2013. október 10., csütörtök

3Mózes 4.



Isten nem hallgatja el a bűnt! A vezetőkről és a papokról sem feltételezi, hogy nem hibázhatnak. Segíti őket az Istennel való kapcsolat helyreállításában. Az elöljárók és az Isten választottai sem szentek!
Ez az áldozat csak nem szándékos vétek esetén működik. A szándékos vétkekről elmondja a törvény, hogy „ki kell irtani” azokat, akik ilyeneket elkövetnek, mert „az Urat gyalázta”, „az Úr igéjét vetette meg” (4Móz 15,30-31)!
Itt már nem az ember „akar” áldozatot bemutatni – hanem Isten rendeli el, hogy ha nem szándékosan vétkezett valaki az Úr valamelyik tilalma ellen „mutasson be” áldozatot az Úrnak!
Ez a jóvátételi áldozat első fajtája. Chatta’t – jelenti magát a bűnt, és a bűnért való áldozatot is. Önhibáján kívül a bűn állapotába kerül – beleesik a pap, vezető ember, az egész nép, vagy közember – az nem csak őt teszi bűnössé – hanem a népet is. Ha kitudódik – tisztázni kell, nem lehet a szőnyeg alá söpörni…
Legjobb, ha nem tudódik ki? A bűn mindig kitudódik! Kollektív felelősség egymásért. Ma se szentek sem a vezetők, sem a papok, sem a nép. Csak ma a kifogások kerülnek előtérbe és nem a jóvátétel, és a kiengesztelődés! S így egymást tesszük bűnrészessé bűneinkben…
Ez az áldozat különleges, mert vérét beviszik a szentélybe és meghintik vele a kárpitot. A bűn eltávolít Istentől – az áldozattal egészen közel kell hozzá menni, hogy újra közelebb kerülhessünk! Legközelebb Istenhez az Ő Fia van – áldozata szüntelenül az Atya szeme előtt van.
Aki elkövette a bűnt – ő nem ehet az áldozatból! Bűne kizárja őt a közösségből, a saját bűnéért bemutatott áldozat nem neki szól!
Viszont, ha elvégzik az engesztelő áldozatot, akkor bocsánatot nyer a bűnös! Újra a nép teljes jogú tagja, újra hiteles vezető, pap… Újra Isten szövetségének tagja!
Dr. Sándor Balázs

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése