Hatásvadászat
A gyónás, a kelták és az ariánusok
A
vallástörténet tanúsága szerint szinte mindegyik vallásban megtalálhatóak a
felbomlott isteni rend helyreállítására szolgáló rituális cselekmények:
mosakodások, tisztálkodási előírások, tárgyak megtisztításának leírása,
aszkézis, böjt, önsanyargatás, állat- és emberáldozatok, gyónás, helyettes
elégtétel: bűnbak-motívum. Más és más viszont mindezeknek a szerepe a különböző
vallásgyakorlatokon belül. Másképp éli meg a világ egyensúlyának felbomlását egy
kelta, akinek a világképében nem válik ketté élesen az isteni és az emberi
szféra. S megint másként egy muszlim, aki a kaffara fogalma alatt azt érti, ami
a hibákat felfedi és ezzel a negatív hatásokat megakadályozza, így számára az
emberi szenvedés (szerencsétlenség, betegség, halál) a bűnbánat egyik formája,
ami lelki tisztulást eredményez, mert általa az elkövetett bűnök elnyerik
büntetésüket.[1]
A bűn
megbánása és az attól való megtisztulás a keresztyénség tanításának egyik
lényegi eleme; gyakorlati kivitelezése viszont az egyház történetében számos
módozattal bír. Ennek egyik bevett formája a gyónás lett. Most a bűnbánat ezen
jelenségét teológiatörténeti mivoltában vizsgálom. Különös tekintettel az azt
létrehozó körülményeket és hatásokat véve szemügyre, választ keresve a
kialakulás és elterjedés hogyanjára.
I. Kiindulási pont – kérdésekkel
A kiindulási
pontot a Zsid 6,4-6 (v.ö. 1Jn 5,16 kk.) jelenti, mely szerint lehetetlen a
második megtérés. Ez az ellentmondást nem tűrő kijelentés az első századok egyik
legátfogóbb vitapontjává lett. A III. századra a rigorózus csoportosulások
(montanisták, donatisták, novatianusok) ellenállásával szemben rögzítette a
nagyegyház, hogy „minden bűnösnek (még a halálos bűnt elkövetőnek is) egy (és
csakis egyetlen) bűnbánati lehetősége van”[2]. Ebből
fejlődött ki az óegyház bűnbánati gyakorlata, mint a megkeresztelt, de súlyos
vétkekben (hittagadás, bálványimádás, gyilkosság, házasságtörés…) elbukott
gyülekezeti tagok lelkigondozásának speciális formája. A megtérést megpecsételő
keresztség mellett, mint az első bűnbánat mellett létjogosultságot nyert a poenitentia secunda, a második bűnbánat. Ennek
a gyakorlatnak a megléte a II. század üldözéseitől datálható, s a Hermás Pásztora
a korabeli iratokkal együtt,[3] mint
egyszeri és megismételhetetlen, mintegy utolsó bűnbánati lehetőséget ismerik. A
177-178-ban kirobbant lyoni üldözés hittagadóiról például, azt jegyezte fel az
egyháztörténet, hogy „Az egyház holt tagjai az élő tagok által visszatértek az
életbe, és így az egyházanyát óriási öröm fogta el, mert akiket mint halottakat
önmagából kivetett, elevenen visszaszerezte magának.”[4] Tehát
az egyházfegyelem gyakorlására szolgáló bűnbánati intézményrendszer ekkor már
működött.
A kánoni bűnbánattartás liturgikus
ünneplésének három fázisa volt, erről részletesen a 230 táján keletkezett Didaszkália számol be.[5] A
püspök előtt megtörtént bűnvallás után először fölvették a bűnöst a bűnbánók és
vezeklők sorába: a gyülekezet közössége előtt a bűnbánó fejére hamut szórtak,
zsákruhát adtak rá, s kizárták az eucharisztikus közösségből, s ő magát
bűnösnek vallva, de bűneit részletesen fel nem sorolva, kérte a hívek
közbenjáró imáját.[6] Majd a vétkes a kiszabott
módon és ideig vezekelt, imádkozva, böjtölve, a gyülekezet könyörgését kérve és
a világtól elvonulva. A vezeklés ideje alatt a bűnbánónak többször meg kellett
jelennie a templomban, ekkor kézrátétellel erősítették, és imádkoztak érte.[7] Végül
a püspök a gyülekezet közössége előtt imádságban kérte Isten irgalmát, s
kézrátétellel feloldozta a bűnbánót, és ünnepélyesen visszafogadta őt az
egyházba.[8]
A Decius féle
keresztyénüldözésben (249-251) számosan elbuktak, s ekkor a vértanúk (martyres) és a hitvallók (confessores) közbenjárására általánossá vált a
második megtérés, azaz a keresztség utáni bűnbánat gyakorlata. Ekkor még nincs
szó arról, hogy a vértanúk, és a hitvallók érdemei alapján fogadta volna vissza
az egyház az elbukottakat (lapsi). Ekkor csak arról számolnak be a
krónikák, hogy a nagy tekintéllyel bíró, megkínzott és megcsonkított hitvallók
védelmükbe vették azokat, akik a nehéz időkben megtagadták hitüket, s ezzel
megakadályozták a bűnbocsánat megtagadását a bűnbánóktól. Így a túlzott szigort
hirdető irányzatok az egyház peremére szorultak, az ilyen rigorózus tanokat
hirdetőket puritánoknak, azaz tisztáknak is nevezték, köztük legismertebbek Novatianus (+258), római presbiter
párthívei, akik a 251-258 közötti időszakban ellenpápává tették vezetőjüket;
vagy a Diocletianus-féle
üldözés nyomán az egyházból Észak-Afrikában kiszakadt donatisták. Az elbukott
keresztyének egyházba való visszavétele kétségkívül megosztotta a közvéleményt,
amit láthattunk Novatianus és
megbocsátást hirdető püspöke, Cornelius
(251-253) valamint párthíveik összecsapása révén is. Ennek teológiai vitájához
karthágói Cyprianus (+258) is
hozzászólt, aki megkülönböztette a hittagadás különböző szintjeit:[9]
- A libellatici-nek nevezett keresztyének követték
el a legkisebb vétket. Ők ugyanis nem biztos, hogy megtagadták hitüket, de
mégis rendelkeztek igazolással (libellus) arról, hogy bemutatták a szükséges
áldozatot a császár geniusa előtt.
- A thurificati névvel illetett személyek
bűne már felért a hittagadással. Hiszen ők bemutatták az illatáldozatot, vagyis
tömjént füstölögtettek el egy pogány oltáron.
- A sacrificati-ként megjelöltek csoportja követte
el a legsúlyosabb hittagadást, ők ugyanis a pogány áldozat minden
ceremóniájában részt vettek, az állat levágásától az áldozati lakomáig. Ebben
az esetben teljes volt az aposztázia.
A különböző súlyú
vétkek egyházi megítélése sem volt azonos, aminek következtében a bűnbánókat is
több csoportba sorolták, s az egyes bűnbánati szinten a vezeklők a kiszabott
ideig gyakorolták a bűnbánat megfelelő formáját. Keleten a vezeklésnek négy
szintje alakult ki:[10]
- „Sírók” (proszklainontesz, flentes), akik csak a
templomajtón kívül tartózkodhattak, és sírva könyörögtek az istentiszteletre
érkezők imádságaiért.
- A „hallgatók” (akuémenoi, audientes) voltak azok, akik az
előcsarnokból hallgathatták a felolvasott igét és annak magyarázatát.
- A „térdelők” (hüpopipzontesz, genuflectantes) a templomhajó
végében a bejáratnál térdeltek és az igehirdetés utáni könyörgésben elhangzó
lelki betegeknek, megszállottaknak (energumenoi
hüpo pneümatón akathartón) szóló áldással bocsátották el őket.
- Az „együttállók” (szünéisztamenoi,
consistentes)
jelen lehettek ugyan a teljes liturgián, de ki voltak rekesztve a felajánlási
körmenetből és az eucharisztiából.
Példaként hadd álljon itt a 325.
évi Niceai Zsinat XI. kánonja:
„Azokról, akik
Licinius zsarnoksága idején kényszer, vagyonelkobzás, veszély vagy más hasonló
(ok) nélkül buktak el, a szent zsinat azt határozta, hogy noha méltatlanok
voltak az elnézésre, mégis kíméletesen bánjanak velük. Akik tehát igazán
megbánják, azok, ha már hivők voltak, három évig a hallgatók közt tartsanak
bűnbánatot, majd hét évig a térdelők között, két évig pedig a felajánlást
kivéve vegyenek részt a néppel együtt az imában”[11]
A kisebb
bűnökre, a napi bűnbánatot: az imádkozást, böjtölést és alamizsna osztását
javasolták. Ezt nevezték paenitentia quotidiana-nak. Ezen túl, a nyilvános bűnbánat mellett
korábban is volt lehetőség bizonyos esetekben a magán-bűnvallásra. Erről tanúskodik
Szíriában a Didascalia több helye.[12] Afrikában
Cyprianus[13] megengedte a kényszer
alatt hitüket megtagadóknak, hogy ha nem mutattak be áldozatot, akkor „privato modo” tartsanak bűnbánatot és
vegyék őket vissza az egyházba. Hispániában a 300-as évek elején hozott zsinati
döntés[14]
értelmében az erőszakot szenvedett szüzeket egy év után bűnbánat nélkül
visszavették az egyházba. Perzsiában Afrahat[15] egy
érdekes esetet ír le, mely szerint, ha valaki a harctól való félelmében
orvosnak adja ki magát, ki kell rá szabni a bűnbánatot, de nem nyilvánosan.
Egyiptomban már Órigenész[16] szól
arról, hogy nem feltétlenül kell az egész egyház közbenjárása a bűnös
visszavételéhez, hanem elegendő a papé. Rómában I. Leó[17] is
megengedi a privát bűnbánatot a gyermekkorban megkeresztelteknek bálványimádás,
gyilkosság és paráznaság esetét kivéve. A keleti szerzetesség bűnbánati
gyakorlatában megtalálhatjuk a gyónás csíráját, erről Baszileiosznál
olvashatunk.[18] A szerzetesség körében elég hamar általánossá
vált a magán bűnbánati gyakorlat. A bűnbánat ezen formáját, mint a beteg lelkek
gyógyszerét használták, ami segítette a felkészülést a jó halálra; s így a
kegyességgyakorlás egyik cselekményeként funkcionált.[19]
A bűnbánati
gyakorlat V. századi krízisében a paenitentia secunda és a paenitentia quotidiana közötti különbség először
relativizálódott, majd eltűnt. Mivel a nyilvános bűnvallás után szégyenfolt
maradt a bűnbánón, ezért az egyre inkább kényszer- és büntetőintézkedés
jelleget öltött. Nem ment ugyan ki teljesen a szokásból, de mivel egyre kevésbé
gyakorolták, egy sor rituális konstrukciót eredményezett: a paenitentia solemnis-t, amely továbbra is a püspök vezetése alatt maradt; a paenitentia publica-t, azaz a búcsút a búcsújáróhelyekkel…; a paenitentia privata-t, azaz a gyónást.
A gyónás
igazából nem is a nyilvános bűnvallásból, hanem a szerzetesek egymás közti
bűnvallásából, mint lelkigondozói és lelki vezetési gyakorlatból alakult ki. Ennek
gyökerei a korakeresztyén vándorprófétaságig nyúlnak vissza, amikor a profetikus-karizmatikus
miliőben a Krisztus követését az aszketikus hontalanság jegyében próbálták
megvalósítani azok a lélekhordozók (pneümatoforoi),
akik különleges imaerővel (parrészia)
bírtak, s a nekik tulajdonított karizmatikus teljhatalmuk révén bűnöket is
megbocsáthattak. Ezt a tradiciót hangsúlyozták túl a montanisták. Mértéktartó
módon a pusztai remetéknél és szerzeteseknél élt tovább ez a gyakorlat, akiket
gyakran felkerestek világi hívek, hogy imát kérjenek bűneik bocsánatáért, és a
jövőjükre nézve pedig tanácsot. Órigenész javasolta, hogy mindenkinek legyen
saját lélek-orvosa, aki lelkének betegségeit gyógyítja.[20] A keleti
eredetű szerzetesség egyik fontos nyugati megtelepedési helye, a galliai Lerins, éppen az a hely, ahol a
hagyomány szerint Patrik (+461), az írek apostola is szerzeteskedett; de ha a
dokumentálhatóbb változatnál maradunk is Patrik tanulmányait illetően, s
Auxerrre-be Amatrus és Germanus mellett látjuk érett
keresztyénné válását, akkor is Galliában ismerkedik meg a bűnbánattartás ott
honos szerzetesi gyakorlatával, ahol „olyan szerzők monasztikus lelkiségét
vallották magukénak, mint Cassianus,
Szent Baszileiosz vagy az Apophthegmata patrum”.[21]
Még mielőtt azonban
előreszaladnánk, a bűnbánati gyakorlat fejlődésének áttekintése után adódnak a
kérdések, amelyek az egyházi fegyelmezés ismert ókeresztyén kori válságára
vonatkoznak. Miért korlátozta a vezeklések számát az egyház? S a bűnbánat ideje
alatt miért rótt túlzott terhet a bűnbánóra? S ezáltal miért nyújtották meg a
katekhumenátus idejét, halogatva ezzel a keresztséget egészen a halálos ágyig? A botrányok, amelyek a régi rendszert övezték,[22] sőt
a bűnbocsánat és az egyházfegyelem több helyen szkizmához[23]
vezető kérdésköre; miért nem segítették elő, hogy központilag oldják meg a
bűnbánat kérdését? A gyónás gyors terjedését hagyományosan az imént említett
bajok kiküszöbölésével magyarázzák, hozzátéve, hogy a bűnbánat ezen új formája
megfelelt az igényeknek és elvárásoknak: a gyónás megismételhető, a poenitentia elviselhető, titkos
volta pedig megszüntette a botrányok lehetőségét.
II. Három hipotézis
Hogy némiképp árnyaljuk
az óegyház alkonyán átalakult bűnbánati gyakorlat „hogyan” kérdésére adandó
válaszát, három munkahipotézist javaslok felállítani. Ezek közül az első a kifejlődés
körülményeire vonatkozik, a második az elterjedés módjára, míg a harmadik az új
gyakorlat elfogadását befolyásoló tényezőkre koncentrál, s előrevetíti a gyónás
hatását is:
- Az ír keresztyénség kiegyezése az ősi kelta vallás
képviselőivel lehetővé tette a pogány kelta kozmológia által teljesebbé
váló magán-bűnvallás kifejlődését.
- Az ír peregrinusok hozták át a kontinensre az ő
gyakorlatukat, és terjesztették el, mert a fent felvázolt okok miatt itt
igény volt rá. Terjedését a fenti okokon kívül két tényező segítette:
egyrészt a romanizált kelta lakosságtól nem volt idegen ez a fajta
kozmológiai látás; másrészt az áttérő ariánus germán népegyházak etikai
maximalizmusának is megfelelt ez a gyakorlat.
- A 325. évi Niceai Egyetemes Zsinat döntését
elfogadó romanizált kelta lakosság, és az őket leigázó ariánus germán
népcsoportok közötti vallási békét a katolikus hit elméleti elfogadása
mellett, a gyónás gyakorlatának közös meghonosítása jelentette.
Ezen hipotéziseket áttekintve és
amennyire ma lehetséges tudományosan igazolva fog feltárulni előttünk a gyónás
fejlődését elősegítő hatások jórészét tartalmazó kép, ami reménység szerint az
eddigieknél jóval részletesebb lesz.
III. A kelta kozmológia és a keresztyénség kölcsönhatása
Az 575-ben
Druim Cettben tartott egyházi gyűlésen a legendák szerint Colum Cille apát
közbenjárt a kelta vallás szellemi vezetői, a druidák[24]
társadalmi szerepének és helyzetének továbbéléséért. A megegyezés szerint a
kelta hitvilág szellemi elitje: a teológus druidák, a látnokok és a bárdok[25]
megtarthatták társadalmi rangjukat, ha lemondtak a túlvilággal való
kapcsolattartás jogáról az egyház javára. Hiszen ekkorra már a keresztyénség
átvette a szellemi élet irányítását az Ír szigeteken is: a püspök a királlyal
állt egy szinten, a keresztyén papokat pedig itt az aes dana, a tanult
emberek közé sorolták. Ezzel a két vallás képviselői kiegyeztek egymással, így
lehetővé vált az együttműködés és bizonyos szinten az átmenet is a két
gyakorlat között.[26] A
békés együttélés tette lehetővé, hogy akár egy pogány druidából, vagy file-ből
is lehetett keresztyén pap, esetleg szerzetes. Jó példa erre Columban (+597),
aki először bárd (file) volt, majd szerzetes, s mint ilyen a piktek és skótok
misszionáriusa lett. S ennek a kiegyezésnek és békés együttélésnek a
következtében a két világnézet között
oly kölcsönhatás jöhetett létre, mint annak előtte sehol. Hiszen a kelta
törzsek, vagy elpusztultak a rómaiak támadásai következtében (pl: senonok, insuberek), vagy a római
uralom alatt romanizálódtak (pl: kisázsiai galaták, britek,
gallok, keltiberek, ószok, gothinok),
esetleg elmenekültek, de legkésőbb a germán törzsek nyomása alatt végleg
elvesztették önállóságukat (pl: helveták:
Itália északi részéből szorultak ki egyre északabbra, majd az alemannok uralma
alá kerültek; boiusok:
Itáliából Pannoniába menekültek, ahol a markomannok mérték rájuk a végső
csapást). Az Ír törzseken kívül még a piktek és a skótok őrizték meg
függetlenségüket, de oda a keresztyénség csak később jutott el (VI-VII.
század), mégpedig éppen az ír szerzetesek térítésein keresztül. Így a
keresztyénség és a kelta vallás közvetlen találkozása az Ír területeken ment
végbe először. A témánk szempontjából a tisztánlátás kedvéért érdemes néhány
pillantást vetni a kelta kozmológiára, s utána egy kicsit elidőzni az ír
keresztyénség sajátosságainál.
A római
feljegyzések arról számolnak be, hogy a kelták világképe szerint emberéletért
emberi életet kell kioltani. A súlyos betegek és a csatába indulók úgy
engesztelhették ki az isteneket, ha az ember számára legértékesebbet ajánlották
fel, vagyis az életet. Előfordult, hogy egy fontos személy életéért cserébe - a
kozmikus egyensúly és kiegyenlítődés értelmében - egy másikat kellett adniuk. A
világ felborult egyensúlyát igyekeztek helyreállítani a kelták például
háborúikkal is. Erről számol be Livius
is, amikor megadja az etruszkokkal szövetséges rómaiak és a kelta senonok
között Kr. e. 387-ben kitört háború okát, mely Róma elfoglalásával ért véget.
Amikor is egy clusiumi tárgyaláson a római követséget vezető Fabius nevű patrícius halálát követelték a
kelták, mivel Fabius megölte
a senonok egyik vezetőjét, s a római patrícius halálával kívánták a kozmikus
egyensúlyt helyreállítani.[27] Ennek a kozmikus egyensúlynak a megőrzésén, vagy
helyreállításán munkálkodott a kelták között mindenki a maga helyén, lett
légyen férfi, vagy nő, fiatal, vagy öreg, harcos, vagy druida… A kelták
panteonja, habár másképpen nézett ki az íreknél és másként a galloknál, vagy
egyéb törzseknél, de mindenképpen sokkal népesebb volt, mint a klasszikus
világé, a fennmaradt nevek tanúsága szerint több mint kétszáz istenséget
tiszteltek.[28] Ez viszont arra engedi
következtetni a kutatókat, hogy a kelta panteon más elrendezésű lehetett.
„Valószínű például, hogy a környezet legtöbb elemének, így a forrásoknak, a
folyóknak vagy a hegyeknek saját istenük volt. Az ilyen hiedelemvilágot
megtaláljuk sok olyan kultúrában, amely a természeti világ ’egységét’
hangsúlyozza, és a szakadékot e világ és az emberi létezés között a
természetfeletti lények sokaságával próbálja áthidalni.”[29] Ami viszont
kísértetiesen hasonlít az Ószövetségből jól ismert Baál-kultuszra.[30]
Amihez további párhuzamot kínál a pogány kelta művészet jellegzetessége a
termékenység, halál és újjászületés hármasának központi szerepe,[31] ami
adódhat abból is, hogy nem feltétlenül emberi alakban képzelték el az egyes
istenséget.
Az Ír szigetek
fiatal keresztyénsége a kontinensen lévő egyházaktól eltérő formákat talált
alkalmasnak elfogadott új hite megélésére és kifejezésére, amit találóan
összegez a VII. század végén élt Tirechán által ránk hagyományozott „Patrik
mondásai” gyűjtemény harmadik darabja: „az írek egyháza, nem a rómaiaké”. A fő
különbségek pedig a következőképpen jellemezhetőek:
-
Lelkiség
területén a monasztikus jellegű keresztyénség honosodott meg a városok
nélküli szigeten. A szerzetesközösségek a nemzettségek életében egyszerre
váltak gazdasági közösséggé, és egy fő által irányított családdá, egyszerre
voltak vallási központok, és oktatási centrumok. A tekintélyek és példaképek is
a kolostoralapító szentek és apátok közül kerültek ki. Ennek a spiritualitásnak
főbb jellegzetességei között a legnagyobb hatást az önkéntes számkivetettség és
a tarifált poenitencia
gyakorolt a kontinentális keresztyénségre.
-
Hierarchiát
tekintve a szerzetesi közösségek saját egyházaiból szerveződött
egyházmegyék élén az apát állt a püspök helyett, esetleg mellett. A földesurak
elől menedéket kereső kisbirtokosok számára megérte a kolostor kliensévé válni,
és így megtartani a saját földet – ezzel a kolostorok erősödtek. A nagy kolostorok
„kapcsolatba kerültek a frissen megalakult legfőbb dinasztiákkal, és ennek
következtében a világi hatalom központjaivá váltak.”[32] Így
alakult ki az a ma felemásnak tűnő, de akkor logikus helyzet, hogy a monostor élén
világi nős férfi állt, akit apátnak neveztek, s aki szerzetesi hadseregét
vezette királyok mellett, vagy ellen.[33] Mivel
eredetileg minden törzsnek (tuath)
saját helyi királya és püspöke volt, s számos ilyen kiskirályság létezett,
ezért az ő hatalmuk és befolyásuk már a kezdeti időszakban is csekély volt. Ezért
tűnt kézenfekvőnek a szentségi jogkör, és a valós hatalom összekapcsolása. Erre
találunk példát Hispániában[34] és
Bretagne-ban[35] is.
-
Liturgikus
elemekben beszámolók szerint még a keresztséget is másként szolgáltatták
ki, a különbség mibenléte viszont nem ismert; az egyik legnagyobb visszhangot keltett liturgikus különbség mégis az
volt, hogy a húsvét időpontját Rómától eltérő módon számították ki. Ehhez
képest elenyészőnek tűnhet az, hogy másként vágták a szerzetesek tonzúráját.
-
Egyházfegyelem,
lelkigondozás kérdésében átvették a magánbűnbánat szerzetesi szokását, de
kiszélesítették annak hatáskörét. Részleteiben aprólékosan kidolgozták, s a laikusokra
is kiterjesztették a rendszeres egyéni bűnbánat gyakorlatát. Ami nem csak
fegyelmezőleg hatott az erkölcsi életre, hanem lelki vezetést is nyújtott a
hívek számára.
Mindezekből témánk szempontjából
az utóbbi a legjelentősebb, de érdemes itt megjegyezni, hogy nyilvánvaló
kölcsönhatást kell feltételeznünk mind a négy fent említett jelenség között.
Hiszen a családias légkörű monasztikus keresztyénség és ennek vezetője az apát,
s a kontinenstől eltérő liturgikus szokások min-mind erősítették a fegyelmezés
és lelki vezetés sajátos inzuláris formájának kialakulását. A romanizációt
elkerült ír szerzetesség körében ugyanis ötvöződött a világ egyensúlyának
fenntartását követelő kelta kozmológia és a keresztyén etika. Ott az ősi kelta
hitvilág jól megfért az új tanításokkal. Az új vallás terjedése folytán egyesek
felvették az új hitet, mások titokban dolgoztak tovább. A druida rendek
feloszlatása, üldöztetése előtérbe helyezte a filik munkásságát, akik az
egyházzal sajátos, egymást kiegészítő kapcsolatot alakítottak ki. Ennek markáns
lenyomata tükröződik a Libri paenitentiales megjelenésében és elterjedésében.
A Bűnbánati Könyvek néhány évtizeddel
Patrik (+461) halála után, a VI. század közepétől már megtalálhatóak voltak Írországban.[36] Ezek
a művek a vétkek, és az azok okán kirótt vezeklések részletes listáját
tartalmazzák. Az elégtétel nehézségi fokát nem csak a bűn súlyossága határozta
meg, hanem függött az elkövető személyétől és az akarati hozzájárulás
mértékétől is. Az első gyűjtemények hosszú ideig tartó, aszketikus szigorral
kirótt vezeklései az évszázadok folyamán enyhültek. Sőt a büntetések változtathatósága
(commutatio),[37] pénzbeli
megválthatósága (redemptio), és a
helyettes elégtétel lehetősége teljesen az egyén körülményeihez és
teljesítőképességéhez igazította az elégtételt. [38] A
kelta szerzetesek a vezeklést nem egy egyszeri mennybejutást biztosító
kísérletnek tekintették, hanem mivel minden vétek az ő szemükben, a gondolati
bűntől, a halálos bűnig egy-egy megbotlásnak számított a tökéletesség útján, s
az ő rendszerükben a bűnök csak egy betegség tünetei, s nem pedig az Isten és a
Sátán közötti egyszeri választás ismérvei voltak, ezért a bűnbánat és vezeklés
egy terápia részét képezték.[39]
Ennek frappáns összegzését Columbanus Paenitentiale-jában olvashatjuk: „A különféle vétkekért különféle
penitenciák járnak (Diversitas culparum diversitatem facit
paenitentiarum), és ahogyan az orvos különféle orvosságokat készít,
úgy a lélek doktorainak is különféle gyógymódokat kell alkalmazniuk a lélek
különböző sebeire, betegségeire, fájdalmaira, gyengeségeire.”[40]
Az óegyházi
bűnbánati gyakorlat és a gyónás közötti alapvető különbségek nyilvánvalóak: a
bűnbánat megismételhetővé vált, és kikerült a nyilvánosság látóköréből most már
a vezeklés és a visszafogadás is.[41] Megmaradtak
viszont az előírások, amelyek szabályozták a bűnbánat, a vezeklés és a
visszavétel menetét,[42] de
az átmeneti időszakban még a helyi változatok érvényesültek, amelyeket csak a
Karoling korban kezdtek egységesíteni.[43]
Feltűnő, hogy a korábban hangsúlyos főbűnök mellé odakerült a számtalan apró
vétek részletes felsorolása.[44] Ezen
gyakorlat mögött sejlik fel leginkább a pogány jogi gondolkozás kicsúcsosodása
az óegyházi gyökerekhez képest.[45]
Hiszen az egyházatyák is beszéltek a bűnöket gyógyító vezeklésről, de inkább a
háttérben meghúzódó Istentől való eltávolodásra, vagy istentagadásra
koncentráltak, mintsem a különféle apró bűnök egyenkénti részletes vezeklési
módjainak leírására. Baszileiosz például azt írja a lelkiismeretes és a
közönyös ugyanazon vétkének megítéléséről (81. kérdés):
„A jámbor
ember ugyanis, aki lelkiismeretesen fáradozik és megküzd Isten tetszésének
elnyeréséért, bizonyos körülmény folytán – talán nem is szándékosan – megtévedt
és elcsúszott. A közönyös viszont, aki még sem önmagáról nem adott számot, sem
Istent nem vette számításba, és – amint a neve is mutatja -, nem tett
különbséget vétkezés és helyes cselekvés közt, a legalapvetőbb és legnagyobb
bajban szenved, hiszen vagy megveti Istent, vagy nem is hisz igazán Isten
létében. Mert a bűnt a lélekben ez a két dolog szokta okozni, ahogyan a
szentírás is tanúsítja, ahol a zsoltáros ezt írja: ’Szól a törvényszegő
magában, hogy vétkezzék. Nincs az Isten félelme szemei előtt’ (Zsolt 35,1),
máshol pedig: ’Ezt mondta az esztelen szívében: Nincs Isten! Meg is romlottak,
és utálatos az, amit művelnek’ (Zsolt 13,1). Így hát a közönyös vagy már
lenézte Istent, és ezért vétkezik, vagy magát Isten létezését tagadja, és ezért
romlott meg mindaz, amit művel, még ha úgy is látszik, hogy hitvallást tesz
róla. Mert csak ’hangoztatják, hogy ismerik Istent, de tetteikkel megtagadják’
(Tit 1,16) – mondja az apostol.”[46]
Az alapelveket
az egyházatyák fogalmazták meg, de az aprólékos kimunkálás a kelta
szerzetesekre maradt. Erre szép példát ad Baszileiosz válasza arra a kérdésre:
„Hogyan kell a vétkeseknek helyrehozniuk a hibájukat?” (LI. A vétkesek):
„Aki a
szenvedőket szeretné hozzásegíteni a jobbuláshoz, annak az orvostudomány
szerint kell cselekednie. Nem szabad a betegre haragudnia, hanem csak a
betegséggel kell szembeszállnia. Szálljon szembe a hibával, és gondosan
gyógyítsa – szükség esetén akár fájdalmas kezeléssel is – a lélek sebeit. Az
elöljáró is gyógyítsa tehát a hivalkodó dicsvágyát alázatossági gyakorlatokkal,
az üres bőbeszédűséget csend elrendelésével, a túl sok alvást imában töltendő
virrasztással, a test lustálkodását fárasztó fizikai munkával, a féktelen
falánkságot ételmegvonással, a zúgolódást pedig a többiektől való
elkülönítéssel…”[47]
Ezek mellé oda tudjuk képzelni a
Bűnbánati Könyvek részletezését, megkülönböztetve a laikust és a papot, a
szegényt és a gazdagot, a szolgát és a szabadot, a szándékos és a véletlen
elkövetés esetét, az egyszeri alkalommal vétőt és a visszaeső elkövetőt… S
mindegyik esethez a megfelelő vezeklési mód leírását.
IV. A gyónás elterjedése
A pogány
kelták még a halálnál is jobban féltek a számkivetettségtől, a keresztyén hitre
tért íreknek viszont egyik legkedveltebb aszketikus gyakorlata lett az önkéntes
számkivetettség Krisztusért (peregrinatio propter Deum, vagy
peregrinatio pro Christo seu
pro amore Dei). Ennek eredményeként
változott meg a kontinensen a scotti
szó jelentése, ami korábban az ír tengeri kalózokat jelentette, de ezután a
szigetről érkezett vándor hithirdetőket értették alatta.[48]
A Columbanus
(540?-615) és társai Nyugat-Európa szerte megismertették a részleteiben is
kidolgozott bűnbánati gyakorlatot.[49] A
peregrinus ír szerzetesek nem csak a megtérőket keresztelték meg, hanem magukkal
hordák az eucharisztia szent jegyeit is, hogy készen legyenek annak
kiosztására; sőt a bűnbánattartókat is feloldozták a maguk gyakorlata szerint.
Legfőbb érdemük éppen ez utóbbiban volt, hiszen ez jelentette a keresztyénség
megújítását, az erkölcsi élet megtisztítását és a hívek lelkigondozásának és
pásztorolásának megoldását is. Hiszen a népvándorlás zűrzavaros évszázadaiban
Nyugat-Európa kialakuló új királyságai különböző népcsoportok, vallási
hiedelmek, sőt még a keresztyénségnek is eltérő irányzatait magába foglaló
államalakulatok voltak. Mégis a gyónás egy olyan lehetőséget kínált a
megújulásra, amely mindenki számára elfogadható volt.
A különböző
kelta törzsek mind-mind a saját, zömében romanizált, kelta alapú
keresztyénségük világlátásának megfelelő gyakorlatot láttak a gyónásban,
azáltal, hogy ha jelképesen is, de eleget tehettek vétkeikért:
-
a Brit-szigeteken a britek, a piktek, a skótok;
-
az Ibériai-félszigeten a keltiberek;
-
Galliában a gallok;
-
a svájci hegyekben a helveták;
-
Pannoniában és Noricumban a megmaradt bojótok, ószok,
pannonok, nóriak, illyrek, skordisok és gothinok;
-
Illyriában az illyrek és a japodok;
-
Itáliában a megmaradt senonok, lingonusok, insuberek és
bojótok
Az ariánus
germán népegyházak sajátos keresztyénségükből adódó etikai maximalizmusuknak
megfelelően úgy tekintettek a gyónásra, hogy azáltal mintegy saját maguk
engesztelhették ki Istent cselekedeteikkel:
-
a burgundok,
-
vizigótok,
-
svébek
-
és longobárdok.
Nyugat-Európa
nagy része tehát nyitott volt a gyónásra vallástörténeti és teológiai
beállítottsága miatt. Azok a népek, amelyek nem tartoztak a fent említett két
csoport közül egyikhez sem, mint például az angolszászok, a frankok és a
bajorok új hitük megújulásaként tekintettek a gyónásra és viszonylag hamar
beépítették egyházi gyakorlatukba.
Számottevő
ellenállás, ha lehet így megjelölni a zsinati határozathozatalt, érdekes módon
ott alakult ki, ahol mind a romanizált kelta népesség, mind az ariánus germán népegyház
megtalálható volt, nevezetesen a Vizigót Királyságban. Az 589. évi Toledói
Zsinat 11. kánonja botrányos szokásként ítélte el az egyéni és titkos
bűnbánattartást, kifejezve ragaszkodását a régi bűnbánati rendszerhez.
V. Egységes egyház a romanizált
kelta katolikusokból és az áttérő germán ariánusokból
Eredetileg a
keresztyén hitre tért romanizált kelta lakosságot leigázó ariánus germán
népcsoportok mind etnikailag, mind vallásilag elkülönültek alattvalóiktól. Nem
üldözték el és nem irtották ki a meghódított népeket, mint ahogyan azt
feltételezések szerint a jüt, szász és angol törzsek tették a britekkel 455
után. Egy helyen, de elkülönülve éltek a hódító gótok, svébek, burgundok,
longobárdok az életben maradt meghódított romanizált keltákkal.
Nem szabad
figyelmen kívül hagynunk, hogy a gyónás akkor terjedt el szerte
Nyugat-Európában, amikor a germán törzsek sorban adták fel ariánus hitüket. S
igazából a gyónás azért is tudott gyökeret verni és elterjedni, mert ez
szolgálta a romanizált kelta, keresztyén őslakosság és a közöttük letelepedett,
s immár (498-653 között) katolikus hitre tért ariánus germán népek közös
bűnbánati gyakorlatának kialakulását, lelkigondozói és pasztorációs egyházi
rendszerének kidolgozását, s erkölcsi megújulásának munkálását. S ezáltal pedig
a megszálló ariánusok integrálását a romanizált kelta arisztokrácia által
vezetett katolikus egyházba. Hiszen ezt a gyakorlatot el tudta fogadni mindkét
fél.
[2] R. MESSNER Feiern der Umkehr und der Versöhnung, Sakramentliche Feiern I/2. ed.
R. Messner – R. Kaczynski, Regensburg 1992. 62.
[3] Didakhé 4,14; 14,1. Barnabás Levél 19,12. Antiochiai Ignatiosz Filadelfiaiakhoz írt levél 3,2; 8,1. Szmirnai Polikárp Filippibeliekhez írt levél 6,1. 2.
Euszébiosz Egyháztörténet IV,23.
Jusztinosz mártír Párbeszéd a zsidó
Trifonnal 47. 141. Irenaeus Adversus
Haereses I. 13,7. Hermász Pásztora
VIII. Hasonlat 11,3. IV. Parancsolat 1,4. 3,6. II. Látomás 2,4-5. III. Látomás
3,3. Tertullianus De paenitentia; Hippolytus Philosophumena
9,12. Cyprianus De lapsis 16. caput. Ambrosius De poenitentia I.
16.
[4]
Euszébiosz Egyháztörténet V,1-3.
[5] Didaszkália, Az ókeresztény kor egyházfegyelme,
Fordította: Erdő Péter. In: Ókeresztény Írók 5. 108-245.
[6] Didaszkália V-VI.
[8] A Didaszkália
VII. és X. fejezetének megfelelő részletei.
[9] Az
összefoglalás M. METZGER Geschichte der Liturgie,
Paderborn-München-Wien-Zürich 1998. 61. alapján készült.
[11] Az ókeresztény kor egyházfegyelme
Ókeresztény Írók V. Budapest 1983. 288.
[12] Didascalia
Apostolorum II. 37. 6 - 38. 4. és 39. 6. Elemzését lásd: K. RAHNER Busslehre
und Busspraxis der Didaskalia, ZfkTh 1950. 257-291.
[13] Cyprianus De lapsis 28: „per
intentionem negaverunt fidem posse reconciliari privato modo: ’qui, quqmuis
nullo sacrificii aut libelli facinore constricti…” Már
Tertullianus-nál is megtalálható a magánbűnbánat lehetősége a De pudititia című művében, de ezt
nem a hierarchiát képviselő papok gyakorolhatták, hanem a lelki emberek.
[16] Órigenész
Homilia 2. in Ps. 37,6 és Homilia 2. in
Leviticus: „possibile est huic peccatori remedium
invenire etiam sine expositione in conventu totius ecclesiae insuper medius
sacerdos” Erről részletesen lásd J. STUFLER Öffentliche und geheime Busse
bei Origenes ZfkTh 1913. 193-201.
[17] I.
Leó Ep. 167 ad Rusticum és Ep.
Ad episcopos Campaniae: „in casu:
quo aliqui infantes baptizati rapti a
gentilibus et inter eos viventes redierunt a captivate iam adulti…”
Ehhez a témához lásd még: JUNGMAN Die lateinische Bussriten, 1932.
[18] Baszileiosz
Interrogatio 110; 288.
[19] Ami
a halálos ágyon felvett keresztség előtti bűnbánat miatt sokszor a fizikálisan
beteg hívek bűnbánati gyakorlata is lett, amiből idővel kifejlődött a betegek
kenete is.
[21] Ez
igaz Gallia mellett Hispániára és Britanniára is. P. KING A monachizmus Nyugaton. A monasztikus szerzetesség története a Latin
Egyházban, Ford: Balássy András, Budapest 2007, 82.
[23] Elég
itt utalni Rómában Novatiusra és követőire, vagy Észak-Afrikában a donatisták
esetére.
[24] Latinul:
druides, druidae; ó-ír nyelven: druad; wales-i nyelven: dryw. A klasszikus kommentátorok nevezik
őket papoknak, filozófusoknak, bölcseknek, vagy varázslóknak is. A társadalmi
szerepüket illetően lehettek: törvényhozók és bírák, jövendőmondók, lelki
vezetők, az istenek és az emberek világa közötti közvetítők, ők vezették az
áldozatok bemutatását, nevelték a vezetők gyermekeit és oktatták saját
utódaikat. „Privilegizált tudósrétegként nem kellett adót fizetniük és
katonáskodniuk.” Lásd: J. MACKILLOP Kelta
mítoszok és legendák, Ford: Szieberth Ádám, Budapest 2006, 63.
[25]
Strabo a keltáknál a másik valláshoz kapcsolódó csoportot vates-nek nevezi, amit az ó-ír nyelvben fáthi-ként emlegettek.
[26] P.
J. CORISH A katolikus egyház Írországban,
Fordította: A. Kamarás Zsuzsanna, Ecclesia Sancta 6. Budapest 2002, 17-27.
[27] E
témához lásd: HRICSOVINYI T. Kelta vihar,
Budapest 1996, 39-43.
[29] L.
és J. LAING Kelta művészet. I.e. 700-tól a kelta újjászületésig,
Fordította: Solnay Dénes, A művészet világa, Budapest 2006, 17.
[30] A
hierosz gamosz-nak a közel-keleti változatához hasonló megjelenésének leírását
lásd: M. ELIADE Vallási hiedelmek és
eszmék története II. Fordította: Saly Noémi, Osiris Könyvtár –
Vallástörténet, Sorozatszerkesztő: Hubai Péter, Puskás Ildikó, Simon Róbert, Budapest
1995, 118-119.
[31] L. és
J. LAING Kelta művészet. I.e. 700-tól a kelta újjászületésig,
Fordította: Solnay Dénes, A művészet világa, Budapest 2006, 17.
[32] P.
J. CORISH A katolikus egyház Írországban,
Fordította: A. Kamarás Zsuzsanna, Ecclesia Sancta 6. Budapest 2002, 40.
[33] U. o.
[34] P. KING
A monachizmus Nyugaton. A monasztikus
szerzetesség története a Latin Egyházban, Ford: Balássy András, Budapest
2007, 64-65.
[35] TÖRÖK J. Egyetemes egyháztörténelem Budapest
1999, I. 138-139.
[36] A legrégebbi Bűnbánati
Könyv a Paenitentialis Finniani, aminek keletkezését 549-re teszik
Clonard-ba.
[37] Egy
évi kenyéren és vízen való böjtölést át lehetett váltani 3 nappal és három
éjjel pihenés és megszakítás nélkül végzett folyamatos zsoltározásra. Lásd: TÖRÖK
J. Egyetemes egyháztörténelem, Budapest
1999, I. 136.
[40] Paenitentialis Columbani,
Bieler, 98.
[43] Ekkor
kötötték először a Bűnbánati Könyveket püspöki jóváhagyáshoz. A. J. FRANTZEN Bussbücher,
Lexikon des Mittel Alters, Stuttgart – Weimar 1999, II. 1119 -1120.
[46] NAGY
SZENT BAZIL Életszabályok II. A röviden kifejtett szabályok,
Fordította: Dr. Orosz László, Nyíregyháza 1994, 71-72.
[47] NAGY
SZENT BAZIL Életszabályok I. Bővebben
kifejtett szabályok, Fordította: Dr. Orosz László, Nyíregyháza 1994,
158-159.
[49] P. BROWN
Az európai kereszténység kialakulása,
Budapest 1999, 148-165. p.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése