál: „kegyelmes Atyánk”, Szárászinál és
Szenczinél: „kegyes Atyám”; Erdős óta egységesen: „hűséges Atya”. A németben: ein getreuer Vater, a latinban: benignus pater.
[17] Itt a latinban van egy betoldás: „minden ami a földön
terem”
[18] A latin verzióban a „kezéből” helyett: „tanácsából és
akaratából”
[19] Huszár – Szárászi – Szenczi és Tavaszy is a latin
alapján: „az ő Atyai tanácsából és akaratából lesznek”, Erdősnél: „az ő Atyai
kezéből jön”, a 2013. évi revízió szerint: „az ő hűséges Atyai kezéből
származik”. Németül: von seiner
väterlichen Hand uns zukomme, latinul: paterno
eius consilio et voluntate contingant.
[20] A latin verzió szerint: „biztos tudás”
[21] A latin verzió itt még nem említi a „teremtmény” szót,
csak egyszerűen „semmi”-ről beszél.
[22] A latinban itt is a „kezében” helyett „hatalmában
szerepel”.
[23] Ez a fordítás a latin alapján készült, mert a németben
két szó szerepel ugyan, de mind a kettő a mozgásra vonatkozik, azzal a kis
különbséggel, hogy másodszor a megmozdulásról szól.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése