Aki hisz az öntudatos és mindenható abszolút
transzcendens létezésében; az hisz abban is, hogy minden úgy történik a
világon, ahogy Ő akarja! Ez a tágabb értelemben vett eleve elrendelés.
Ehhez képest a Szentírás ismeri a szűkebb értelemben vett predestinációt
is, amely az egyének örök üdvösségére és örök kárhozatára vonatkozik.
A teológiatörténetben
először Pelagius kelta szerzetessel vitatkozva Augustinus fejtette ki rendszerezetten
és részletesen a predestinációról szóló tant. A reformáció idején a reformátoroknál
újra megjelent ez a tanítás: Zwingli spekulatív módon túlhajtotta; Luther a Szolgai akaratról írva szinte túlzó
módon, részletekbe menően kifejti Isten eleve elrendelésének tanát, amit
Capito-hoz 12 évvel később intézett levelében megerősít. Kálvinnál nem szerepelt még sem az Institutio
1536-os kiadásában, sem a Genfi Egyház Kátéjának egyik kiadásában sem önálló
predestináció tan. S ennek megfelelően nincs a Heidelbergi Káténak sem külön
kérdése az eleve elrendelésről! Az Institutio utolsó, 1559-es átdolgozásába is
csak az üdvtan befejezésére szolgál, így került a harmadik könyv végére, ekkor
már négy fejezetet szentelt ennek a témának Kálvin. Nála nem spekulatív alapelv
a predestináció, tehát egyetlen tant sem lehet, és nem is szabad ebből levezetni;
de mégis minden tantétel mögött ott kell lennie. Az eleve elrendelés nem tan-alkotó,
hanem tan-szabályozó a református dogmatikában (lásd: HK. 20. 31. 52. és 54.
kérdés-felelet)! Barth Károly 1936. évi magyarországi látogatása alatt tartott
előadásában helyezte ezt a reformátori tanítást teljes egészében krisztológiai
alapra. A középkori és az újkori katolicizmusban is megtalálható, de az ember
szabad akaratáról, és az üdvszerző jócselekedetekről szóló tanítás által
elhomályosítva.
I.
A predestináció bibliai alapjai
- A kiválasztásra vonatkozó locus classicus-ok:
-
Mk 13,20: „a választottakért azonban, akiket Ő
kiválasztott, megrövidítette azokat a napokat.”;
-
ApCsel 9,15: „Ezt mondta neki az Úr: „Menj el, mert
választott eszközöm ő”;
-
ApCsel 13,48: „akik az örök életre választattak, mindnyájan
hívővé lettek.”;
-
Róma 9,11-22: „Még ugyanis meg sem születtek gyermekei, és
nem tettek semmi jót vagy rosszat, de hogy az Istennek kiválasztáson alapuló
elhatározása érvényesüljön, ne a cselekedetek alapján, hanem az elhívó akarata
szerint, megmondatott Rebekának, hogy „a nagyobbik szolgálni fog a
kisebbiknek”, úgy ahogyan meg van írva: „Jákóbot szerettem, Ézsaut pedig
gyűlöltem.” Mit mondjunk tehát? Igazságtalan az Isten? Szó sincs róla! Hiszen
így szól Mózeshez: „Könyörülök, akin könyörülök, és irgalmazok, akinek
irgalmazok.” Ezért tehát nem azé, aki akarja, és nem is azé, aki fut, hanem a
könyörülő Istené. Mert így szól az Írás a fáraóhoz: „Éppen arra rendeltelek,
hogy megmutassam rajtad hatalmamat, és hogy hirdessék nevemet az egész földön.”
Ezért tehát akin akar, megkönyörül, akit pedig akar, megkeményít. Azt mondod
erre nekem: „Akkor miért hibáztat mégis? Hiszen ki állhat ellene akaratának?”
Ugyan ki vagy te, ember, hogy perbe szállsz az Istennel? Mondhatja-e
alkotójának az alkotás: „Miért formáltál engem ilyenre?” Nincs-e hatalma a
fazekasnak az agyagon, hogy ugyanabból az agyagból az egyik edényt díszessé, a
másikat pedig közönségessé formálja? Az Isten pedig nem haragját akarta-e
megmutatni és hatalmát megláttatni, és nem ezért hordozta-e türelemmel a harag
eszközeit, amelyek pusztulásra készültek?”;
-
Róma 11,2-7: „Az Isten nem vetette el az ő népét, amelyet
eleve kiválasztott. Vagy nem tudjátok, mit mond az Írás Illésről, amikor az
Isten előtt vádat emel Izrael ellen: „Uram, prófétáidat megölték, oltáraidat
lerombolták, én maradtam meg egyedül, de nekem is az életemre törnek.” Viszont
mit mond neki az isteni kijelentés? „Meghagytam magamnak hétezer férfit, akik
nem hajtottak térdet a Baalnak.” Így tehát most is van maradék a kegyelmi
kiválasztás szerint; ha pedig kegyelemből van, akkor már nem cselekedetekért,
mivel a kegyelem akkor már nem volna kegyelem. Mi tehát a helyzet? Amire Izrael
törekedett, azt nem érte el. A kiválasztottak azonban elérték, a többiek pedig
megkeményíttettek,”;
-
Ef 1,4-6: „Mert őbenne kiválasztott minket magának már
a világ teremtése előtt, hogy szentek és feddhetetlenek legyünk előtte
szeretetben. Előre el is határozta, hogy fiaivá fogad minket Jézus Krisztus
által, akarata és tetszése szerint, hogy magasztaljuk dicsőséges kegyelmét,
amellyel megajándékozott minket szeretett Fiában.”
- Isten elhívása:
-
2Thesz 1,11: „a mi Istenünk tegyen titeket méltóvá az
elhívásra, és töltsön meg titeket teljesen a jóban való gyönyörködéssel és a
hit minden erejével,”;
-
Róma 8,28-30: „Azt pedig tudjuk, hogy akik Istent szeretik,
azoknak minden javukra szolgál, azoknak, akiket elhatározása szerint elhívott.
Mert akiket eleve kiválasztott, azokról eleve el is rendelte, hogy hasonlókká
legyenek Fia képéhez, hogy ő legyen az elsőszülött sok testvér között. Akikről
pedig ezt eleve elrendelte, azokat el is hívta, és akiket elhívott, azokat meg
is igazította, akiket pedig megigazított, azokat meg is dicsőítette.”;
-
Ef 1,11: „Őbenne lettünk örököseivé is, mivel eleve
elrendeltettünk erre annak kijelentett végzése szerint, aki mindent saját
akarata és elhatározása szerint cselekszik;”
- Isten elvetése:
-
1Móz 4,5: „de Kainra és áldozatára nem tekintett.”;
-
1Móz 9,25: „ezt mondta: Átkozott Kánaán! Szolgák
szolgája lesz testvérei közt!”;
-
Róma 9,7: „és nem mindnyájan Ábrahám gyermekei, akik az
ő utódai”;
-
Róma 11,32: „Mert Isten mindenkit egybezárt az
engedetlenségbe, hogy mindenkin megkönyörüljön.”;
-
Gal 4,30: „De mit mond az Írás? „Űzd el a rabszolganőt
és a fiát, mert nem örökölhet együtt a rabszolganő fia a szabad asszony
fiával.””
- Isten szuverén mindenható Úr:
-
Zsolt 115,3: „A mi Istenünk a mennyben van, megalkotott
mindent, amit akart!”;
-
Péld 16,4: „Mindent rendeltetésének megfelelően
készített az ÚR, még a bűnöst is: a veszedelem napjára.”;
-
Mt 20,15: „Hát nem szabad-e nekem azt tennem a
javaimmal, amit akarok? Vagy a te szemed azért gonosz, mert én jó vagyok?"
- Isten még a bűnt, rosszat is irányítja:
-
1Kir 22,23: „Íme így adott az ÚR hazug lelket valamennyi
prófétád szájába. Az ÚR kimondta vesztedet.”;
-
Zsolt 39,10: „Néma maradok, nem nyitom ki számat, hiszen
te munkálkodsz.”;
-
Lk 2,34: „Simeon pedig megáldotta őket, és ezt mondta
anyjának, Máriának: „Íme, ő sokak elesésére és felemelésére rendeltetett
Izráelben, és jelül, amelynek ellene mondanak,”;
-
Csel 2,23: „azt, aki az Isten elhatározott döntése és
terve szerint adatott oda, ti a pogányok keze által felszegeztétek és
megöltétek.”
- Isten az embereket átadja bűneiknek:
-
Róma 1,24: „Ezért kiszolgáltatta őket az Isten szívük
vágyai által a tisztátalanságnak, hogy meggyalázzák egymás testét.”;
-
2Thesz 2,11: „Ezért szolgáltatja ki őket Isten a tévelygés
hatalmának, hogy higgyenek a hazugságnak,”
- „Pelágiánus textusok”, amelyekben a hangsúly az ember szabadságán van, s így ellentétesnek tűnhetnek a predestinációval:
-
Ézs 5,3: „Mindent rendeltetésének megfelelően
készített az ÚR, még a bűnöst is: a veszedelem napjára.”;
-
Jer 51,9: „Gyógyítgattuk Babilont, de nem gyógyult meg.
Hagyjátok hát, menjen mindenki a hazájába! - mert az égig ért ítélete, a
fellegekig emelkedett.”;
-
Ez 18,23: „Hiszen nem kívánom én a bűnös ember halálát
- így szól az én Uram, az ÚR -, hanem azt, hogy megtérjen útjáról, és éljen”;
-
Mt 5,45: „hogy legyetek mennyei Atyátoknak fiai, aki
felhozza napját gonoszokra és jókra, és esőt ad igazaknak és hamisaknak.”;
-
Mt 23,37: „„Jeruzsálem, Jeruzsálem, aki megölöd a
prófétákat, és megkövezed azokat, akik hozzád küldettek, hányszor akartam
összegyűjteni gyermekeidet, ahogyan a tyúk szárnya alá gyűjti a csibéit, de ti
nem akartátok!”;
-
Jn 3,16: „Mert úgy szerette Isten a világot, hogy
egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete
legyen.”;
-
1Tim 2,4: „aki azt akarja, hogy minden ember
üdvözüljön, és eljusson az igazság megismerésére.”;
-
2Pt 3,9: „Nem késlekedik az Úr az ígérettel, … hanem
türelmes hozzátok, mert nem azt akarja, hogy némelyek elvesszenek, hanem azt,
hogy mindenki megtérjen.”
II.
A predestináció helye a keresztyén tanításban:
- A Szentírásban található igehelyekből nyilvánvaló, hogy a predestináció soha nem önmagában szerepel, hanem mindig egy nagyobb témakör magyarázó részeként. Leggyakrabban az Isten kegyelmi kiválasztásához társul az eleve elrendelés (lásd: Róma 9-11).
- A kegyelmi kiválasztás, és így a predestináció is kijelentett igazság, és mint ilyen csakis hit által ismerhető meg! Itt a logika csődöt mond, ezért nem lehet puszta szólam, vagy világnézeti elv. Az eleve elrendelés a mi legszemélyesebb hittitkunk!
- A kegyelmi kiválasztás és a predestináció igazsága Jézus Krisztusban jelentetett ki tökéletesen! Már Augustinus megfogalmazta ezt az alapelvet Krisztusról a maga tömör és találó módján: „Speculum nostrae praedestinationis” , azaz Ő a mi kiválasztásunk – eleve elrendelésünk tükre. Nem bennünk megy ugyanis végbe a kiválasztás, hanem Jézus Krisztus műve történik meg rajtunk és értünk! Ezért, ha szeretnénk ezt a titkot megérteni, akkor azt Krisztusban, mint egy tükörben kell szemlélnünk!
III.
Az eleve elrendelésről szóló tanítás
Az eleve elrendelés tanának legátfogóbb
összefoglalását Kálvin nyomán az 1618. november 13-tól 1619. május 19-ig
ülésezett Dordrechti Zsinat, a reformátusok egyetlen egyetemes zsinatának
kánonjai adják.
- Minden ember vétkezett Ádámban, s gyalázat és örök halál jutott osztályrészéül, Isten senki ellen nem követett volna el jogtalanságot, ha az egész emberi nemet meghagyta volna a bűnben és a gyalázatban, s bűnéért meg akarta volna büntetni (Lásd: Róma 3,19. 23; 6,23).
- Isten szeretete mégis nyilvánvalóvá lett azáltal, hogy egyszülött Fiát elküldte (1Jn 4,9; Jn 3,16).
- Hogy az emberek higgyenek Krisztusban, Isten e hír fölött igen örvendező hírnököket küld – mégpedig azokhoz, akikhez akar, és akkor, amikor akar –, akiknek szolgálata által az emberek felszólíttatnak az eszmélésre és a keresztre feszített Krisztusban való hitre. (Róma 10, 14. 15)
- Azokon, akik nem hisznek, megmarad Isten haragja. Azok viszont, akik elfogadják és igaz, élő hittel szeretik a Megmentő Jézust, megszabadulnak általa Isten haragjától, s örök életet nyernek.
- A hitetlenség oka, s az abban rejlő bűn – miként minden más bűn alapja is –, semmiképpen sem Istenben, hanem az emberben van. A Jézus Krisztusban való hit és az általa való üdvözülés Isten önzetlen adománya. (Lásd: Ef 2,8; Fil 1,29)
- Az pedig, hogy Isten egyeseket a kellő időben megajándékoz a hittel, másokat pedig nem ajándékoz meg, öröktől fogva önnön elhatározásából történik (ApCsel 15,18; Ef 1,11). A kiválasztottak szívét, bármennyire kemény is az, elhatározásának megfelelően kegyesen meglágyítja, s a hitre hajlítja, míg a ki nem választottakat, igazságos ítélettel ítélvén, meghagyja gonoszságukban és keménységükben. Számunkra leginkább ebben nyilvánul meg az egyenlőképpen nyomorult emberek könyörületes és egyúttal igazságos megkülönböztetése, vagyis a kiválasztásnak és elvetésnek Isten Igéjében kinyilatkoztatott elhatározása. Míg a rosszindulatú, tisztátalan és kevéssé állhatatos emberek ezt kiforgatják, saját romlásukat okozva, addig a szent és vallásos lelkeknek ez kimondhatatlan vigaszul szolgál.
- A kiválasztás pedig Isten változhatatlan szándéka, amivel a világ teremtése előtt az egyetemes emberi nemből, akaratának legszabadabb tetszése szerint, puszta kegyességből, meghatározott számú embert – akik sem nem jobbak, sem nem méltóbbak másoknál, hanem velük együtt a közös nyomorúságban vesztegelnek – kiválasztott a Krisztusban való üdvözülésre. Krisztust ugyancsak öröktől fogva Közvetítővé, minden kiválasztott fejévé és az üdvözülés alapjává tette. S felszólítja ezeket az embereket az Ige és a Lélek segítségével a Krisztussal való közösségre. Ehhez el is vezeti őket. Elhatározván továbbá, hogy ő maga igaz hittel ajándékozza meg, igazzá teszi és megszenteli őket. Végül pedig megdicsőíti a hatalma révén Fia közösségében megőrzötteket, hogy megmutassa könyörületességét és az isteni dolgokban megnyilvánuló dicsőséges kegyelmét. (Ef 1,4-6; Róma 8,30)
- A kiválasztás nem többféle, hanem egy és ugyanaz minden üdvözülő számára, ahogy azt a Szentírás hirdeti: Isten akaratának egyetlen tetszése, terve és szándéka van, amellyel öröktől fogva kiválasztott bennünket a kegyelemre, dicsőségre, üdvösségre és az üdvösség útjára, amit azért készített elő, hogy járjunk azon.
- A kiválasztás nem az Isten által előre látott hit, szentség, vagy valamely más jó tulajdonság és szándék miatt történt. Hanem épphogy a kiválasztás célja a hit, az engedelmesség, a szentség, stb. Ennélfogva a kiválasztás éppenséggel forrása az összes üdvözítő javaknak: ez az, amiből ered a hit, a szentség és a többi üdvözítő adomány, továbbá maga az örök élet. (Ef 1,4)
- Ennek az önzetlen kiválasztásnak az oka csakis Isten tetszése, amely nem abban nyilvánul meg, hogy bizonyos emberi minőségeket vagy cselekedeteket az üdvösség feltételéül szabna, hanem abban, hogy a bűnösök közös sokaságábó1 meghatározott személyeket a saját tulajdonába, maga mellé fogad. (Róma 9,11-13; ApCsel 13,48)
- Isten kiválasztása örök érvényű, változhatatlan és visszavonhatatlan. Tehát a kiválasztottak nem vettethetnek el, és számuk nem csökkenhet.
- A kiválasztottak, képességeiknek megfelelően, a kellő időben megbizonyosodnak saját üdvösségükre vezető kiválasztottságukról. Ezt a bizonyosságot nem Isten titkainak kíváncsi kutatásával, hanem a kiválasztás gyümölcseinek (hit, istenfélelem, bűn miatti szomorúság…) önmagukban való szemlélésével nyerik el.
- A kiválasztottságnak ez a tudata alkalmat ad Isten gyermekeinek, hogy megalázzák magukat Isten színe előtt, és magasztalják könyörületességét, s megtisztítsák magukat, és viszont szeressék a mennyei Atyát. Távol áll a kiválasztottságról való bizonyosságtól a hit lanyhulása, vagy az Isten akarata iránti nemtörődömség. Ez a könnyelműség és vakmerőség Isten igazságos ítélete szerint azokra jellemző, akiknek a kiválasztáshoz semmi közük nincs.
- A kiválasztatásunk kegyelmét még jobban megvilágítja az a tény, hogy Isten némelyeket meghagyott az elvettetésben. Senkinek nem szabad viszont önmagát az elvetettek közé sorolnia, hanem félelemmel és rettegéssel; imádkozva és alázatosan munkálkodnia kell saját üdvösségén.
Barth Károly magyarázó
kiegészítése a kettős predestinációhoz: nem csak a mi kiválasztásunkat, hanem a
mi elvettetésünket is Krisztusban kell szemlélnünk! Ha nem látjuk
elvettetésünket, nem érthetjük meg kiválasztásunkat sem. Isten – értünk és
helyettünk – az Ő választottját, a bűnnélkülit sújtotta haragjával, hogy
minket, akik hiszünk benne, ne kelljen elvetnie. Ez egy út, amin járnunk kell,
és nem egy épület statikus egyensúlya, amit el kell adottságként fogadnunk.
Ennek az útnak a leírása a predestinációról szóló tan. Ebből kifolyólag nem
tekinthetünk úgy a körülöttünk élő emberekre, hogy azokról rögtön megmondjuk, a
most hivők kiválasztottak, vagy a most hitetlenek elvetettek. A kiválasztottak
és elvetettek csoportját nem értelmezhetjük úgy, mint a férfiaknak és
asszonyoknak, fehéreknek és feketéknek az emberiség természettől létező két
különálló részét. Ez ugyanis nem más, mint a felettünk elhangzó isteni örök
„vagy-vagy”-nak az emberszabásúvá tétele, s így az Isten teremtői, megváltói és
megszentelő felségjogának megsértése.
IV.
Mire kötelez minket Isten kegyelmi kiválasztása
Isten kegyelmi
kiválasztása elsődlegesen Jézus Krisztusra vonatkozik, aki kiválasztó Isten
és kiválasztott ember egy személyben; ami azt jelenti, hogy Isten szabad
kegyelméből odaszánta magát a bűnös embernek, a bűnös embert pedig önmagának;
azaz magára vette és veszi az ember bűnét és büntetését, az embert pedig arra
méltatja, hogy saját dicsőségének részese legyen. Ezt a csodát, ami az
evangélium summája, mi megmagyarázni nem tudjuk, hanem csak, mint imádatra
késztető tényt csodálhatjuk!
Másodszor ez a
kiválasztás a gyülekezetre vonatkozik. Krisztus nincs Egyház nélkül, ahogy
fej sincs test nélkül, sem vőlegény menyasszony nélkül. A gyülekezet, mint a
választottak közössége, nem csak tárgya, hanem bizonyságtételével hordozója
is Isten világtervének. A Lélek által az Egyház az egész világ előtt
bizonyságot tesz Uráról, Aki nemcsak a gyülekezetnek, hanem a világnak is Ura.
Ez a bizonyságtétel felhívás kell, hogy legyen a világ számára Krisztus
követésére. A világnak nem az egyházra van szüksége, hanem arra, hogy maga is
egyházzá váljék! A gyülekezet is az isteni végzés imádatra késztető titka
elé állít: mulandó alakjában Isten ítéletét mutatja, eljövendő alakjában pedig
Isten könyörületét ábrázolja ki.
Csak harmadsorban
vonatkozik Isten kegyelmi kiválasztása ránk, egyes emberekre.
Természetünk szerint (óemberünkben) Isten által elvetett emberek vagyunk. Nem a
teremtés alapján, hanem saját választásunkból. Ebben az elvetett állapotunkban
fogadhatjuk be Isten gyülekezetének bizonyságtételét, az örömhírt. Az
evangéliumból értjük meg, hogy a mi választásunk semmis, mert Krisztusban Isten
kiválasztott minket az üdvösségre; azáltal, hogy az általunk választott
istentelen állapotot Ő magára vette. Ha ezt hittel megragadjuk, akkor a
gyülekezet bizonyságtevő tagjaivá válunk, ami három dologra kötelez:
- Életünk minden pillanatában aktuális és sürgető belátására annak, hogy
-
Isten elkísér minket életutunkon!
-
Mi mindenestől az Ő kezében vagyunk!
-
A mi eleve elrendelésünk nem más, mint Isten Jézus
Krisztusban egyszer s mindenkorra elvégzett döntése!
- Bizakodásra, hogy Isten el is végzi a mi életünkben, amit Ő felőlünk Jézus Krisztusban elhatározott.
- Olyan engedelmességre, amellyel a mi üdvbizonyosságunknak, és bizodalmunknak jó bizonyságát adhatjuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése